Gå til innhold

Min veninne ammer OVERALT. Trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så absolutt FOR amming. Ammet begge mine til de var 2 år. MEN, jeg passet på å amme diskret.

Altså i settinger der jeg var med ammede mødre hjemme hos veninner osv. ammet vi åpentlyst i sofaen osv.

Men i familieselskap, og på besøk ellers der det bare var ejg som hadde baby, satt jeg meg i en annen stol og ammet osv. Satt liksom ikke i sofaen mens de andre drakk kaffi og ammet.

Så forholdene an. Under julemiddagen satt jeg meg feks. vekk mens jeg ammet, satt ikke ved bordet og ammet.

Hadde vi besøk snudde jeg kanskje stolen andre veien mens jeg ammet. Men som sagt, hadde jeg veninenr på besøk der alle ammet satt vi emr åpenlyst.

MEN, min veninner tenker ikke slik. Føler meg ofte brydd på hennes vegne. OG det er her dere jenter kommer inn. Vil høre deres meninger. Er som sagt FOR amming såklart, og ammet lenge selv. Men min veninne kan sitte i familieselskap hos meg og hun er den eneset ammede. Mens vi sitter i sofaen og spiser kake og drikekr kaffi med svigers tilstede, besteforeldre osv. osv. sitter hun og ammer.

Merker at de andre reagerer litt. Hun verken snur seg vekk eller noe. Bare spretter ut puppen og ammer.

Til og med JEG som er småbarnsmor reagerer. Merker at spesielt unge fedre reagerer. Det er jo naturlig med en ammende mor, men alt til sin tid.

Når det er andre ledige stoler rundt om i stuen, så er det vel naturlig at hun kan sette seg i en annen stol mens hun ammer, hun mååååå da ikke sitte i sofaen ???? Vi har gode stress-lesser i som ingen satt i, men neida, hun SKAL sitte i sofaen.

Føler for å si noe til henne.....Føler meg faktisk ofte så brydd sammen med henne og den der ammingen.... positivt såklart at hun ammer, men.......

Kan jeg si noe? Be henne sitte i en annen stol.

Prøde en gang med å si at stress lessen er såå god å sitte å amme i, men hun forsto ikke hintet.

Er det frekt av meg å si om hun kan amme en annen plass?

Helt ærlig, hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

amming er jo suparnaturlig og fint og alt det der, men syns at de som ammer kan gjøre det litt diskre, for noen folk syns faktisk dette er ubehagelig!

men har desverre ingen gode råd om hvordan du kan få sagt dette til hun ..

Skrevet

Helt ærlig synes jeg du bør si noe til henne som den gode venninnen du er :-)

Ta en liten alvorsprat...hun tenker seg tydeligvis ikke om og i hennes familie bryr de seg gjerne ikke om det.

Men du kan si det til henne på en fin måte at hun kanskje kan sette seg litt bort når hun ammer, da det faktisk kan støte noen

Lykke til

mvh

Skrevet

Det er ikke lett det der... Vet ikke hvordan du ska få sagt det. Min svigerinne ammet sin toåring ved bordet i vår bryllupsmiddag. Og det var ikke diskret... ungen MÅTTE ha begge puppene og så og si hele overkroppen bar - og det var ikke noe vakkert syn...

Jeg ammer selv en snart toåring, men passer på å se an mine omgivelser, ja! Er det krise, så er det krise. Men om jeg kan så trekker jeg meg litt unna om jeg ikke vet hvordan de jeg er sammen med tenker på amming. Mest for min egen del, faktisk, men også litt for deres.

Skrevet

Synest du er veldig frekk. Men det kommer vel av missunnelse? Får hun for mye oppmerksomhet?

Skrevet

hvor stor er babyen da?

jeg ammer min 6 mnd gamle baby over alt..jeg flytter meg IKKE når jeg er i besøk/har besøk... ammer/ammet (når hun var litt mindre) langs veien, i skogen, på cafe, har ammet på en benk inne på en butikk...jeg syns ikke det er ekkelt. syns ikke selv det er ekkelt når noen andre ammer heller...

men om babyen er 2 år da syns jeg man kan gå et annet sted å amme... men det er jo min mening...

Skrevet

Skulle jeg ikke kunne amme i nærheten av venner og familie så vet ikke jeg. Ingen som reagerer på det. Det at du føler deg brydd er et problem du bør jobbe med. Hadde det vært i full offentlighet på restauranter ol. kunne jeg kanskje forstått deg. Men bare kanskje.

Skrevet

Jeg synes ikke det er støtende å se at andre ammer, og kan hvert fall ikke forstå at unge fedre synes det er ekstra ille.

Hvorfor er det så ille synes du?

Skrevet

tror ikke dette var det rette stedet og søke "trøst"...siden det her er mange ammende kvinner....

Skrevet

Tror ikke slike uttalelser vil få trøst noen steder

Skrevet

Jeg synes det går av å være diskret, jeg liker ikke å få trøkt andres pupper opp i trynet hvertfall. Ammer tredjemann jeg, men synes det er mest behaglig å gå litt unna. Noen bare velter jo fram hele stellet, går an å amme uten å gjøre det.

Skrevet

Det er jo helt naturlig, det er jo maten til babyene, men det kommer jo an på hvor gammel babyen er. Men jeg syns det er fint å se noen amme, det er vakkert. Selv ammer jeg hvor som helst hvis gutten trenger mat. Syns noen det er ekkelt, trenger de ikke se på.

Skrevet

kan du ikke bare være ærlig da? si hva du syns, si at det virker litt ubehagelig for noen og be henne pent om å amme litt bort fra kaffien. respekt bør jo kunne gå begge veier. flott at hun ammer, men det trenger jo ikke gjøres i ansiktet på noen som ikke helt er fortrolig med det. en kompromiss er jo at hun ammer offentlig, men skjærmer det litt!

Skrevet

Synes ikke det gjør noe at det ammes "overalt" så jeg synes egentlig du burde endre dine holdninger. Hvis ammingen plager noen får de vel kanskje gå en annen plass.

Skrevet

Dette er jo det samme innlegget lå jo ute for ei stund siden.....

Skrevet

Personlig synes jeg absolutt ikke det er skjemmende med ammende mødre, så sant det er et spedbarn som ammes.

Jeg synes det må være opp til henne. Om andre skjemmes av henne, så er ikke det ditt ansvar å forhindre en evnt pinlig situasjon.

Dersom det er i selskap hjemme hos deg selv, og du ser at andre skjemmes, synes jeg derimot du har rett til å be henne snu seg vekk eller sette seg et annet sted.

Skrevet

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Jeg mente vel egentlig som HI før jeg fikk barn selv, men tror jeg har forandret mening, nå ammer jeg de fleste steder selv. Er ikke så lett å finne et egnet sted alltid!

jeg synes det handler mer om hvordan en ammer. Dvs, en trenger jo ikke sitte å lufte puppene offentlig synes jeg.

Om jeg ammer på et sted med mye folk jeg ikke kjenner tar jeg enten av bhen diskre under genseren og plugger minsten på uten at puppen blir synlig. Da synes jeg ikke det gjøres noen verdens ting, du ser jo bare hodet hans.

Og det går jo an å legge et teppe over hodet til barnet og.

Om jeg er på besøk hos bekjente f.eks spør jeg alltid før jeg ammer, og lodder stemningen for om det er greit. Har aldri møtt på noen som ikke har smilt koselig og (oppriktig tror jeg) sagt "selvfølgelig". Og skulle folk da allikevel ha et problem med det hadde jeg vel ikke brydd meg noe særlig...

;-)

Om jeg

Skrevet

Ja, amming er naturlig, men det er det forsåvidt mye annet som er, som er av høyst privat karakter også!!! Den type ammeoppførsel du beskriver her tar jeg personlig anstøt av, og jeg holder selv på med å amme mitt fjerde barn. Selv om man ammer er brystene fortsatt å anse som en privat kroppsdel, og mange synes det er ubehagelig å få slikt dyttet opp i synet på seg! Kjente jeg ble provosert nå, og jeg synes du skal si noe til venninnen din!!

Skrevet

Innlegget ovenfor havnet litt feil, var ment ett hakk lenger opp!

Skrevet

tydelig et ømt tema dette....

Jeg er både enig og uenig jeg.. I utgangspunktet synes jeg ikke det er noen problem å amme ved kaffebordet, så lenge man ikke vifter med puppene, men gjør det diskrèt. Selv klarer jeg det ikke, liker heller å sitte alene og litt skjermet; da får vi det til bedre, lillegutt og jeg. Men bryr meg overhodet ikke om andre gjør det!

På kafè har jeg liksom ikke noe valg, men passer på å ta hensyn og ikke la puppen synes for alle som nyter lunchen sin...

Så om venninnen din ikke er så diskrèt, synes jeg du skal si det til henne på en fin måte. Hvis ikke så lar du være;)

Skrevet

Jeg ammet i sofaen under kaffen i en barnedåp når sønnen min var 3 uker. Har egentlig aldri tenkt over at det var noen big deal... Først nå når jeg leser dette fikk jeg en liten ups... Håper ikke noen tenkte spesielt over det (nå satt det bare unge mennesker rundt vårt bord da), men hadde jeg lest dette innlegget før den barnedåpen hadde jeg nok kanskje satt meg på et annet rom... Iiik, håper ingen der så på meg som "teit" da (det var jo barnedåp så jeg får håpe de så på det som greit, også hadde jeg på meg en boob topp da, så det var ikke så mye kropp som syntes)...

Skrevet

Skjønner godt problemet ditt! Selv ammer jeg overalt, på en benk, på kjøpesenteret, i parken osv osv. MEN, da er jeg diskré. Om det sitter en annen person på benken f.eks, så setter jeg meg i andre enden, ikke trykt oppi liksom...puppen henger ikke ut, man kan ikke se noe som helst, er veldig diskré.

Det er IKKE særlig behagelig for andre å sitte rett ved siden av ammende mor som har puppen hengende ute, og som tar ungen opp for å rape og så har den melkebart... usj.. Min egen melk er ikke ekkel, men spar meg for andres... Og ihvertfall ikke midt oppi middagen.

Ja, det er naturlig å amme. Vakkert også. Men det finnes mindre delikate sider av ammingen også.

Visst det hadde vært min venninne, så hadde ikke jeg sagt noe tror jeg. Hun er vel ikke sammen med deg i så mange familieselskap? Kanskje hadde jeg på en forsiktig måte sagt hvordan jeg tenker om amming blant folk, at jeg selv synes det er ubehagelig å amme sittende rundt et bord, pga. andres reaksjoner. Kanskje hun ikke har tenkt over det, og begynt å tenke da..?

Skrevet

Ynnskyld meg. Frekk?? Men, jeg ber om råd fra dere, så da må jeg tåle å høer meningene deres...så takk for svra :-)

Det er faktisk ungene MINE som får ALL oppmerksomheten. De er 4 år og 2 år. Så misunnelig er jeg IKKE.

Måtte bare få det ut.

Denne babyen er 7 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...