Gå til innhold

gruppe B- Streptokokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått påvist dette i urinen, men lege og jordmor, sa bare at det var ganske normalt, ca 30% har det naturlig i skjeden..

Jeg spurte om siden de visste at jeg hadde det om jeg skulle på noe antibiotika eller noe sånt siden det er en sjanse for at det kan smitte over til barnet under fødselen, men svaret var at nei, de kunne jo ikke gi det til 30% av alle fødende, for det var så få barn det gjaldt som ble alvorlig syke.. synes dette er litt for dårlig faktisk... spurte om det egentlig bare var å vente å se om jeg smittet barnet da, og ja det var sånn det var, men om det ble smittet så ville jeg få antibiotika ved neste fødsel uansett, men det hjelper jo meg lite igrunn!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes rart ut! Ei jeg kjenner fikk gbs infeksjon og hun fikk antibiotika behandling + noe annet som ble gitt til barnet da det ble født.

De burde ikke ta så lett på dette siden det gikk smittealarm om dette i sommer! Hadde det vært meg, så hadde jeg krevd behandling. Det er ikke dem som risikerer å få et barn med handikap eller i værste fall dør pga smitte...

Søsteren min hadde det og smittet sønnen sin. Han er nå multihandikappet og trenger masse ekstra oppfølging. Han holdt også på å dø da han var tre uker gml. Derfor er jeg veldig redd for den type infeksjon. Vet hva den kan føre til!

Skrevet

de behandler deg kun om du har noe annet som tyder på at du er høyrisiko, eller så tar de bare sjansen på at det går greit... heeelt sykt..

www.legeforeningen.no/asset/32197_1.pdf

Skrevet

Ja, det er litt sykt....

Jeg har opplevd dette selv. Sønnen min ble smittet under fødselen og ble alvorlig syk med hjernehinnebetennelse. Legene kunne ikke si om han kom til å overleve de første døgnene, men heldigvis var han sterk og overlevde og er nå helt frisk og uten senskader. Vi måtte være 3 uker på sykehuset mens han fikk antibiotikabehandling.

Nå får jeg selvsagt penicillin under fødselen siden jeg har opplevd det jeg har opplevd, men det er kjedelig å tenke på at det kunne vært unngått om rutiner hadde vært annerledes......

På www.gbs-info.net kan du lese om gbs og også lese min historie om gutten min, Trym.

Skrevet

Jeg har også fått påvist B-streptokokker. Men det er faktisk ikke noe vits i å behandle med antibiotika så tidlig som i uke 32 som jeg er i! Det er veldig stor sjanse for oppblomstring igjen før fødsel, og da vil det i verste fall være en ny streng bakterier som er resistente mot den antibiotikaen det ble behandlet med første gangen. Det legen min har lovet meg er at personalet på sykehuset kommer til å være ekstra oppmerksomme på meg og barnet siden jeg har fått påvist disse streptokokkene, det skal taes prøver av barnet og ved minste tegn på infeksjon så behandles det med antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...