tinemor81 Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Hei! Er det noen her som holder på med oppussing nå om dagen? Er litt bekymra for oppgaven vi har tatt for oss..har kjøpt rekkehus fordi vi trang mer plass før knøttet kommer.. Men det er jo litt å gjøre der, mest maling.. Noen som har noen gode råd ang. maling og oppussing? Synes det er kjempegøy å pusse opp, men tenker jo på lille gullet i magen også..hvor mye tåler bebisen egentlig..? noen som er i samme situasjon eller har noen råd?
Bea80 & Gullgutten Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Vi holder på og pusse opp, men her går det mest i tapetsering, som er min jobb;) Har gått greit, men nå kjenner jeg at jeg blir fort sliten(28+5) og ikke klarer å holde på like lenge som tidligere. Jeg syns også det er kjempekjekt å pusse opp, og vil helst gjøre mer enn jeg kan;) Men nå er det ikke lenge før vi er ferdige på loftet;) Ikke bruk oljemaling og beis og ikke stå og strekk deg, og pass på at du ikke detter ned fra f.eks en krakk/stol o.l og ta pauser underveis;)
erica_ Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 hei, er ikke i samme situasjon som deg. men har ei vennine som nettopp har fått ei lita tulle. De pusset opp hele huset mens hun gikk gravid. Hun var med å malte alle rom i huset, men de brukte vannbasert malig. Skal vel helst ikke bruke oljebasert maling når man er gravid. Pga. sterk lukt. Dessuten tørker vel den vannbaserte malingen fortere. Du kan jo høre med evt. doktor eller jordmor om hva de mener. Du kjenner det jo fort selv hvis du har holdt på for mye, men det er det jo med alt annet også. Så lykke til med oppussingen og håper du ble litt klokere med dette svaret.
tinemor81 Skrevet 5. november 2006 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2006 takk for svar;) jeg kan bruke vanlig maling? som ikke er oljemaling..?? som tørker på 1 time? lurt å bruke maske kanskje? er litt ivrig nå!!!
erica_ Skrevet 5. november 2006 #5 Skrevet 5. november 2006 det skader jo ikke å bruke maske i tillegg. å ta deg pauser innimellom... Holder på med å gjøre ferdig rommet til første mann vi nå, eneste som mangler er listene. Gleder meg veldig til å begynne å innrede. Har valgt litt dristige farger, en helt lys farge + ganske sjokk grønn på en vegg. ville liksom ikke ha den vanlige lyse blå fargen som det regel er på gutterom.
tinemor81 Skrevet 5. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. november 2006 Det er spennende å finne spesielle farger og ikke rosa eller blått vi vet ennå ikke hva vi får men jeg håper å få vite det på neste ultralyd.. Jeg jobber også 80% i butikk, så jeg får ta litt og litt..haster ikke veldig med barnerom, men mest soverom og kjøkken.. Er redd for at jeg har satt meg for høye mål..
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 5. november 2006 #7 Skrevet 5. november 2006 Jeg malte masse i begynnelsen av forrige sv.skap med vanlig maling som hadde en time tørketid. Så det kan man trygt gjøre, fikk også klarsignal av lege. Men man skal helst ikke oppholde seg i nymalte rom, da malingen utgir div gasser som ikke er bra under og rett etter tørking, har jeg hørt. Hva som er sant og ikke sant vet jeg ikke. Men du kan jo høre med de som selger maling, de skal kunne vite dette!!!
*jumanji*fikk jente 31/5 Skrevet 5. november 2006 #8 Skrevet 5. november 2006 "avgassing" har ikke noe å gjøre med tørketid,eller om malingen er vannbasert eller oljebasert. Bare for at det ikke lukter, betyr ikke dette at materialet ikke avgir gasser. Det er helt opp til hvilke kjemikalier som materialet/malingen inneholder. Noen avgir gasser over lenger tid enn andre. Den generelle anbefalingen er å IKKE pusse opp de siste 3 mnd før forventet fødsel, hvis du ikke ønsker å gi barnet ditt astma i velkomstgave. En annen ting veldig mange ikke tenker på er plastleker ol. Det er veldig mye på markedet som befinner seg langt utenfor grensene over hva som er tilatt i sovemiljø. -> sett lekene i stua istedenfor. Det er ikke meningen å skremme noen, men læreren jeg hadde i inneklima er civilingeniør innen faget. Han hadde dessverre altfor mange eksempler på barn som blitt sjuke fordi foreldrene vil pusse opp barnerommet. ( Hadde også gode eks. på nybyggde barnehager som ble tatt i bruk altfor tidlig, der barn blir utsatt for MYE gasser den første tiden) Hvis du pusser opp, så sett ventilasjonsanlegget på fullt de siste mnd før barnet skal sove der. Rekker du ikke nå, så vent heller til barnet blitt litt eldre.....små lunger er skjøre....
Bea80 & Gullgutten Skrevet 5. november 2006 #9 Skrevet 5. november 2006 Eller tapetser, da slipper du det problemet ;) hehe Men er enig med deg der ang pusse opp for sent på barnerommet, heldivis er vi snart ferdig og babyen skal ligge inne hos oss i begynnelsen uansett;) Men godt å ha alt oppussingsstøvet borte før babyen kommer ;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå