Bratsj Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Hva gjør dere når smårollingen ikke vil spise middag ? Vesla mi er 27mndr og er ganske skeptisk til mye mat - skyver tallerknen vekk og vil ikke ha. Tar som regel èn skje, og så vil hun ikke mer. Eneste som sklir ned uten protester er makaroni med smør eller kokt ris og grøt. Men da får hun jo ikke i seg proteiner, og det trenger hun jo (fisk, kjøtt, egg, grønnsaker) Vi har pleid å gi henne en vellingflaske til kvelds hvis hun ikke har spist noe særlig middag - og den tømmer hun alltid. Men i det siste har hun brukt dette bevisst, spurt etter velling når vi serverer middag - derfor vil jeg slutte å gi henne den muligheten. Men skal vi rett og slett ta vekk maten når hun ikke vil ha og la henne gå sulten til sengs istedet ? Vi spiser middag ca 17.30 og hun legger seg 19) (virker så brutalt, men hun sulter vel ikke ihjel akkurat) Innbiller meg hun vil spise dersom hun er sulten nok ? Hva gjør dere ??
Holmehippie Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Tro det er viktig med klare regler ved bordet. Dersom ikke barnet vil ha mat, sier vi greit, takk for mat, og hun må gå fra bordet. Her også gikk det mye i makaroni m smør og kokt ris. Men da byr vi henne kveldsmat llitt før hun legger seg. Gjerne brødskive eller yoghurt. Dersom hun fremdeles ikke vil ha, kan en prøve å legge henne "sulten", og det er mulig hun lærer av det til dagen etter. Da husker hun kanskje at det ikke var så gøy å være sulten. Ikke noe gøy når de er så småspiste og sære, men det går som regel over etterhvert. Lykke til!
silje082 Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Går ikke an å true i unger mat. De får som regel i seg det de trenger så om ho ikke er slapp/dårlig ville e ikke bekymra me. Har det slik sjøl med tulla mi, veldig flink i perioder å spiser ALT ho får, andre perioder spise ho veldig lite. Som e sier: jeg har å tilby men ikke å true. Viktig å ikke stresse med maten, kan gjør dem enda mer motvillig til å spise det. Vellinga ville jeg nok kutta ut. Blei slik her da e ammet enda, ho ville ikke ha annet enn morsmelk over lang tid. Så blei nødt å kutte ut amminga lenge før planlagt for å få ho til å spise vanlig mat. Var godt over året da så ingen krise. Inne i en slik spiseliteperiode her igjen men som sagt, stresser ikke. Prøver å heller tilby frukt, joghurt osv. Vet ho har det bra, er aktiv som få å helsesøster mener e har håntert saken bra.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2006 #4 Skrevet 8. november 2006 Barn som blir tilbydt mat sulter ikke! Det er derfor ingen krise om det går noen dager hvor barnet ikke vil ha middag, hvis hun ikke har noen tegn til sykdom. Tilby henne maten du har lagd, og hvis hun ikke vil ha så si "greit nok, du trenger ikke spise, men jeg vil at su skal sitte her ved bordet sammen med oss". Gi henne noe å drikke, og ikke snakk mer om at hun ikke vil spise. Når hun har sittet der litt, så kan du jo spørre igjen. Har erfart at barn aav og til sier at de ikke er sultne, fordi de heller vil leke enn å sitte ved bordet. Derfor tror jeg det er lurt å si at de skal sitte ved bordet en stund uansett (trenger ikke sitte til dere voksne er ferdige, men en stund kan hun sitte uansett, synes jeg). Det kan også være en ide og la henne være med på å bestemme hva dere skal ha til middag. Vis henne bilde av 2-3 forskjellige retter, og spør hva hun vil ha til middag. Kanskje hun gjerne vil smake da? Hvis hun svarer "ingen av de", så ikke hent frem nye ideer, men bare si at "da bestemmer mamma". Du kan jo låne en bok på biblioteket hvis du trenger inspirasjon til barnevennlig mat (som gjerne ser litt spennende ut også). Prøv å ikke gjøre det til en stor ting at hun ikke spiser så mye middag, det vil nok forandre seg før eller siden!
Bratsj Skrevet 13. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2006 Takk for tips !! Det som gjør at jeg klør meg ekstra i huet er at hvis hun får risgrøt eller makaroni med smør - da spiser hun lassevis, skikkelig masse ! Men hvis jeg serverer noe annet (lapskaus, fisk, kjøttkaker, poteter, hvasomhelst) så skyver hun det bare bort....Eller tar en bit og sier hun ikke vil ha (smaker som regel) Får bare sulte henne noen dager og se om hun endrer seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå