Gå til innhold

Svangerskaps diabetes..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag var jeg til glukosebelastningstest, og fikk vite at jeg har svangerskapsdiabetes. Har fått time i morgen for opplæring i blodsukker aparat og greier, men jeg har nå så forferdelig dårlig samvittighet overfor den lille i magen.

Er det noen som vet hvordan dette påvirker ham? Er det lettere for ham å få diabetes nå som jeg har det?

Har sluttet så godt jeg kan å spise sukker, men er så redd for at den lille har tatt skade av dette.

Noen som vet og kan svare meg?

Er så trist nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert på dette, men den største innvirkningen på barnet er at det får i blodsukkeret du har i blodet, og når det er høyt, så får knøttet mye sukker. Det vanligste resultatet er høy fødselsvekt, og det er jo sjeldent noe stort problem, med mindre det er ekstremt.

Svangerskapsdiabestes og diabetes 2 er ikke arvelig, de er gjerne livstils-avhengig, dermed er det ingen fare for at barnet blir disponert for sukkersyke. -Dette er iallefall det jeg leste meg til da jeg var redd for svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap. -Slapp heldigvis unna. -Ta en prat med legen din om dette uasett, det ville jeg gjort.

Mye kan styres med kosthold, men vær heller glad for at det ble oppdaget, slik at du slipper å få ett barn på langt over 5 kg. (Vet jo ikke hvor langt du er kommet og hvor mye preventiv effekt du får, men hver uke uten høyt blodsukker hjelper for dere begge!) -Det kan jo være en påkjenning både for barnet og for deg. Hold også øye med symfyse-målet, og be eventuelt om en estimering av størrelsen på barnet når det nærmer seg termin. -Kanskje du kan bli satt i gang hvis prognosen på fødselsvekt blir veldig høy?

Lykke til, og ta det på alvor, men ikke få panikk! -Nå har du iallefall muligheten til å passe på i tiden som er igjen!

Skrevet

Må bare rette på en ting, du sier diabetes 2 ikke er arvelig. Dette stemmer ikke, dersom feks begge foreldrene dine har det er det 50%sajnse for at du får det...

Svnagerskapsdiabetes kan gå over til type 2 etter fødsel dersom man ikke er flink, men husk kan. De fleste blir kvitt det.

Hvis du klarer legge om kosthold og kontrollere blodsukkeret fremover vil ikke ungen ta noen skade av svskapsdiabetesen din. Lykke til med resten av graviditeten!!

Skrevet

Ok, mener å ha hørt at det er mer miljø-betinget enn arv, men i såfall kan jo de 50% forklares med at man tar etter foreldrenes kostholds- og mangle på treningsvaner. Men som sagt, dette er gammel til-lest kunnskap for min del, så jeg kan både ta feil, huske feil, og være dårlig oppdatert ;-) Godt du "bare" har svangerskapsdiabetes..

Skrevet

Jeg har type 2 diabetes og vet derfor dette...

Skrevet

hvis type 2 diabetes ikke var arvelig, vet jeg maaange som burde fått det før meg... men det er lettere for meg å få¨det, i og med at jeg er stor.. men mange i min familie har type 2.. det er som at er det flere i din familie som har fått strupekreft.. er det større sjangse for at du får det, som røyker, enn en i familien som ikke røyker.. skjønner du hva jeg mener..?

Skrevet

Cam74, du tar feil, husker feil og er dårlig oppdatert... :)

Skrevet

OK, tar hintet..

Men hvordan er det med sammenhengen mellom svangerskapsdiabetes og diabetes type 2 da?

Skrevet

Jeg fikk høre at når jeg har svangerskapsdiabetes er det større sjanse for å få diabetes type 2 senere. Spesielt hvis jeg ikke er forsiktig med sukker nå.

Skrevet

Det var det jeg trodde, men da blir det jo nesten sånn av svangerskapsdiabetes også er arvelig, da? -Hvis det kan føre til diabetes 2 og det er arvelig.. At man sånn sett kanskje er kan være disponert for svangerskapsdiabetes og diabetes 2? Noen som vet?

Vet at mamma hadde svangerskapsforgiftning med lillesøsteren min, men ikke med meg..

Skrevet

med diabetes, uansett hva du kaller den, er det at kroppen din produserer dårlig/lite /ingen innsulin.. så hvis du får svangerskapsdiabetes, betyr det at kroppen din har problemer med å lage nokk innsulin.. og det er muligheter for at kroppen din etter svangerskapet, vil fortsette med å ha problemer med å produsere nokk innsulin.. kanskje du var på vippepunktet til å få diabetes, før du ble gravid.. ?? hvem vet??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...