Gå til innhold

Å ligge hele dagen.. om komplikasjoner i svangerskapet...(langt)


VinterSol+2

Anbefalte innlegg

dette er min første graviditet, og jammen ble det ikke litt vanskeligere ennberegnet.

har følt meg, og føler meg, helt fin, og fikk jo beskjed om at så lenge det føltes godt for meg, kunne jeg leve som normalt, studere, jobbe trene...

så begynte disse blødningene da.. og blødninger er HELT normalt men likevel blir man sendt avgårde i hui og hast til sykehuset. for det kan også være farlig..

nå har jeg hatt blødninger i en uke, og de vet enda ikke hva det er. fant fostersekk på UL, men ikke noe foster, tror de. men siden jeg ikke har hatt voldsomme blødninger tror de at de bare ikke "fant" det, og at de skal sjekke om det har vokst neste uke igjen.

 

Legen min sykemeldte meg med umiddelbar virkning forrige uke, og jeg har fått beskjed om å gjøre INGENTING. bare ligge.

Det passer dårlig for en rastløs student.

 

I helgen har jeg passet min nevø. og jeg har ikke løpt og herjet som tidligere, og heller ikke løftet så mye som jeg pleier. men prøv å forklare tilen treåring at "tante på ligge heelt stille skjønner du.." det går jo ikke. men jge følte meg jo helt fin. og så begynte jeg ¨å blø igjen..

 

mange sier" pytt sann, jeg blødde hele svangerskapet mitt, det er ikke noe å uroe seg for" og jeg tenker jo som så at så lenge jeg ikke har smerter?- så trenger jeg vel ikke uroe meg da. Men så sier legen at jeg skal ligge stille og at de ikke kan gi meg noen garantier.. og legen er tross alt fagperson!

 

Er litt lei. var jo ikke sånn det skulle være-

jeg kan godt ligge stille hele svangerskapet om det er det som skal til... men da må jeg vite at det er nødvendig. å ligge stille når det klør i kroppen etter litt frisk luft, og huset trenger en vask, og jeg føler meg i fin form til det.. det er ikke lett!

 

alt her HELT NORMALT men samtidig er det SVÆRT ILLEVARSLENDE. hvordan kan det være begge?

 

nå gir jeg meg denne ene laange mandagen i senga for å se om blødningene holder seg borte da. og så får jeg prøve å dra frem noen pensumbøker og bruke tida til noe konstruktivt..

 

egentlig har jeg hjemmeeksamen i maleri denne uka.. men får vel drøye det litt til da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ps. haha! i helgen hadde jeg både kvalmebølger og min første lille halsbrann!! tar dette som tegn på normalt jeg. enn så lenge. hehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blødninger kan være normalt, men også en truende abort eller tidligfødsel.

Om du vil ha baby ville jeg ha holdt sengen helt, helt til legen sier det er greit.

 

Hadde truende rier selv i siste svangerskap og var liggende i 5 måneder, ja, tenk med småbarn i huset... det går om man vil,men det krever litt pågangsmot og motivering.

Sier ikke at det er lett,men det ER verdt det tilslutt med en nyfødt i armene.

Når jeg lå inne i 6 måned sist hadde jeg ei på rommet som blødde og blødde, hun ble lagt inn på obsposten fra uke 7 tilogmed uke 13 , da fikk hun lov å dra hjem å ligge der.

Hun fikk en helt fin baby, selv om detvar litt lite fostervann på slutten og han ble litt tørr i hunden, men helt fin altså.

 

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, smerter trenger ikke bety at det er farlig og ikke smerter kan godt bety at det er det..

bare sånn til opplysning.. fikk med meg ganske mye etter 3 måneder på sykehuset sist gang altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:)

 

men skulle ønske legene kunne gi meg noen svar jeg..

om enn bare "du skal ligge så og så lenge" eller noe.

 

for nå føler jeg at de sier "på den ene siden.. og på den andre siden... men vi kan jo ikke si noe sikkert om hverken det ene eller det andre.."

 

det viktigste er at jeg ikke stresser med det. sier de.

neivel.. kan jeg stresse med andre ting da? som at jeg har eksamen?

eller skal jeg bare kutte ut studiene, rett og slett, legge meg ned og ruge?

 

Jeg vil at noen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre!

 

men men.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det, du har kanskje fått med deg min historie? Stor blodansamling ved siden av Bitteliten og blødninger i uke 5 og 6. Har også fårr beskjed om å ta det heeeeeeelt med ro, ikke løfte tungt, ikke bade, ikke ha sex osv. Gikk veldig greit en stund og i uke 8 fikk jeg beskjed om at jeg forsiktig kunne prøve å være litt mer aktiv igjen dersom jeg ikke begynte å blø. Var en dag på jobb og med litt trang bukse og vips, blødninger igjen :-( Småblør (veldig lite!) nå også, av og på de siste dagene, men er ikke så veldig bekymret akkurat nå selv om det er ekkelt, jeg vet jo at det mest sannsynlig bare er blodet som var igjen i blodansamlingen som må ut og så lenge det bare småblør bitte litt som nå så er jeg forholdsvis rolig, men likevel. Og, beordret tilbake til full hvile igjen... Er bare så gjøre som legen sier VinderSol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ikke stresse, betyr IKKE stresse med noe, og du kan legge deg ned å ruge med god samvittighet.

Studiene kan vente de, og du kan jo utsette eksamen til du blir friskmeldt, du er jo sykmeldt nå da.. ikke sant? Da kan du utsette eksamen.

 

KJenner flere som har fått utsatt studiene pga v sykdom i graviditeten, permisjon et par måneder etterpå og så studier ..

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg har vært innom tre leger nå;

fastlege, legevakt og gynekologen.

 

fastlegen sa; (på telefon) dette er normalt et tegn på at du må roe ned. legg deg ned, hent sykemelding hos meg, og jeg sender deg til GU

 

på legevakta sa de (fastlegen min var bortreist) dette er en helt normal blødning, og ikke noe å bry seg om. så lenge det ikke fosser blod, bind på bind, og du ikke har smerter, kan du leve helt som normalt.

 

hos gynekologen sa de; det er vanskelig å se, lev som normalt og ikke tenk på det frem til neste UL.

 

litt sprikende meldinger her ja.. jeg har rett og slett lagt meg i dag jeg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Alva hvor mye blødde du?

 

jeg har bare blødd mye en gang (som å tisse en skvett) det var forrige uke. tirsdag. ellers er det "bremsespor forran" som mannen min kaller det, med varierende litt blod eller litt brun utflod på dopapiret eller en "strek" i trusa.. (sorry detaljer..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det meste droplet det rent blod ned i do en gang, men ellers er det snakk om blodig utdlod når jeg tørker meg etter toalettbesøk elelr slike "bremsespor" ja som du beskriver. Som oftest lyserosa utflod eller brunlig. Kan godt gå noen toalettbesøk uten noe og så kommer det litt og så uten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...