Gå til innhold

Hvor tidlig kan de begynne i barnehagen ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I vår barnehage har vi hatt barn som har vært 7 mnd når de har begynt. Det har gått veldig fint og man får et spesielt forhold til de barna som begynner når de er så små. Det er veldig krevende for barnehagen da.

MEN.....det er en grunn til at man har 10-12 måneder med permisjon her i landet. Barna har det best hjemme med mor eller far når de er så små. Ingen jobb er så viktig at man må levere fra seg barnet til barnehagen så tidlig......

Hos oss begynte det ett barn som var 5 mnd nå i høst. Det går veldig greit. Barnet blir tatt godt vare på- det er jo en liten baby. Det er du selv som må velge, og det er du som må levere barnet ditt fra deg. Men det går helt greit at barnet kan begynne i barnehage.

Annonse

Kommunale barnehager tar ikke barn før de har fylt ett år.

Når det gjelder private har vi en i nærheten som har hatt problemer med å få fylt opp småbarnsavdelingen sin og der har de som jeg vet hatt en som var 8 mnd. De private kan gjøre som de vil.

I barnehagen til dattera mi begynte det to unger på fire og fem mnd i fjor, har gått utrolig bra. Skal ha neste i barnehage fra 6 mnd sjøl pga skole.

Synes ingen har rett å komme med uttalelser som at vi er dårlige foreldre å "herregud, hva skal du med unger da" av den grunn. De aner da ikke noe om hva slags foreldre vi er.

Var hjemme med forrige i to år, ser både fordeler og ulemper med begge deler.

Men en av grunnene til at vi har så lang perm er jo at vi lever i et rikt land, i mange andre land har de 6 UKER lønnet perm med rett til 6 uker uten lønn etter det. Altså 3 mnd. Rart det vokser opp normale folk i utlandet og med tanke på tidlig barnehage/dagmamma. :D

unnskyld, men det er nå iallefall helt feil!

min lille fikk plass fra han var 8 mnd i kommunal barnehage, men vi fikk tsatt det til han blir 10 mnd!

Og det er ikke fullbarnehagedekning på småbarn her i bydelen vår, så vil vel påstå at kommnalebarnehager tar inn unger før de fyller året!

HUSK: Det er ditt liv og ditt valg. Du skal ikke tenke på hva andre sier.

Det går helt bra med barn fra 6 mnd i barnehagen. Her møter de omsorgsfulle personer.

Min sønn begynte i bhg når han var 6,5 mnd, pga arbeid(jobbet 70%) Det gikk kjempefint.

Styrer

Til mammaia

Beklager at jeg skrev at kommunale barnehager ikke tar inn barn under ett år, gikk ut fra at det gjaldt samme regler overalt når det var kommunale plasser.

I bydelen her i Oslo vi bor er det ingen under ett år som får plass i kommunal barnehage, Alna bydel. Mens i de private kan man få plass før de er ett år.

Jeg jobbet i en barnehage hvor vi hadde en liten gutt på 6 mnd. gikk så fint, så. Han var "lille babyen" til alle de andre barna, som hjalp til med å gi flaske og dulle... Men han ble levert sent om morgenen (rundt 9-10) og hentet tidlig (13-14).

Annonse

Det er ingen komm. barnehager i bydelen minsom tar inn før 1 år hvertfall, men skulle ønske de kunne ta inn fra 10 mnd, jeg skjønner ikke at de ikke gjøre det. Det er faktisk noen som ikke har råd/mulighet til å ta mer enn 10 mnd permisjon. Jeg er alenemor og student, og må begynne skolen etter nyttår, da sitter jeg plutselig i en megaknipe fordi de komm. bhg ikke tar inn før han er 1 år. Noen private gjør det men der blir man ikke prioritert som alenemor, så her sitter jeg og ergrer meg over systemet. Det verste av alt er at folk kan snike i køen ved å ta kontakt med private bhg å settes opp på en liste, som tydeligvis ikke følger det samordna opptaket....jeg blir gal! Fant ut av dette for en uke siden da jeg kom i kontakt med to private barnehager, de satt meg opp på egne lister, men jeg er jo vedig sent ute da, hadde jeg visst dette før så hadde jeg ringt alle mulige for å bli satt opp. Synes ikke at det er riktig at det skal være sånn! Men men, nå kom jeg litt ut av tema her hehe, sorry, det tok litt av her.

Iris var 8 mnd da hun begynte i barnehagen, og det gikk kjempeflott. Jeg hadde ikke noe annet valg pga av sykdom. Jeg ville så gjerne ha overskudd til henne og søstra hele døgnet, og derfor valgte min mann og jeg å ha henne 60% i barnehagen. Da fikk jeg hvile de dagene hun var i barnehagen og ha masse overskudd om ettermiddagen og resten av dagene i uka.

Jeg støtter deg fullt ut. Men en ide kan være å prøve og få til kortere dag på jobben noen ganger!

Snuppa mi er født i november i fjor og fikk kommunal plass fra august i år.

Tror "din" kommune må være unntaket heller enn regelen - det er vel heller sånn at hvis det ikke er full dekning, så prioriteres de som allerede har fylt året, noe som i praksis betyr at ingen under året får plass.

• 2 uker senere...

De fleste barnehager har småbarnsavdelig der alderen består av 1-3år eller 0-3. Det finnes også avdeligner med 0-6år. Og 0år er alle under ett år. Det vil si at det finnes utrolig mange barnehager som tar inn barn under ett år. Syns at det er opp til hver enkel å bedømme hva som er best for deres barn. Noen barn har godt av å gå i barnehagen, andre ikke. Noen bor slik at en barnehageplass er best, f.eks pga trafikkfare, lite barn der hvor man bor o.l. Noen er bare nødt til å ha barnet sitt i barnehagen pga jobb, økonomi, helse o.l. Selvfølgelig har alle lov til å ha sine meninger, men jeg syns ikke det er riktig av folk å blande seg opp i hva andre gjør i forhold til barnehageplass til sine barn. Ønsker du å kommentere det så gjør det i hvertfall på en fin måte:) Jeg ønsker ikke at min lille gutt skal gå i barnehagen for tidlig. Det er min mening om mitt barn! Han er nå 8mnd og har søkt barnehageplass i fra februar av. Dette fordi jeg er student og trenger lese tid, har en mann som jobber utrolig mye. Elias er utrolig mammadalt og føler derfor at han trenger å omgås andre barn og voksne. En kombinasjon av at jeg trenger å ha et par timer for meg selv og at han trenger å sosialiseres. Har søkt om fulltid, men kommer til å benytte meg av plassen et par dager i uken frem til august når jeg begynner i praksis. Ifra f.eks 9-14...

Lykke til alle sammen uansett når dere måtte plassere barnet deres i barnehagen:)

Kos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...