Gjest Skrevet 5. november 2006 #1 Skrevet 5. november 2006 Gutten vår på 10 år begynte på Ritalin for 1 mnd siden. Han fungerer mye bedre på skolen, både faglig og når det gjelder konsentrasjon. Det var det jeg håpet på Hjemme er han mye den samme gutten som før, bortsett fra at han føler seg gladere, noe som også er positivt. Men jeg ser en ting som er endret fra tidligere. Han er om mulig enda "høyere" på ettermiddagen og kvelden enn tidligere. Han er spinnvill, vill i blikket og veldig høy hele tiden. Har snakket med legen hans, og vi har nå redusert fra 25 mg til 10 mg på siste dosen klokka 14. Hjelper ikke så mye ennå. Legen mente vi skulle gi han litt tid før vi eventuelt gir han noe og sove på. Har andre her merket noe av det samme med barnet etter Ritalin inntak? Ritalinen sitter jo bare i kroppen 4-5 timer, så når han får 10 mg kl 14, bør den være ute av systemet når han skal legge seg kl 21.30.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #2 Skrevet 5. november 2006 Lurer på 2 ting. Hvorfor gikk dere ned på dosen hans? og hvorfor får han den siste dosen kl 14? Ritalinen går jo ut av kroppen etter ca 3 timer, så da er han jo umedisinert i ca 4 1/2 time før senge tid, og da får han jo GOD tid til og bli "vill" på (fant ikke riktige ordet:o). Vi gir siste dosen kl 16, og frøkna legger seg kl 20, dette går helt greit (bruker av og til melatonin). Men di dagene hun ikke har fått ettermiddags tabbeletten sin, slik som i dag:o/ er det nærmest umulig og få lagt henne, hun blir spinnvill og er både høyt og lavt på en gang. Vi gir medisiner kl 8, kl 12 og kl 16. fungerer kjempe godt for oss i hvertfall. Men alle barn er jo forskjelige da.)
Gjest Skrevet 5. november 2006 #3 Skrevet 5. november 2006 I samråd med legen hans fant vi uat at vi skulle redusere på den, i tilfelle det er dosen som gjør at han blir vill i nikkersen. Før han begynte på Ritalin var han aldri sånn. Vi er ennå litt i startfasen og legen ville gi medisinen litt tid å virke før vi gjør noe mer. At han får den siste klokka 14, vet jeg ikke grunnen til. Det var det legen kom fram til i denne prøveperioden.
Kariap Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Vi hadde noe av det samme her når vi startet opp for ca 1/2 år siden, men det viste seg at det var ikke bivirkninger som var årsaken til spinnvillheten på kvelden. Etter to uker forsøk med siste medisinering kl. 14 gikk vi tilbake til utgangsdosering med siste tabl kl.16. Da var "barnesykdommen" med legging over.Vi har fortsatt kvelder hvor han er høyt og lavt og umulig å få til å sove, men sånn var det jo før vi begynte med medisinering også. Dette er noe vi egentlig er glad for, det viser jo at han har beholdt en del av sine særegenheter til tross for medisiner. Vi har nå økt doseringen til 4. ggr daglig med siste tabl ca 5, og dette fungerer veldig fint for han. Lykke til!
augustjanuar Skrevet 20. november 2006 #5 Skrevet 20. november 2006 min bonussønn med adhd blir "høy". han får den siste tabletten kl 14. han sovner ikke før klokka 00.00 om han ikke får sovemedisin
Northernlights Skrevet 20. november 2006 #6 Skrevet 20. november 2006 Mye av grunnen til at sønnen min skiftet fra ritalin til concerta, var at virkningen var over når han kom hjem fra skolen, og da synes jeg det kun hjalp han på skolen, men ble like trasig for han hjemme. Concerta pillen han tar, har bittesmå huller, så det løsner ut litt medisin av gangen, og derfor varer hele dagen. Med ritalin gikk han ned i vekt, men det gjorde ikke mye, da han hadde litt å gå på. Hvis man blir spinnvill av ritalin, er det ikke sikkert barnet har adhd (da snakker jeg om dem som ikke har noen virkning av det fra første stund) Men dere har jo merket bedring rett etter at han tar medisinen, så jeg ville ha prøvd en slow release medisin, så varer det lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå