Gå til innhold

Kan tidspunkt og lengde på fødsel være arvelig?

Anbefalte innlegg

Var på min første time hos akupuktør i dag, hun er også utdannet jordmor. Etter å ha spurt meg om hvilke plager jeg ville ha nåler for, og forklart meg litt om modning spurte hun meg hvordan min mors fødsel med meg var.. Jeg fortalte at jeg kom tre uker før tida og at fødselen tok tre og en halv time, og da var mamma førstegangs. Oi - sa hun bare da, det var raskt og hun ble liksom litt rar... Da setter vi opp en time til denne uka også neste, sa hun også får vi bare se hva som skjer... Hæ, sitter jeg igjen og tenker... Mener hun at det kan være arvelig å føde før tida og lengden på fødselen? Fikk ikke fingeren ut til å spørre mer når jeg var der...

Fortsetter under...

Mamma har hatt fødsler på 4 timer, 2 timer og 40 minutter på siste mann.

Jordmoren min er også veldig opptatt av at når mamma har hatt styrtfødsel, må jeg komme meg kjapt på sykehuset når det starter. Så heller dra hjem en tur om det ikke er kommet langt nok.

Så er nok en teori om at det er en viss grad av arv med i bildet.

Jordmoren min har også spurt meg om hvordan fødslene til min mor var, men har skjønt at det ikke er alltid det stemmer så godt akkurat... Hvis det gjør det så kommer jeg til å få lang fødsel på overtid for det var sånn min mor hadde det med alle oss tre søsken... Blir jo spennende og se da :)

Annonse

Oooops, svaret mitt her oppe var ment til Popkind og ikke Vips... Håper selvfølgelig ikke at du Vips får en laaang fødsel, mente å si at håper det går lettere for Popkind nå med nummer to.. Innleggene kommer så fort inn noen ganger, glemmer det jeg vettu... :-)

Jeg håper ikke min fødsel bare tar tre timer, da må jeg vel være garantert noen heftige rifter.. men tre uker før, sånn som mamma hadde ikke vært dumt! :-)

Ville bare innom å berolige deg litt, mamma ble satt igang 14dager over termin, dagen etter det så jeg dagens lys, etter 1døgn fra 4-10cm. Da var hun førstegangs. Jeg fikk min første nå i august og hadde en fin fødsel, du kan lese historia på www.leomarinius.piczo.com om du vil. Sønnen min kom 5 timer og 52min etter termin:)

Lykke til:)

Tror nok ofte det er slik at man er lik sin mor...eller de andre i familien. Hos oss er det i alle fall slik for de aller fleste langt ut i rekken (søskenbarn, firmenninger etc)...men jeg var et unntak da (skulle nesten tro jeg var adoptert)....

Trur nu at det har med om man e lik mora si da... men det e min teori... om man e likt byggd etc. vesst du e klin lik din far sin familie vil æ nok heller satsa på at æ fikk en sånn fødsel som farmora mi ;D

Hadd nu en lett første fødsel og mora mi hadd bærre lette fødsla men ho fødd litt førr fort andre og tredje gangen... æ kom tel utn jordmor tel stede før di trudd ikke nå på ho når ho sa at nu kommer babyen... så når jordmora letta på dyna fikk ho skoen full av fostervann og der lå æ.... har aldri likt å vær sein når æ skal nån plass ;D

vet ikke helt om jeg vil at det skal være arvelig, heh... både mamman min og til sambo gikk 9 dager og hele 14 dager over tid!! men så varte selve fødselen bare noen få timer... hmm.. vil helst ha gutten ut litt FØR termin jeg :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...