Gå til innhold

Carpal Tunnel Syndrom/dovne fingre og hender

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om det er noen av dere her inne som sliter med det, altså at hender sovner/dovner bort? Har lest litt om det og at det slettes ikke er uvanlig i svangerskapet, men så står det også at det kan skyldes diabetes. Er så redd at det er det jeg har pga overvekt og at legen med en gang vil begrunne plagene med vekta mi. Føler jeg går rundt og er livende redd hele tiden. Redd for å gå opp for mye i vekt, redd for diabetes, redd for svangerskapsforgifning, redd for komplikasjoner. Og alt skyldes vekta mi er jeg redd for.. Er 21 uker på vei og har ikke veid meg siden uke 12. Alle sier at det ikke ser ut som om jeg har lagt på meg annet enn på magen, men er redd de sier det for å være greie liksom. Da jeg veide meg sist var jeg 95 kg.. Huff, alt man skal bekymre seg for...

Fortsetter under...

Vet fint lite om dette syndromet, men husker at det var en her inne for noen år siden som slet med dette. -Tror det i nesten stort sett går over etter svangerskapet, men det er uansett lurt og snakke med lege om dette. -Det var så vidt jeg husker snakk om at nervene kommer i klem og dovner bort, og hvis dette fikk fortsette over lang tid, så kunne det føre til varige skader.

Når det gjelder vekta, så har jeg lært en ting: -Den lar seg ikke lure av at vi unngår å sjekke den! -personlig er det alltid ett fare-signal til meg selv når jeg unngår vekta, så mitt råd er å kaste seg i det! -Det er bedre å vite enn å eventuelt lure seg selv!

Ang. diabetes, be om å få sjekket blodsukkeret på svangerskapskontroller. -Det skader ikke. Nå vet jeg ikke hvor høy du er, men jeg hadde en start-vekt på 99kg denne gangen, og jeg har ingen angst for komplikasjoner pga av dette. (Er 1.80). -Det jeg har gjort, er å melde meg på GR-kurs for gravide og ammende, og passer vekta underveis i svangerskapet! -Har hittil gått ned ca 2 kg, og er i uke 10 snart. Målet er å klare å holde meg under 100 ut svangerskapet!

Det er ikke sundt å bekymre seg så mye, så jeg anbefaler å ta en prat med legen/jordmor, og heller gjøre noe aktivt for å forebygge alt du frykter! -Som sagt, jeg tror ikke du er stor nok ti å ha noe å frykte uansett, men følelsen av å ta kontroll over egen situasjon kan hjelpe på både selvfølelse og mot frykt for det som "kan" skje!

Lykke til, og kom deg på vekta ;-)

Jeg skriver under på alt som Cam74 skriver over her. I tillegg kan jeg si at jeg har samme problem som deg; det er spesielt når jeg sover, skriver, taster eller holder en kopp eller lignende i hånden at hendene dovner bort. Jeg har hatt det litt før jeg ble gravid og, men det er verre så fort jeg er gravid.Alt av tester med henhold til diabetes har for øvrig vært fine.

Det som faktisk har hjulpet meg litt den siste uka, er at jeg har begynt å drikke mye vann, ca 3 liter pr. dag. Jeg går alltid rundt med en 0,6 l flaske, slik at jeg alltid har vann med meg. Hvorfor det har hjulpet? Nei, vet ikke, men hodepinen har også letnet...

Passer mer på hva jeg spiser (Grete Roede her og), det blir mindre salt i kosten enn vanlig. Kanskje det også har noe med det å gjøre.

Uansett: Ikke bekymre deg for mye, spør lege/jordmor heller en gang for mye enn en gang for lite!!

er operert i begge hendene pga canalis carpi. hos meg er det arvelig betinget. men hvorfor tar du det ikke opp med lege om du plages av det? det er jo ikke bra for kroppen å gå med den tilstanden så lenge. vil nok tro at om det var diabetes som gjorde utslaget for deg så ville du ha hatt andre tegn på det også. feks unormal törste og blodsukkerfall.

slapp av, vekta er ikke farlig når du ikke er större enn det og vekta skal jo öke etterhvert som vann og baby++ tar mer og mer plass. synes du skal ta deg en prat med lege eller helsesöster så du får lufta tankene dine. er jo ingen vits at dette skal forsure hele svangerskapet ditt.

hilsen meg som veier mange titalls kilo mer enn deg og er nå i mitt 2. helt friske svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...