Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Hva mener dere der ute om det? Er det vanlig praksis i de norske hjem?
Luca Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Håper virkelig ikke det er vanlig. Det er jo nedverdigende for et barn å bli behandlet slik, og det er et fysisk overgrep. Så hvis man ikke klarer å oppdra barn uten å begå fysiske overgrep, bør man vurdere seg selv litt. For meg virkeer deg også som latskap, man orker ikke å ta kampen og tyr til slike ting istede. Det å være en kjærlig forelder handler om å hjelpe barnet sitt til å forstå grenser og å være forutsigbar, ikke å skape frykt og misforstått respekt.
Aga:-) Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Grøss. Nei, det tror jeg ikke er vanlig. De fleste voksne mennesker vil nok ikke gå inn for å gjøre barna sine vondt.
Mille** Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Det tror jeg var vanligere før, nå er det heldigvis ikke så mange som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Jeg syns det er grusomt å straffe barna sine på fysisk eller psykisk grunnlag. De lærer ikke noe av det annet enn frykt.
blond Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Barn lærer også at de ikke er verdifulle og kan se ned på seg selv og egen kropp.
Aubergine Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Hæ??? Knipsing på fingrene?Det trodde jeg hørte fortida til....
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Jaja, jeg har nå måttet knipset min sønn på fingrene inne i mellom... Og tror de fleste jeg kjenner har måttet gjordt det samme!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Jeg mener det er både dårlig gjort mot barnet og dessuten fullstendig nyttesløs oppdragelse (hvordan skal man for eksempel på en troverdig måte lære barnet at det ikke skal slå?) Dessverre tror jeg det er enkelte som gjør det. Jeg kjenner en familie, det verste er at foreldrene er høyst oppegående og veldig snille mennesker. De tror vel det er slik det skal være (?) eller er vant til det fra sin egen familie. Da jeg så at den pappaen gjorde det for første gang, sank min anseelse av ham noe fryktelig. Synd, for jeg liker ham jo egentlig veldig godt.
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Og hvorfor gjemme seg bak anonym knappen? Redd for å stå for meningene dine?? Her i gården var knipsing på fingrene siste utvei. Da var alt annet prøvd! Virket som om det kun var det som gikk inn! Nå er poden 20mnd, og vi behøver ikke knipse lenger. Han skjønte pointet! Og han har ikke hatt noen skade av det...
Frysh Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Knipser ikke og kommer heller aldri å gjøre det(Det VET jeg) Det finnes mange andre måte å komme igjennom til et barn.. Trodde knipsing hørte fortiden til...
*panama* med to søte små Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Den finnes nok noen som praktiserer det i den dag i dag,men i mine øyne er det helt uakseptabelt og blir ikke gjort her i huset hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #13 Skrevet 7. november 2006 Hva mener du med at du har måttet gjøre det? Det finnes alltid et alternativ. Ikke alltid barna hører med en gang, men hus at Roma ble heller ikke bygget på en dag. Å oppdra et barn tar lang tid. Man ser ikke alltid resultatet med en gang.
Blind Gudinne Skrevet 7. november 2006 #14 Skrevet 7. november 2006 Vi har stoooore diskusjoner om kring dette emnet her i huset. Pappaen mener det er greit og tyr til det inne i mellom. Jeg syns overhodet IKKE det er greit! Mange andre måter å få poden til å skjønne pointet. Det hjelper ikke saken noe bedre at heeele familien hans syns det er greit også=(
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #15 Skrevet 7. november 2006 jeg syns ikke noe om d..men kjæresten praktiserer d,mener d er eneste måte han forstår på. så der er vi veldig uenige.. poden hær gjør ting om å om igjen uansett om han blir knipset eller ikke så sjønner ikke pointet me å gjøre d.prøver heller å ta han bort fra situasjonen.. han er i den rette alder nå 16 mnd men d er å telle til 10,å prøve å forklare så går d som regel greit...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #16 Skrevet 7. november 2006 Det har virkelig ikke falt meg inn en gang - og jeg har en veldig aktiv gutt. Ser man det som eneste løsning, eller mener at man har prøvd "alt" - synes jeg det virker som en dårlig utviklet evne på fantasi og kreativitet!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 7. november 2006 #18 Skrevet 7. november 2006 Jeg gjør det ikke, og kommer aldri til å gjøre det heller. For det første lærer ikke barnet noe av det - det lærer ikke hva som er feil, men å frykte straffen for ulike ting. For det andre - jeg ville ikke likt å bli knipset selv, jeg hadde fyra tilbake dersom noen hadde gjørt det på meg. Og etter min mening har barna krav på å bli behandlet med samme respekt som jeg har...
Mammahjertet Skrevet 7. november 2006 #19 Skrevet 7. november 2006 Må si at jeg synes det høres helt forferdelig ut, og at det ikke er noe som heter at det er siste utvei når det gjelder fysisk avstraffelse. Siste utvei går lenge før fysisk vondt!!! Når det er sagt, kan noen forklare meg hva det er? Sikker utrolig teit, men har aldri vært borti uttrykket før engang jeg...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2006 #20 Skrevet 7. november 2006 Mulig jeg tar lett på det, men ja vi knipser. Så få vi se om ungen ender opp som psykiatrisk pasient av den grunn i en alder av 30 grunnet omsorgssvikt.
winneboo Skrevet 7. november 2006 #21 Skrevet 7. november 2006 Nei jeg knipser ikke fingrene til dattera mi. Synes ikke noe om å fysisk "skade" barna når de gjør noe galt. Fikk selv ris da jeg var liten å glemmer ikke hvor lite verdt å nedverdigende det føltes for meg.
Luca Skrevet 7. november 2006 #22 Skrevet 7. november 2006 Etter å ha lest tråden, og ser at noen gjør det lurer jeg på en ting. I hvilken situasjon gjøre dere det i? Er det når barnet tar noe det ikke skal ta på, ødelegger noe eller hva? Ser at noen har holdt på lenge med det, og nå er barnet under 2 år fortsatt og skjønner det. Datteren min er 2 år, og hun hadde da aldri forstått hvis jeg skulle knipset henne på fingrene tror jeg. Hun registerer jo bare at det gjør vondt, men skjønner ikke hvorfor. Og hvor kommer knipse fingrene fra, klyper dere i kinnet og da eller? Eller klyper i armen osv....fatter det virkelgi ikke jeg...
Gjest Skrevet 8. november 2006 #23 Skrevet 8. november 2006 Jeg håper det ikke er vanlig i de norske hjem. Knipsing er i mine øyne unødvendig og uakseptabelt.
~chess~ Skrevet 8. november 2006 #24 Skrevet 8. november 2006 Jeg gjør det ikke og kommer ikke til å gjøre det heller! Men jeg har en venninne som gjør/har gjort det med sine 3 barn, og det er smertefullt å se på...
Dalli Skrevet 8. november 2006 #25 Skrevet 8. november 2006 Synes dette er like uakseptabelt som annen fysisk avstraffelse av barn. Man har tapt når man må gripe til sånne metoder. Hva med å snakke, ta seg tid og forklare? Jeg har tro på denslags. En venninne av svigermor stakk barna sine med en knappenål på fingrene... og det verste er at hun fortalte det uten å skjønne at noen skulle reagere....det er 25 år siden, men likevel.... himmel. Jeg trodde folk var kommet videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå