Gå til innhold

November: Plutselig hevelse-svangerskapsforgiftning?


KPIA

Anbefalte innlegg

Våknet i dag og føler at fingre og tær har hovnet spesielt i løpet av natten, er det noen som vet om dette er tegn på svangerskapsforgiftning? Er det andre tegn jeg kan se etter? Har 12 dager til termin, men da jeg var hos jordmor for en uke siden sa hun at trodde jeg ville føde før termin, sa jeg hadde "føde-ansikt" Så jeg har følt meg klar en stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være tegn på det, vanskelig å si.

 

Tegn på svangerskapsforgiftning er hevelse/vannansamlinger (ødemer), høyt blodtrykk, og evt. proteiner i urinen. De to siste symptomer er jo vanskelig å sjekke selv, men hodepine kan jo bl.a. komme ved høyt blodtrykk.

 

Du kan jo f.eks. sjekke vekten. Har du gått opp uventet mye i vekt enten i løpet av døgnet eller den siste uka, kan det gi deg en pekepinn (vektoppgang over 0,5 kg pr uke kan bety svangerskapsforgiftning).

 

Føler du deg usikker er nok det enkleste og sikreste å dra ned på legekontoret og levere en urinprøve + evt å få sjekket blodtrykket.

 

Men det at du har hovnet opp kan jo også ha sammenheng med kostholdet ditt denne helgen. Jeg selv kan faktisk sprette opp et par-tre kg etter et selskap med god og salt mat, kaker, snacks, brus etc. Neste dag, derimot er vekten igjen tilbake til det normale.

 

Så det sikreste er nok å få sjekket BT og urin hos legen. Det kan jo være greit å være på den sikre siden så seint ut i svangerskapet.

 

Tvi-tvi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget litt i "grenseland" i det siste med hevelser og blodtrykk, har også hatt litt proteiner i urinen. Jeg går ukentlig til kontroll pga dette fordi de frykter jeg skal utvikle svangerskapsforgiftning, og har fått beskjed om å ringe med en gang hvis jeg i tillegg får hodepine.

 

Men ta en telefon til legen du, så er du på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...