Gå til innhold

Når skal jeg gå til legen for første kontroll?


Serial mom

Anbefalte innlegg

Ser folk har så forskjellige tidspunkter,noen får tett oppfølging helt fra de tester positivt,mens andre venter helt til de er i uke 11-12... Jeg er 5+6 idag,og mistet en gang i uke 5(men det er halvannet år siden),har ikke blødd noe denne gangen,så går ut ifra at alt er ok. Hadde jo starta utredning,så har nettopp hatt en GU med innvendig UL,syntes ikke det var så veldig stas,så vil helst slippe det enda en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er veldig individuelt. Min lege vil ikke ta kontroll før 10-12 uker.Er selv 7+5 idag og skal til legen 1.des, det er leeeeeeenge syntes jeg. Du får uansett ringe legen så får du sikkert al informasjon du vil ha :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette selv, men i første omgang må jeg finne ut hvor jeg vil gå! har ikke allverdens lyst til å gå til fastlegen som er ganske så stressa til tider, så i første omgang mailer jeg litt rundt..

Er det fastlegen du har vært hos gjennom alt dette? det virker som det er litt forskjellig fra sted til sted, det beste er vel å ringe og høre :)

 

Gratulerer så mye med alt forresten!!! Hus og greier, når overtar dere da?

Ble det i slemmestad? (har fulgt med litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså,så du sniker i kulissene,du?!? He-he!:-) Takk for det,forresten! Vi overtar vel i januar,tror jeg,og ja,det ble Slemmestad! :-)

 

Venter vel kanskje noen uker til,men får vel ringe legen denne uka. Har bare vært hos fastlegen og gynekolog(offentlig),og venta på lap. på Ullevål,så hadde ikke vært hele runden enda,heldigvis!

 

Du kan sikkert gå til en gynekolog eller en jordmor,dersom du ikke vil bruke fastlegen din(evt. bytte fastlege) :-)

 

Så mye nytt å sette seg inn i,blir helt svett, jeg! det er vanskelig å leke voksen,gitt! Pjuh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hihi, ja følger med vettu :)

 

de som har en fantastisk fastlege bør jaggu holde godt fast, for de vokser ikke på trær!!

 

Har hatt han jeg har i hmm...oi ca 20 år, så kjenner han jo godt, men han kan være litt sånn halvfjern og i tillegg vil jeg ikke at han skal ta gyn undersøkelse, blir for nært på en merkelig måte (i tillegg vil jeg gjerne bruke en dame så lenge jeg kan:) og har sett det har poppet opp sånne private jordmortjenester rundt om i byen, er sikker på man får bra oppfølging hos dem, men vil så gjerne i tillegg ha mulighet til å ta ul når jeg er der, så må forske litt rundt..Ü

 

ikke lite man skal sette seg inn i nei, har jo lest såå masse i forkant, men når det plutselig skjer så er det nesten som alt forsvinner! Har fått skikkelig teflonhjerne, haha ;)

 

Faren min bodde i slemmestad, eneste jeg synes var pyton var at det ikke gikk tog direkte, ikke så glad i buss :-/ men veldig fint der, særlig med kyststripa og annen natur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en gammel lege jeg har kjent for alltid,så hadde nok bytta dersom jeg enda bodde i hjembyen min. Har fått ny lege her i Oslo,en ung dame,hun er kjempekoselig og hjelpsom!

Hvor bor du,forresten? Du kan få nr. til min lege eller gyn.(hun er også bra) om du bor i Oslo-området :-)

 

Jeg har ikke lest no særlig om noe annet enn å prøve å bli gravid,så hva man gjør når man faktisk ER det aner jeg jo ikke! Håper harddisken i topplokket oppdaterer seg selv,kjenner ikke jeg orker å lese så masse bøker og sånn,har noki med hovedoppgaven jeg skal tyne meg igjennom i vinter!

 

Kjenner ikke så godt til noen steder på Østlandet egentlig,og vi har bare vært et par ganger på slemmestad,men at det ligger nær sjøen var et krav,vi er båtelskere og ønsket å ha havet i nærheten!(Bygdøy var førsteønsket,men ehhhh...) Tomta passa veldig godt for barn og hund,så det huset var midt i blinken for oss! Liker at området er rolig,bor midt i Oslo sentrum nå,og det blir litt mye folk for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor i oslo ja, på st.hanshaugen, trives veldig godt her, men har begynt å tenke på hus vi og, men skal man kjøpe i oslo må man jo vinne i lotto.......!

 

å ja, tar gjerne i mot lege og gynekologråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,det er bare noen hundre meter unna der vi bor, jo! Fredensborg heter det her!(like ved maria-kirka) Kanskje vi har sett hverandre utfor her:-)

 

Vi river oss i håret ang husprisene vi også,så derfor måtte vi et stykke utenfor. Har sett på alt fra Bærum til Hakadal til Tønsberg,you name it! Tønsberg ble litt langt unna forløpig(mannen min jobber på Skøyen),så vi endte med Slemmestad,og det tror jeg blir bra,selv om mannen min må sitte litt i kø...

 

Jeg har fastlege på Skøyen nå,hun heter Sirill Storvik og jobber på Hoffsveien legesenter. Jeg har gynekolog hos Smestad-gynekologene,hun heter Anne Cecilie Hallquist. når man har vært hos legen kan man faktisk bare fortsette på akkurat samme veien oppover til toppen,og da kommer man til gyn! Kjempepraktisk!

 

Hvor langt er du på vei,forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heidu, en liten middagspause Ü

da er navnene notert! veldig bra med jungeltelegraf, å finne gode leger ellers er jo sjansespill.

Har sendt mail til en i stad som holder til rett her nede i pilestredet park, men uansett må jeg jo få en henvisning fra fastlegen.

 

Dumt spm kanskje, men vet du om alle gynekologer har ultralyd?!

 

jeg er 5+3 idag, og du?

 

synes tiden sneeeegler seg avgårde.. men samtidig er det virkelig ikke lenge til eksamen, gulp. Men klarer ikke å få helt fart på verken lesing eller motivasjon... merkelig det der, men er noe annet som tar opp tankevirksomheten om dagen ;)

 

hehe, ja har tenkt på de gravide man ser på gata, om det er noen man har bim'et med, det blir sikkert enda merkeligere etterhvert...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesenteret på Oslo City er fantastisk, der har dem UL også.

Bra leger, kan få fast til svangerskapskontrollen, og dem har oppe til 8 og 9 på kvelden og lørdag.

Koster litt mer da, 250 for svansk,kontroll kan på kvinnelig lege og gyn om du vil.

 

Syns det er så praktisk med oppe på kveldstid og lørdag.

Har brukt det mye når det har vært lang tid til fastlegen har tid .

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På legesenteret mitt sa de at det var vanlig å komme første gangen rundt uke 8-10.

Jeg skal i slutten av neste uke og da har jeg straks 7 fullgåtte uker

(6+5).

 

Lykke til med legebesøket elli-karamelli!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvant bare igår, jeg da! Er vanligvis bare innpå her til mannen min kommer hjem fra jobb,etter det blir det jo litt usosialt av meg å sitte her:-)

 

Ikke lett med de legene,nei,men hadde heldigvis flax med mine! Håper du finner frem til noen som er ok du også:-) Tror de fleste gyn. har ultralyd, ja,uten at jeg skal være skråsikker(aner ikke om de bruker samme apparat til innvendig og utvendig,men det vil jeg tro!

 

Jeg er 6+0 idag,så ligger bare noen få dager foran deg!

 

Eksamen hørtes ikke no gøy ut,bah! Har hatt min del av det Har også litt igjen av studiene,men har en pause nå,pga av en lang reise vi var på,og at jeg ikke rakk søknadsfristen for å fortsette i år:-( Skal uansett skrive hovedoppgave i vinter,så da er det meste overstått likevel! Hva studerer du,forresten?

 

Ganske sprø tanke dette med å ha sett folk på gata,og ikke ane at det er den eller den man han snakket masse med her inne! Nå flytter vi jo fra Oslo,så da blir det vel færre bimmere å møte på ute på gata,tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen du =)

 

jeg studerer ped, er på første semester første år, sukk, så har laaang vei igjen. har surra endel etter videregående, klarte liksom aldri å finne ut hva jeg egentlig ville.. Blir 25 i helgen så nå er det jo på tide å sette i gang! Synes vel ikke dette heller er rasende festlig, men satser på det blir bedre til neste år (som nå forhåpentligvis blir om 2 år, hihi) -da kan man velge litt fag selv. Ser ut som jeg beveger meg i lærer-retningen, og var det noe jeg ikke skulle bli var det lærer!!

 

Og hva studerer du?

hva gjør du nå som du har studiepause da?

 

Hvordan er formen din om dagen da? Mange symptomer?

 

Før dette her tenkte jeg at bare jeg ble gravid skal jeg takle hva som helst, til og med en fødsel! ;) men med en gang den testen var positiv var det som å få hjerneteppe, man tenker jo ikke på annet, samtidig som jeg ikke tør tenke framover, en dag av gangen, tør ikke ta ting for gitt.. bare man kommer til jul, da!! =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he,var mange i klassen min på videregående som ALDRI skulle bli lærer,og nå er vel omentrent halvparten av dem blitt akkurat det! Ting blir ikke alltid som en hadde tenkt! Studere er aldri gøy,jeg hater skole,er vel derfor jeg ikke får somla meg til å gjøre det ferdig!(og jeg fyller 28 om en uke)! Er nesten ferdig fysioterapeut,har bare litt småpusk + hovedoppgaven igjen.Vi har vært ute å reist 1 år,så har ikke hatt noe jobb,og ikke har vi visst hvor vi skulle flytte henne,så har ikke kunnet søke på noe. Får se hva jeg kan finne på,kan jo være jeg når å jobbe 6 mnd før fødsel,dersom jeg finner noe nå snart! Mannen min tjener heldigvis godt,så vi klarer oss fint på bare hans lønning også..

 

Formen er ganske grei,men er litt småkvalm og tiltaksløs,og jeg våkner iblant av kramper på natta. Ellers er det ikke noe,er nok litt tidlig enda. Jeg går gjerne kvalm og trøtt,det er det verdt etter all den prøvinga:-)

Du da,er du noe dårlig selv?

 

Skal ta meg en tur ut,tusle litt nedi byen,det er jo så fint vær ute nå! Har så lyst å kjøpe noe baby-stæsj,men får helt pause i hodet når jeg kommer inn i butikken,aner ikke hva jeg skal se på eller kjøpe! Hva trenger en baby?!? Jeg har hund, jeg,det er DET jeg kan,ikke barn! Kanskje et fint halsbånd eller løpestreng???,hi-hi!:-))

 

Vi snakkes!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, kommer til å gå amok når jeg først setter i gang shoppingen ;) men må komme meg til jul først..

Eneste jeg har kjøpt, er verdens beste pappa, hakkespettboka, tenkte å gi den på søndag, farsdag og min bursdag ;)

bladde litt i den i går, humret for meg selv i bokhandelen, mange "treffende" kommentarer. Men vil ha en bok selv og, med masse bilder! men venter litt med det og, (uff, slitsomt å være "overtroisk") også er det jo så mange!!

Fikk anbefalt gro nylander her på bim, men mener jeg har hørt før at den må man IKKE kjøpe.. også har jo bim jordmor noen bøker..

Har du kjøpt?

 

Får komme meg avgårde jeg og, skal opp til en medstudine og gjøre ferdig en hersens oppgave, og så er det ex-phil forelesning, ugh.

 

Men skal ikke klage, er jo GRAVID!! :)

Hihi, (litt humørsvingninger har jeg merket ja;)

Ha en finfin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg aldri tilbake hit igår,ble så dårlig.... Klarte å få laga middag og trent litt,men så ble det bare galt igjen! Er værre idag,så kan vel tryggt si at nå kommer kvalmen på ordentlig! Men skal ikke klage, jeg kjempa hardt for å komme meg hit,så jeg har bare med å holde ut!

Venter nok også med handlinga,tørr ikke heller tro på at dette skal gå knirkefritt! Har ei bok som jeg kjøpte for lenge siden,som heter "foreldre for første gang",er ei sånn alt mulig bok,antagelig ganske gammel,for bildene er ikke av nyeste dato! Og så har jeg den lille boka til Kari Jaquesson som heter "hurra,jeg er gravid",som er om kosthold og mosjon i svangerskapet og etterpå.(kjøpte den pga av en oppgave jeg skulle skrive,men det ble aldri noe av!)

 

Misunner deg ikke den ex-phil-forelesninga,det var noe med det kjedeligste jeg har gjort!(tok den for 9 år siden) Skikkelig håpløst å bli engasjert,og foreleserne er alltid så spennende.... ehhh!(bah!) Sender deg masse medfølelse,he-he!

 

Åssen er formen idag da? Kjenner du noe til kvalmen?

 

Håper du har hatt en fin morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...