Gå til innhold

Hvordan skal man takle et raserianfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle nettopp legge gutten (14 mnd.) ned for en lur, og så ble han fullstendig rabiat. Det er ikke alltid han er like interessert i å legge seg, men det medfører stort sett bare sutring, og slenging av kosedyr. Men nå tok han fullstendig av. Han skrek seg sånn opp at han ikke fikk til å slutte å skrike selv da jeg tok han opp. Bare hikstet og gråt og sparket i gulvet, eller meg. Til slutt måtte vi sette oss og lese i en bok til han roet seg ned, og så var det bare å legge ham (nå sover han som en stein). Dette var en ny og uvant situasjon, og jeg må tilstå jeg er litt sjokkert akkurat nå...

Hvordan i alle dager er det meningen man skal reagere på dette? Har en svaaak følelse av at det kanskje ikke var helt riktig å la ham komme opp og lese bok i stedet for å sove. Han er ganske så kjapp på å plukke opp sånne ting og utnytte dem. Samtidig er jeg ikke helt sikker på at han faktisk hadde klart å slutte å gråte selv.

Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han ikke var forbredt på å legge seg?

Snuppa mi hadde også slike raseriannfall når hun skulle legge seg når vi flytta og rutinene var litt kaos.

Nå blri hun forbredt når vi tar på pysj,pusser tenner å så sier jeg til henne: Nå skal Emma sove i senga si. Å da pleier hun å si nei nei nei å så løpe avgårde, men da tar jeg henne opp å går litt rundt med henne mens jeg forteller henne ting vi har gjort gjennom dagen osv å så til slutt sier jeg igjen at hun nå skal sove i senga si. Å da er det faktisk greit :) Men dropper jeg dette å bare legger henne ned så blir det baluba.

Så her i gården så trenger snuppa å bli forbredt på hva som skal skje å ha samme rutine hver kveld.

Skrevet

Hmm.. Tror jeg ville gjort som hun over sa her, få inn en fast kveldsrutine. Si med ord at nå er det blitt kveld, spis kvelds, gå på badet og bytt til natttøy og pusse tenner. Vi går alltid inn i stuen for å gi nattaklem også. Så går vi til sengen.

Men når er det han begynner med sutringen? Ide du skal legge han i sengen, eller før? For vi hadde problemer med det at gutten fikk raseianfall når ting ikke gikk helt hans vei. Vi prøvde alt; kosing, sang, kjeft, sette han vekk fra situasjonen, legge han i sengen så han fikk roet seg, etc. Løsningen her kom den dagen jeg bare "gav blaffen". Han kastet ting, som han vet han ikke har lov til, og jeg bare smilte og brydde meg ikke. Skal si han ble paff. Så begynte han å hyle. Da tok jeg å begynte å leke med lekene hans, og sang og koste meg. DA skal jeg si pipen fikk en annen lyd. Dette var han overhodet ikke forberedt på. Han gav seg kjapt, og ble med meg i leken istedet:)

Uansett; lykke til! Som oftest er det bare en forbigående fase:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...