tåke Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 trenger tips å råd, har en 3 åring som når ho er heime vil ha smukk heile tida. i barnehagen å andre plasser går det bra.. trur vi må bli strengare... hmmm noen som har vore i samme situasjon. ho vet at ho bare skal ha den da ho skal sove, men utnyttar det. finner smukken å legger seg på golvet, i sofan, i fanget ol... kan noen gi oss et spark bak va så snill. :`)
Piris28 Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Hva med å gjemme unna smokken når det blir morgen, og når hun spør etter den på dagtid,så forklar henne at den skal kun brukes om natten når hun skal sove......vær konsekvent. Det tar ikke lang tid før hun skjønner det, selv om hun helt sikkert vil "teste" dere så snart hun har sjansen..... Lykke til....
Cessapus Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 I sommer var min datter som da var 3,5 år gammel, min samober og kjeg i dyreparken i Kristiansand. Der gav jenta mi sutten sin til Sabeltann, og det har gått kjempebra! Parken er jo stengt nå, men det er også mulig å sende den til Sabeltann, og da tror jeg at det kommer et kort fra Sabeltann i retur også. Funket på både sutt og flakse her i huset ihvertfall!
Gjest Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 Sett en dato en stund fram i tid; f.eks 1.januar, fortell datteren din at da og da skal du slutte med smokk. F.eks sende den til Sabeltann. Vi gjorde dette etter sommerferien. Fortalte jenta vår at etter ferien så skal vi besøke Sabeltann og han skal få din smokk. Hunvar helt enig i dette. Fram til dette tidspunktet lot vi henne få ha smokken sin mer enn hva vi vel egentlig ønsket at hun skulle, men vi visste jo at snart er det alikevel over. Hun leverte fint fra seg smokkene i en pose med brev til Sabeltann, var litt stolt og litt rar på en gang. Jeg var innstilt på en natt med mye hyl og skrik, men det kom kun en liten tåre når hun skulle legge seg. Fikk lov til å ha med seg noen leker i senga som hun kunne holde i hendene. HUn var fornøyd med det. Hadde jeg vist det gikk så greitt hadde jeg nok tatt smokken fra henne tidligere. Hun var 2år og 9 mnd. Lykke til, det går så bra så!!!!!
verdensbestemamma Skrevet 25. november 2006 #5 Skrevet 25. november 2006 Vi var og veldig spente på hvordan vi skulle få avvent med smokk, men det gikk så utrolig bra!! Der vi bodde på den tiden var det en tannpleier som ordnet det :-) Slik gikk det: Da vi var på første besøk hos tannlegen, dvs tannpleier, gjorde hun en avtale med vår smokk-avhengige 3-åring. Når hun (barnet) var klar, skulle hun komme tilbake til tannpleieren og levere smokkene sine, og i retur skulle hun få 2 leker fra skuffen (ellers får man jo bare 1...).Så var det slik at et par uker senere slo jenta seg i barnehagen, og vi måtte til tannlegen igjen. Da INSISTERTE barnet på å gi fra seg smokkene!! Jaja tenkte vi. Den kvelden var det 3 min med gråt, så var det greit!!!!!!! Poenget her er at barnet SELV har valgt å gi fra seg smokken, og det til en person som er utenfor "flokken". Da var det ingen vits i å mase på mamma og pappa for å få den tilbake. Det hører med til historien at da vi var på 4-års kontroll, hang smokkene der på korketavlen... med navn og dato, veldig morsomt for barnet å se :-) Og de bruker visst å få smokkene tilbake når de blir konfirmanter. Dette er vel litt på siden av det du spurte om, men det var så vellykket for vår del at jeg ønsker å dele det med andre. Det går jo an å finne på en vri med andre voksenpersoner som kan gjøre avtaler med barna.
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 26. november 2006 #7 Skrevet 26. november 2006 Hei Sønnen vår på snart 4 legger smukken sin i kjøkkenskuffen om morgenen, sånn at smokkefeen kan hente den mens han er i barnehagen. Og hun kommer ikke igjen før etter tannpuss om kvelden. Dette har vi gjort siden i sommer. Har gått kjempefint.... Når lillebror melder sin ankomst ved nyttår engang kommer ikke smokkefeen igjen om kvelden. For hun trenger den til smokkeslottet sitt. Vi har pratet masse om dette og han er veldig klar over at det skjer snart. Vi er spente på hvordan det kommer til å gå, for han har vært/er veldig knyttet til smokken sin om kvelden og natta. Lykke til... :-)
annri 71 Mamma til 3. Skrevet 26. november 2006 #8 Skrevet 26. november 2006 Må bare legge til at vi gjemmer smokken et lurt sted (øverst i kjøkkenskapet) til kvelden kommer.
Sebastienne Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 God idé med smokkefe, men jeg ville absolutt ikke tatt smokken om natta samtidig som gutten blir storebror!!!! Gjør det enten nå i god tid før eller la han få beholde den om natta til sommeren. Våre døtre bruker også smokk bare når de sover, og siden den yngste blir utsatt for "smokkefristelser" når hun sover i barnehagen har vi bestemt oss for å vente med å slutte for de begge fram til sommeren. Da blir storesøster snart fem år, men tannpleieren sa det var greit (såvidt) så da må det sikkert kunne være greit for din sønn også?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #10 Skrevet 29. november 2006 Jeg har hørt det beste trikset på å slutte med smokk. Har ikke prøvd det ut selv, for barnet mitt bruker ikke smokk. men... Spikre fast smokken i veggen. Og hver gang barnet begynner å mase. Kan det selv gå bort til veggen og sutte på smokken. Det er begrenset hvor lenge barnet synes at dette er noe stas. så til slutt blir barnet lei, og gidder ikke mer. Det funket veldig bra. Denne metoden hadde jeg kommet til å prøve. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå