Gå til innhold

Hjeeeeelp! Sliten nå..

Lillenurk No.2

Anbefalte innlegg

Trodde jeg hadde alt klart i fht fødselspenger og permisjon. Men fant nå ut at mor må ha jobbet 50 % for at far skal ha rett til permisjon. Men gjelder dette studenter også? Skal man være 100% student og i tillegg jobbe 50%. Hvor skal man få tiden til det?

Er det noen som vet? Er så sliten av alt som har med dette å gjøre..

Fortsetter under...

Det er ikke helt riktig det du skriver. For at far skal ha rett til fedrekvoten (på seks uker som kommer i tillegg til permisjonen som kan deles) må mor ha jobbet minst 50% før barnet kommer. Så den muligheten faller bort for oss studenter. (Utrolig teit egentlig, det burde vært gjort unntak for studenter som ikke har mulighet til å jobbe så mye ved siden av!)

For at far skal ha rett på fødselspenger i permisjonen må både mor og far ha opptjent rettigheter til fødselspenger, dvs. ha tjent mer enn noen og 30-tusen det siste året. Da vil far få fødselspenger ut fra sin lønn (så vidt jeg har forstått det...). Dette forutsetter da at mor gir avkall på en del av "sin" permisjonstid.

Aaah.. så far kan ta en del av mine permisjonsuker hvis vi begge har tjent mer enn 1/2 G? Men betyr det at permisjonstida mi/vår blir 6 uker kortere fordi far ikke har rett til fedrekvoten? Så hvis jeg har valgt 80% fødselspenger fra jobben min vil det si at permisjonstida reduseres fra 52 uker til 46?

Og en ting til, hvis far tar f.eks fire uker av permisjonen, da får ikke jeg fødselsstipend fra lånekassen i den perioden?

Tusen takk for svar! Det setter jeg stor pris på!

Må bare si med en gang at dette vet jeg ikke 100% sikkert! Men... slik har jeg forstått det:

Du får 42 uker stipend fra lånekassa. Hvis far tar over permisjon blir disse ukene borte (dvs. at hvis han tar fire uker har du da igjen 38 uker). Fødelspenger fra jobben kommer i tillegg og har ikke noe med lånekassa å gjøre. Velger du 80% dekning får du da 52 uker med fødselpenger. Om du hadde hatt rett til fedrekvoten ville disse seks ukene kommet i tillegg. Jeg tror det er sånn at om far tar ut permisjonen på slutten (etter dine 42 uker fra lånekassa) vil ikke det påvirke stipendet du mottar derfra. Men det siste ville jeg ha sjekket opp nærmere med lånekassa og evt. trygdeetaten.

Bare hyggelig å kunne være til hjelp! :-)

Hvis bare far har opptjent permisjonsrettigheter, kan han fortsatt ta ut permisjon, men ikke like mye som dere hadde hatt til sammen hvis begge har tjent opp rett til fødselspenger.

Jeg er sudent og jobber ikke ved siden av, men samboeren min jobber. Jeg har termin i februar. Vi har tenkt å gjøre det sånn med permisjon:

Det første semesteret (våren 2007) tar jeg permisjon fra studiet, med penger fra lånekassa (pluss engansstøtte fra Trygdekontoret).

Det neste semesteret (høsten 2007) tar han permisjon fra jobben, med sine opptjente fødselspenger. For at han skal kunne få 100% fødslelspenger, må jeg ut og studere fulltid igjen dette semesteret, selv om skolen min ikke kan ta meg inn igjen før åren 2008 - så det blir helt andre fag dette semesteret...

Så vidt jeg har forstått, skal det ikke være noe i veien for å gjøre det på dene måten. Håper dette var til noen hjelp?

Så lenge far har tjent opp rett til fødselspenger, kan han få det når han tar permisjon i stedet for mor. Mor trenger ikke ha tjent noe. Min mann hadde permisjon en del av tiden med førstemann hos oss, og fikk fødselspenger selv om jeg ikke hadde jobbet og tjent opp rett til fødselspenger.

Annonse

Hmm...jeg er ganske sikker på at faren KAN ta perm når du setter i gang med studiene igjen, men de krever at du enten er i en viss prosent stilling når han tar perm eller studerer på heltid for at han skal få permisjon. Han tjener opp rettigheter til permisjon på egenhånd, slik at dersom han har jobbet minst 6 ut av de siste 10 mnd før hans permisjon starter så har han krav på lønn under permisjon gittt at du enten jobber eller studerer. Studier kan innimellom være litt vanskelig å få til å klaffe pga obligatorisk undervisning osv. Forhør deg med studiestedet ditt :) Kan hende pappa blir nødt til å ta et par ekstra uker perm for at det skal passe.

Vi har ikkje heilt bestemt oss for kva vi skal gjere (har jo god tid enno). Men eg har termin i juni, og vi vurderer at eg tek permisjon hausten 2007 og så går tilbake til fulltidsstudier i januar08, og mannen min tek over permisjonen resten av perioden. (Han jobbar fulltid, eg studerer 100% no og jobbar ikkje)

Det hørtes jo ut som akkurat det samme som vi gjør, bare at vi ligger "et semester foran (termin 17. februar). Var på trygdekontoret i går, og de sa ingen ting som tyda på at det skal bli noe problem. Ser til og med ut til at jeg har rett på engangsstønad nå selv om samboer skal ta ut fødselspenger seinere!

Tusen takk for mange svar!

Jeg tror nå jeg har fått klarhet i dette, og kan jo prøve å fortelle hvordan jeg har forstått det. Det jeg vet nå som jeg ikke visste før er at det er noe som heter fedrekvote og noe som heter pappapermisjon. Fedrekvoten er på 6 uker, for at man skal rett til den må både mor og far ha opptjent retten til fødselspenger. I tillegg må mor må ha jobbet minst 50 %. Hvis mor ikke har jobbet 50 % kan far likevel ta permisjon og man bestemmer selv hvor mange uker far tar foruten de ukene som er forbeholdt mor. Da tar far av mors uker. Men da mister man de 6 ukene som inngår i fedrekvoten, altså blir permisjonsperioden 6 uker kortere enn den ville blitt dersom far hadde hatt rett til fedrekvoten..

Jepp.. tror det er omtrent slik jeg har skjønt det. Men med forbehold om feil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...