Gjest Skrevet 6. november 2006 #1 Skrevet 6. november 2006 Fikk svar på blodprøver i dag, tatt i uke 12. Hadde Hb på 12,4 og ferritin på 17. Det jeg lurer på er om ferritinverdien er for lav? Bør jeg ta jern? Vet jeg kan ringe legen i morra og spørre altså, men tenkte kanskje noen hadde svar før det. Er ikke plaget med noe ubehag.
eva luna Skrevet 6. november 2006 #2 Skrevet 6. november 2006 Den er ganske lav ja, men Hb'en din er fin. Du kan ta noen milde jerntabletter annenhver dag.
På'n igjen! Skrevet 6. november 2006 #3 Skrevet 6. november 2006 Mener legen min sa at dersom ferritin-nivået er under 60 (eller var det 70?), burde man ta jerntilskudd fra uke 20. Det gjør jeg. Tips til jern som ikke gir magetrøbbel: Aminojern-Ferrochel, kjøpes på apoteket. Litt dyrere enn andre typer tilskudd, men merker ikke noe ubehag (i motsetning til de tablettene jeg tok først).
Mi tesoro *220307* *101109* Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Legen sa til meg at dersom du har ferritin-nivå på under 20, skal du begynne med jerntabletter med en gang dette er påvist. Dersom ferritin-nivået er mellom 20 og 60, skal du begynne med jerntabletter etter uke 20 i svangerskapet. Har du ferritin-nivå over 60 trenger du ikke jerntabletter. Du burde derfor begynne med jerntabletter med en gang. Jeg hadde ferritin-nivå på 165! så jeg trenger ikke jerntabletter.
nummer 3 kommer i desember Skrevet 6. november 2006 #5 Skrevet 6. november 2006 Hei. Vet at normalt så skal ferritinet ligge på mellom 15 og 200. Så det er ganske stor forskjell på folk. Vet ikke hva leger anbefaler ang det å ta jern i svangerskapet. Men det er helt klart en stor fordel å ha et høyt jernlager når du går i fødsel. Du kan risikere å miste mye blod under fødselen og da tar det lang tid å få det opp igjen. Med søvnløse netter og amming. Jeg slet med det forrige gang, og har ennå ikke klart å komme opp på et normalt nivå. Det høyeste jeg har ligget på er 18, men etter at jeg ble gravid igjen har det sunket til 6. Og det er veldig lavt. Spiser nå jerntabletter og c vitaminer, som hjelper å ta opp jernet i kroppen fortere. Skal også ta tablettene utenom måltider. Jeg sliter ganske mye med det nå, kan ikke gjøre stort annet enn å slappe av og sove nå om dagen. Fryktelig slitsomt. Så jeg råder alle som har lavt ferritin om å ta det på alvor og høre på legen sin. Man skal også huske på at det er skadelig å ta for mye jern også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå