Gå til innhold

vekstkurven flater ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden fikk i dag sine to første vaksiner og ble veid og målt lengden på. Siden siste veiing så har vektkurven hans flatet ut. Han sier i fra ca hver 3 time at han er sulten på dagen og hver 4/5 time om natta. Han kan ligge og spise alt fra 20-30 min. Han sluker ikke maten. Han virker tilfreds og fornøyd. Kan det være at jeg ikke har nok melk, eller han som ikke er en effektiv spiser eller er det kanskje utdrivingsrefleksen min som er treg......

Han er 3 måneder.

Noen forslag??

Fikk beskjed av hs å legge han til ofte, men når han da enten sover eller ikke gir noe tegn til sult, skal jeg "tvinge" han til å spise??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har helsestasjonen sett de nye vekstkurvene fra WHO? Spør om det, og be de sammenligne med de! Det er nemlig slik at de gamle eller nåværende kurvene er basert på mme som ernæring i hovedsak, og babyer som får mm er ofte mindre og vokser litt annerledes enn mme-barna... Her er de nye kurvene i alle fall: http://www.who.int/childgrowth/standards/en/

Jeg tror det er en liten naturlig variasjon så lenge de er friske og fornøyde. Har han flere våte bleier om dagen, og hvor mye avvik var det fra kurven (altså - hvor mye mer burde han ha veid?) Er han plutselig mer aktiv og våken slik at han forbrenner mer? Er det en forklaring på at han ikke går så mye opp i vekt lenger? Hva sier mammafølelsen? Den er ofte verdt å høre på!

Om du legger han til ofte og han får spise det han vil når han vil, så er det jo ikke så mye mer du kan gjøre egentlig. Hadde du ikke hatt nok melk ville han ha ønsket mat oftere. Om da ikke alt for mye av sugebehovet dekkes av smokk. Om han bruker smokk, sørg da for å gi pupp som førstevalg, og fjern evt. smokken en periode.

Skrevet

Hos helsestasjonen har han ligget på den laveste kurven til nå, og falt under denne. Som jeg kanskje glemte å skrive i stad, så er poden født 6 uker for tidlig også. Men legger jeg han inn på kurven til who, så ligger han innenfor normalen.

Han har flere våte bleier om dagen, særlig siden han ikke bæsjer så ofte heller. Han er heller ikke av de som er flinke til å sove mye på dagtid, så det kan kanskje regnes som mer aktiv.

Det eneste jeg har merket er at litt av dobbelthaka hans har forsvunnet og at han bruker lengre tid igjen på å spise. Smokk bruker vi, men jeg har ikke følelsen av at vi får den til å dekke sugebehovet hans. Han suger også mye på hendene.

Hvis jeg legger han til når han ikke sier i fra at han er sulten, så suger han dårlig og er ikke spesielt effektiv.

Jeg fikk av legen resept på Syntocinon for hjelp til å få bort tette melkeganger. Denne bruker jeg bare når jeg har tette melkeganger som er standhaftige. Burde jeg brukt den til hver amming nå??

Han virker ihvertfall blid og fornøyd, så jeg tror ikke at jeg har for lite melk til han. Er bare litt redd for at hvis vi jobber opp produksjonen for mye at jeg sitter igjen med tette melkeganger. (Som liten drev jeg min mor til vannvidd med å spise mye en uke og lite påfølgende uke og dermed fikk hun melkespreng og tette melkeganger)

Skrevet

Jeg kikket litt feil på kurven, men han ligger innenfor variasjonen. Og korrigerer jeg for de 6 ukene han er for tidlig født, så ligger han enda bedre innenfor variasjonen.

Skrevet

Veksten kan jo gå litt i rykk og napp også, men jeg hadde nok blitt engstelig om dobbelhaken forsvant. Du sier dere føler at smokken ikke dekker sugebehovet hans? La ham bruke deg som smokk litt da? Når babyer suger på fingrene pleier det å bety at de er sultne, min suger også på fingrene hvis hun har en ekkel rap på vei.

Hva sier hs? Jeg tror jeg ville lagt ham til så ofte som mulig, selv om han ikke spiser så effektivt. Kan jo hende han plutselig "våkner" og sluker maten. Det hender det min gjør. Hun spiser hver fjerde time, og av og til virker hun ikke sulten når jeg legger henne til, men hvis hun bare "kommer på" at hun skal få pupp blir hun ivrig.

Skrevet

Dobbelthaken er ikke borte, men mindre. I følge hs så suger de på hendene i den alderen, for de begynner å smake på altting.

Han har aldri vært en som sluker maten og har alltid tatt seg god tid. Hvis han skal bruke meg som smokk så ender jeg opp med meget såre brystvorter. Han kommer aldri heller på at han er sulten eller. Det er omtrent kun de gangene han har sovet mange timer på natta, at han kan være veldig sulten.

Det er heller ikke alltid han er like flink til å ta smokken. Ikke så god på å holde den i munn selv.

Skrevet

sønnen min er 2 1/2 mnd, og suger også mye på hendene for tiden. vil heller det , enn å ta smokken nå. tror det klør, - begynner vel å kjenne tennene så smått tenker jeg. han er ihvertfall ikke sulten fordi. suger på de på en annen måte nå enn tidligere. min er også sånn gorme type, liker å die lenga ja. men en veninne av meg fikk vite av legen at når babyen må suge 5 ganger før hvert svelg, kan man avbryte måltidet. jeg gjør stort sett dette, siden jeg også lett blir sår. de er jo mere aktive nå.- ligger mer på magen, er opptatt av å se seg rundt, leker seg sånn smått, sitter i fanget istedet for å ligge etc. så han har nok forbrent litt av den dobbelhaka.

Skrevet

glemte å få frem poenget mitt da: jeg er rimelig sikker på at du har nok melk, siden gutter er blid og fornøyd! jeg tenker ihvertfall sånn.

Skrevet

Jeg har vel egentlig troen på at jeg har nok melk, siden han er fornøyd og blid. Det virker som poden synes hendene er mer spennende enn smokk om dagen. Og han er mer aktiv, som du beskriver at sønnen din er.

Selvfølgelig blir jeg jo bekymret for at vektoppgangen ikke er i henhold til grafene, men magefølelsen min sier også at det blir feil å "tvinge" han til å spise oftere. Ihvertfall når jeg vet at det blir ineffektiv spising fra hans side.

Når det går mer enn 5 sugetak før det svelges, avbryter du måltidet? Lar du han suge da med en gang igjen, eller venter du til han er sulten neste gang?

Skrevet

ville bare si noe om dette med dobbelthaken..

min gutt kan nesten over natta få dobbelthake, og de ovehengene i overgangen fra handa til armen. du skjønner sikkert hva jeg mener!!

de kommer sikkert ikke over natta. men så flater det litt ut igjen. han vokser tydelig i rykk og napp. nå har jeg en gutt som har lagt masse på seg hele tiden.. men selv om han er 4,5 mndog veier 8,3 kg og 69 cm så kommer og går dobbelthaken...

Skrevet

Jeg har aldri avbrutt måltidet med mindre jeg har fått vondt. Brystet tømmes i rykk og napp, og for å få med all den fete, fine ettermelken trenger de å kosesuge en god stund innimellom. Da svelger de veldig sjelden. Man får også ofte flere utdrivingsreflekser på en amming, og mellom de er det nesten ingen ting som kommer. Om du avbryter måltidet for fort forstyrrer du lett balansen, og babyen går glipp av fløten som kommer helt til slutt ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...