Gå til innhold

Noen som kan fortelle om ivf???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann....

Jeg har prøvd å bli gravid nå i 4 år.....har muskelknuter inni livmoren som ikke går å operere bort, men flere gyn har undersøkt meg og mener at jeg har sjanser til å bli gravid. Har nå gått på dobbel dose med pergo i to mnd, og har en mnd igjen med dette. Så neste skritt fortsto jeg slik at det var å ta ivf....

Så da lurer jeg på hva som skjer....må jeg ta mer medisiner?? Eggløsning har jeg faktisk selv....Jeg må nok gjøre dette privat fordi vi har to barn....Er det lang ventetid??

Jeg setter stor pris på svar...

:-) :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betegnelsen assistert befruktning omfatter flere metoder, som alle har hormonstimulering av kvinnen og en eller annen form for manipulering med sædcellene og eggene til felles.

Standardmetoden som de alle har tatt utgangspunkt i er in vitro fertilisering, IVF. Primært ble denne metoden utviklet som behandling ved infertilitet forårsaket av ødelagte eggledere, men

benyttes nå ved alle årsaker til ufrivillig barnløshet.

Ved in vitro fertilisering skjer befruktningen utenfor kroppen i stedet for inne i egglederen, hvor den normalt skjer.

Punktvis består IVF av følgende trinn:

1. Modning av mange egg

2. Bestemme eggløsningstidspunkt

3. Uttak av eggene

4. Preparering av sædcellene

5. Befruktning og modning av befruktede egg i laboratoriet

6. Innsetting av befruktede egg.

Forundersøkelse

Når et par er godkjent for behandling her ved seksjonen vil de få tilsendt et brev med beskjed om snarest å ta blodprøver (HIV, smittsom gulsott (hepatitt B og C), antistoffer mot spermier og røde hunder hos kvinnen).

Prøvene tas på hjemstedet hos egen lege. Dersom kvinnen ikke har hatt røde hunder, må hun vaksineres før behandling kan starte.

I det samme brevet ligger det innkalling til en informasjonssamtale, samt en forundersøkelse av dere begge.

Resultatet av de ovennevnte blodprøver, som må være sendt oss på forhånd, vil da foreligge.

Ved forundersøkelsen får paret en gjennomgang av prinsippene for behandlingen, suksessrater, eventuelle komplikasjoner. Det skrives journal for kvinnen og settes opp et behandlingsforslag for hormonstimuleringen.

Når kvinnen får menstruasjon i den måneden som ble avtalt ved forundersøkelsen, tar hun kontakt med sykepleierne for å avtale oppstart av behandling. Kontaktinformasjon, telefonnumre og –tider kan velges i menyen til høyre.

Vi gjør oppmerksom på at det kan være fullt, og at man da må ringe igjen på neste menstruasjon.

Det må ikke startes med noen form for hormonbehandling før det er tatt kontakt med oss.

Hormonstimulering

For å få akseptable resultater er modning av flere enn ett egg nødvendig. Dette styres med hormonstimulering i form av injeksjoner, oftest i kombinasjon med nesespray.

Neseprayen (Suprecur eller Synarela) begynner man med ca. en uke før ventet menstruasjon. De fleste holder på med denne i 2 uker innen de begynner med hormonsprøyter. Hensikten med nesesprayen er å dempe kvinnens egen produksjon av kjønnshormoner. Denne egenproduksjonen kan ellers føre til spontan eggløsning, noe som umuliggjør egguttak.

I løpet av de første ca. 14 dagene med nesespray får man vanligvis en vaginalblødning. Det er en ønsket effekt av nesesprayen.

Fordi nesesprayen hemmer egen hormonproduksjon vil det være normalt å merke hetetokter slik som kvinner i overgangsalderen. Symptomene vil forsvinne når man begynner med hormonsprøytene.

Noen kvinner bør bruke nesesprayen over lengre tid før hormonstimuleringen begynner. Dette gjelder særlig pasienter med mye endometriose.

Etter ca. 14 dager begynner kvinnen, samtidig som behandlingen med nesespray fortsetter, stimulering av eggmodningen ved hjelp av hormoninjeksjoner med et av preparatene Gonal F, Puregon eller Menopur.

Disse injeksjoner settes i underhuden på magen. Behandlingen med hormoninjeksjoner tar 8 - 14 dager, av og til lenger.

I løpet av hormonstimuleringen kontrolleres eggmodningen med blodprøver av østradiolkonsentrasjonen i blodet og ved å måle størrelsen på eggposene (folliklene) med ultralyd.

Ultralydundersøkelsene må gjøres gjennom skjeden for best mulig vurdering.

Når de største folliklene blir 17 - 20 mm i diameter settes en eggløsningssprøyte (Ovitrelle eller Pregnyl), som igangsetter eggenes sluttmodning. Idet eggløsningssprøyten er satt, stopper man med nesespray med mindre annen beskjed gis.

Fra eggløsningssprøyten er satt skal det gå 34-38 timer til egguttakingen.

Den kraftige hormonstimuleringen resulterer i en unormal høy konsentrasjon av østradiol og siden det etter eggløsningen skal være et visst forhold mellom østradiol og progesteron, må vi da gi et tilskudd av progesteron.

Dette progesterontilskudd som kvinnen skal starte med den dagen egguttaket finner sted, gis som gelé i skjeden (Crinone).

Egguthenting

Kvinnen kan spise en lett frokost før kl. 8.

Mannen skal også møte denne dagen og levere sædprøve. Han bør ikke ha hatt sædutløsning de siste 2 - 3 dagene før egguttakingen.

Selve egguthentingen foregår i våken tilstand. Man får smertestillende intravenøst under inngrepet som tar fra 5 til 20 minutter avhengig av mengden follikler og hvor lett eggene lar seg hente ut.

Egguthentingen foregår ultralydveiledet gjennom skjeden.

Hver follikkel (eggsekk) punkteres, innholdet suges ut og det undersøkes i mikroskop om follikkelvæsken inneholder egg.

I noen tilfelle kan det være svært vanskelig å få ut egg fra alle folliklene som punkteres, da kan innsiden av follikkelen spyles med væske som suges ut igjen, i håp om å få ut egget.

Etter at egguthentingen er over skal kvinnen ligge til observasjon en liten stund.

:-)

Skrevet

Jeg vet ikke hvor i landet du bor men det er få private klinikker som har ventetid. Bor du nære Haugesund vil jeg anbefalle Klinikk Hausken. Der er ingen ventetid.

Skrevet

Tusen takk begge to.....jeg ble jo mye klokere...

Håper det blir min tur snart....krysser fingre og tær;-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...