Gå til innhold

Hvor ofte og lenge bør jeg amme min 17 dager gamle baby?

Anbefalte innlegg

Lillegutt på 17 dager suger sjelden mer enn 10-15 minutter på ett bryst, da slipper han puppen og sovner. Er ikke dette veldig kort og lite? Det skal nevnes at jeg har mye melk.

Bør jeg vekke ham og få ham til å suge mer? Eventuelt fortsette på den andre puppen?

Han plages mye med magen og er svært urolig (kolikk?) så jeg har vært litt redd for å gi ham mat for ofte, nå spiser han ca. hver andre/tredje time, men han gir ofte utrykk for at han vil spise oftere enn dett, men da prøver jeg å drøye den med smokk eller andre distraksjoner. Burde jeg i stede amme ham så ofte han vil?

.

Fortsetter under...

I utgangspunktet bør han få amme så ofte han vil. Det er de som har "Kolikk" fordi de får for sjeldent mat også! Antar at du har gitt Minifom fra apoteket? Bæreslynger er ofte også greit. Amm oftere i noen dager, hvis det ikke hjelper, kan vi jo snakkes igjen, det finnes en del metoder man kan forsøke!

Du bør amme når babyen er sulten. Ikke gi ham smokk får han er sulten, da han bare vil svelge luft og få vondt i magen. Du skal heller ikke vekke en baby som sover for å amme. Babyer er stort sett selvregulerte, og følger ikke klokken.

Jeg har hatt som prinsipp at jeg alltid legger gutten min til brystet først når han er misfornøyd/sutrete. Har lest at amming er smertelindrene for barnet. ikke for å skryte, men jeg har en veldig fornøyd baby som nesten ikke gråter.

Hvis en baby er sulten og ikke får mat, kan han får angst og gråte enda mer...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...