Gå til innhold

trenger hjelp av dere ang spm om PENGER!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her som har erfaring med sosialen og engangsstønad??

har ikke jobb for tiden å trenger sårt penger..lurte på om jeg skulle ta meg en tur på sosialkontoret å se hva slags støtte de kan gi meg..bor sammen med faren til barnet.noen som vet?

jeg skal også søke om engansstønad men er litt usikker på om jeg får den når jeg får penger fra sosialkontoret..noen som vet noe om dette?

setter stor pris på svar,haster litt også..

takk på forhånd :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.. ja, du får engangsrønaden om du får penger fra sosialen, dette regnes ike som inntekt.. selv får jeg rehab penger, fra nav, og får engangstønad da dette heller ikke gir rettigheter til fødselspenger o.l :)

Lykke til ;)

Skrevet

tusen takk for svar :)

du vet ikke noe om hva slags støtte de kan gi meg på sosialkontoret da? eller noen andre som vet???

Skrevet

Tolker dette som at du har krav på engangsstønad selv om du får sosialhjelp.

Hvem kan få engangsstønad?

Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.

Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til fødselspenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.

Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til adopsjonspenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.

Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.

Riktig søknad gir raskere svar

Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Krav om fødselspenger, adopsjonspenger eller engangsstønad" - NAV 14-04.05

Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.

Hva kan du få?

Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse og den ble sist justert 1. januar 2003. Se satser.

Stønaden er skattefri.

Når blir pengene utbetalt?

Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.

Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.

Skrevet

Ta en titt på nav.no, det finner du det meste=)

Skrevet

hva du har krav på hos sosialen, burde være livsopphold.. om du får dette uten å måtte jobbe hardt for det, er mer uvisst.. vil anbefale deg å få en time med en sosial kurator, eller hva det nå heter, og forklare henne/han dein/deres situasjon, og få henne til gjelpe deg å skrive en søknad.. dette kan hjelpe på at du får søknaden innvilget, og mulig raskere beh.tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...