Gå til innhold

foreldresamtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. skal snart ha mine første foreldresamtaler som ped.leder i barnehage og lurer på hvordan dere andre som jobber som ped.ledere gjør dette. hvor lange pleier samtalene å være

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare svare som "bruker" av barne hage.. men har hatt foreldresamtale med misten for første gang ... det ble satt av 20 min og hun gikk gjennom et skjema de har fylt ut i barnehagen.. så snakket vi litt om hvordan vi hadde opplevd barnehagen så langt og snakket litt om "problemene" som har oppstått under veis.. og hva som kunne gjøres andeledes...

Skrevet

Jeg er også ped.leder, og har hatt mange foreldresamtaler:-) Jeg synes det er helt topp å få snakket skikkelig med foreldrene. Blir så lite tid til slikt ihverdagen.

Her kommer noen tips:

- jeg setter av 30 min til hver samtale.

- jeg og assistentene observerer barna i forkant. Dvs. jeg leverer ut et observasjonsskjema til assistentene som de må fylle ut om sine primærbarn.

- observasjonsskjemaet jeg bruker inneholder;

Beskrivelse av hverdagssituasjoner;bringesituasjon, garderobesituasjon, samlingsstund, måltid, toalett-/bleiesituasjon, sove-/hvilestund, formingsaktiviteter, gruppedeling, lek inne, lek ute, turer, hentesituasjon.

Barnets utvikling; språk, motorikk, sosiale ferdigheter, det emosjonelle selvstendighet.

Annet om barnet; humør, trivsel, konflikter, oppførsel, voksenkontakt, annet

Forhold foreldre ønsker å ta opp; barnets trivsel i bhg, informasjon, spesielle ønsker for barnet, generelle spm, annet

Alt dette har jeg satt opp i et ovesiktlig skjema. Jeg har hjelpe spm til alle punktene slik at det skal være lett for assistentene å svare på alt. F.eks.

Til bringesituasjon - hvordan er barnet når det kommer om morgenen. Tar barnet initiativ til lek når det kommer?

Til Språk - språkutvikling? Ordforråd, Stemmevolum, Kommunikasjon med barn/voksne, Snakker barnet i større grupper.

Osv.

Husk å skap god stemning rundt samtalen. Sitt et sted der dere ikke blir avbrutt. Trekk kontakten til evt. telefon ut. Heng opp opptatt lapp på døren. Servere gjene noe å drikke (kaffe, te, vann, saft)

Begynn alltid med å spørre om det er noe forelderen vil ta opp.

Ta for deg punkt for punkt, men er det ting du synes er uvesentlig så hopper du over det. Snakk heller mer om ting du synes er viktig.

Begynn og avslutt alltid med noe positivt. Pakk det negative fint inn, men vær direkte og konkret likevel. Foreldre har rett til å vite sannheten.

Trenger dere mer tid, så avtal ny samtale.

Håper dette hjalp deg litt:-) Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...