Gå til innhold

hvor farlig er det egentlig med kynnere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet jo at kynnere i seg selv ikke er farlig men har hørt at hvis man har det veldig ofte ganske så tidlig så kan det sette igang fødselen... men dette er vel ganske sjeldent... ser det er en del her som er sykemeldt pga kynnere, men det er aldri vært aktuellt hos min lege selv om jeg har kynnere bare jeg anstrenger meg pitte litte grann, eks på jobb, eller om jeg går en liten tur.. er forresten i uke 29, har hatt det sånn siden ca uke 24..

tte er vel ike så farlig vel, så lenge de ikke gjør veldig vondt..eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia! Dette Har jeg aldri hørt.Har hatt kynnere siden uke 16, kanskje litt før. Mange av dem er vonde også.

Med 1 mann hadde jeg fra uke 20. Etter hva jeg har hørt fra min jordmor er kynnere bare sunt og bra forberedelse for livmoren frem mot fødsel:)

Skrevet

Du har helt rett, kynnere er ikke farlig hvis det ikke blir alvorlige mange utav dem, eller at de begynner å bli vonde. Er jo bare positivt at livmoren trener seg :o)

Jeg er en av dem som er sykemeldt, og det fordi jeg hadde ca 50-60 om dagen (før jeg startet med riehemmende medisiner) - de kom både i hvile og i aktivitet, mange var regelmessige og de gjorde vondt/ga nedpress. I tillegg ble livmorhalsen kortere pga dem.

Er du i tvil kan du jo ta det opp med legen din igjen, men oftest er kynnere bare positivt :o) Lykke til!

Skrevet

hva er mange da egentlig?? jeg har vel kanskje en 30 stk om dagen, og av og til om natten. noen er vonde og gir en følelse av at det trykker ned, men nedtrykksfølelsen er ikke vond, den bare er der liksom.. men selve kynnerene som jeg får etter litt aktivitet kan gjøre ganske vondt, men noen igjen er smertefrie, magen blir bare hard.. dte er vel de som er vonde man er litt redde for om det blir for mange.. har kanskje ti av de vonde om dagen, de kommer akutt og forsvinner fortere enn de smertefrie... er dette mer som rier da eller?? veldig forvirret på området som dere skjønner..

Skrevet

Er ganske umulig å vite hva som er normalt/unormalt, og alle opplever jo kynnerne på sin måte. Det beste er sikkert å prate med jordmor eller lege neste gang du skal på kontroll, evt få dem til å henvise deg for å måle livmorhalsen om de syns det er nødvendig. Er ikke livmorhalsen påvirket, gjør jo ikke kynnerne noenting. Det skal ganske mye til for at kynnerne skal gjøre noe/føre til for tidlig fødsel, og en kjenner jo om det går over til rier. Alt er sikkert i orden, men for å slippe å være urolig er det jo bare å få det sjekket :o) Er du i tvil om det er rier, er det bare å ringe til føden og snakke med en jordmor, de er der jo for oss!

Skrevet

Grensen for hva som er "normalt" varierer jo litt fra person til person, men 5-6 i timen/100 om dagen går for å være akseptabelt. Kynnere over dette, og kynnere som er regelmessig/øker i styrke er ikke bra.

Jeg har mye kynnere, begynte å bli plagsomt fra uke 20 - gjør jo veldig vondt.

Tror leger er skeptiske til å sykemelde gravide (med unntak av noen da, som tilbyr sykemelding til sine pasienter) - det er jo så strenge regler, men hvis kynnerne dine fører til åpning, så må du jo bare ta det mer med ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...