Gå til innhold

Noen erfaringer med rifter som ikke gror slik de skal??

Anbefalte innlegg

Etter fødselen min klarte jordmor å glemme igjen et kompress inni riften jeg fikk i underlivet... Da de fant den et par dager senere, var endel av stingene gått opp..og nå henger egentlig bare litt av tråden igjen.. Dermed er egentlig ikke riften sydd sammen - istedenfor spriker den som om det ikke var sydd noe der.. og de kan heller ikke gjøre noe mer med den nå sier legene.

Noen som har noe lignende erfaring ifht sying som går opp ? Kan denne riften i det hele tatt gro sammen ? Og hva hvis du skal føde senere? Vil ikke denne riften da bli et svakt punkt, og dermed gå opp igjen ? Og hva med sex? Hvis denne ikke gror, kan jo ikke ting fungere helt tipp topp ?

Hvis noen har noen erfaringer håper jeg de kan svare meg, for dette er en fortvilende situasjon!

Fortsetter under...

Ja.Jeg har desverre erfaring med noe lignende.

Jeg ringte føden etter 5 dager og sa at jeg hadde fryktelig vondt og at jeg trodde at jeg hadde raknet. De sa at det var vanlig at man hadde mere vondt på dag 5 og ville ikke høre på at jeg mente det var raknet. Etter nesten 3 uker med fryktelig vondt måtte jeg be min mor som er hjelpepleier og da var på besøk hos meg om å sjekke såret mitt. Det var totalt raknet og etter 3 uker var jeg inne på sykehuset å ble sydd på nytt. Etter dette fikk jeg to innfeksjoner og såret var ikke grodd før etter 6 mnd.

Jeg jeg må ha en ny opperasjon for å rette på skadene jeg fikk etter fødsel men jeg har i samtale med min lege bestemt meg for å vente ned en slik opperasjon til etter jeg har fått en baby til.(nr 2 og siste vi skal ha) For hvis jeg gjør det nå er det store sjanser for at opperasjonssåret kommer til å sprekke neste gang. Arr vev er ikke elastisk.

Jeg måtte ta grønsåpe bad to ganger om dagen fra jeg ble sydd på nytt til jeg var helt grodd.

Jeg har nå ingen problemer med sex. Det har mye med musklene innvendig å gjøre og disse trener du opp med mange knipeøvelser.

Jeg har forøvrig en veninne som raknet en del ytterst og hun grodde fint til slutt sier hun.

Bare jeg tenker på det nå blir jeg fortvilet av å tenke på hvor fryktelig vondt det var og at jeg måtte ha det over så lang tid. Fødselen var ingenting mot denne langvarige pinen.

Så jeg føler virkelig med deg.

PS: Pass på at legen din vet om og skriver dette ned i journalen din slik at hvis du trenger det vil du få dekket en eventuel opperasjon.

Mvh

Tusen takk for svaret!

Hvis jeg forstår deg riktig så sydde de sammen riften din på nytt, og den grodde sammen til slutt?

På sykehuset her i Stavanger sier de at de ikke kan sy sammen riften min på nytt nå, fordi stingene ikke vil sitte lengre... Så dermed er riften nesten helt åpen, og jeg kan bare ikke skjønne hvordan den skal kunne gro sammen. Det dannes jo nå et hudlag på den, og ja... Dermed blir jo den ytre "åpningen" min mye større enn hva den er normalt. Er det slik hos deg og, eller er det så "tett" der som det var før ?

Jeg ønsker jo å ha et normalt sexliv med mannen min, samtidig som vi sannsynligvis vil ha flere barn (dette er vårt første). Men et slikt helv... som dette har vært, vel det tror jeg ikke at jeg makter å gå igjennom en gang til... Så jeg lurer jo på om jeg må velge mellom bra sex, eller flere barn...

Jeg må forøvrig og ta grønnsåpe bad to ganger om dagen, og jeg har fått dette inn i journalen på sykehuset. Så skal inn til sjekk der om 6 uker for å se på dette, og de har allerede snakket om plastisk operasjon der nede...

Ja de sydde på nytt hos meg men dette glidde også opp en del på grunn av de to innfeksjonene så jeg har et arr som er ca.2,5 cm i bredden. Jeg må innrømme at dette plager meg en del, men ikke hele tiden.

Jeg også tenker at dette vil jeg ikke gjennom en gang til og det er derfor jeg har valgt å vente med en ny opperasjon.

Jeg tenker som så at nå er det bedre plass der nede enn det var nå på den første fødselen og som regel er fødsel nr to lettere enn den første. Så da burde det jo i teorien bli mye lettere neste gang.

Jeg vil virkelig ha en til slik at det blir søsken.

Så håpet mitt er at jeg ikke må klippe eller revner neste gang og så kan jeg ta opperasjonen etterpå når hevelsene har lagt seg etter neste fødsel.

Sex livet vårt er bra nå men det tok ca. 7-8 mnd før det ikke gjorde vondt noen steder.

Mvh

• 7 måneder senere...

Nå er dette et veldig gammelt innlegg, men jeg prøver allikevel. Jeg har nemlig noe av det samme, såret har raknet ytterst og dermed er riften bare grodd nederst og ikke øverst mot skjedeåpningen. Dermed blir den veldig "lang". Det er snart 8 uker isden fødsel, og jeg kan heller ikke forestille meg hvordan det nå skal kunne gro sammen av seg selv. Virker som hver sårkant har leget seg, men ikke kommet sammen. Jeg har tenkt at jeg sikkert må sys på nytt (skal snart på etterkontroll), men ante ikke at det var så problematisk å sy om igjen. Vil gjerne høre hvordan det gikk med deg.

jeg har faktisk samme problem, eller det er jo strengt tatt ikke noe problem lenger bortsett fra at jeg av og til plages av vakum der ned ved sex (noe jeg ikke har opplevd før).. jeg fødte i fjor en sønn og fikk en liten rift i kjønnsleppa mi (3-4 cm) de sydde igjen og mente det kom til å gro fint, men så hadde det seg sånn at da jeg ble undersøkt av legen på 6-8 ukerskontroll kunne hun meddele meg at stingene ikke hadde grodd og at riftet nå var formert til et lite hull. det gjorde forferdelig vondt da hun tok på det, men hun sa at det ikke kom til å gi meg problemer ved sex eller senere.. de kunne ikke sy det sammen da men jeg kunne (om jeg vil/ville) henvises til plastisk kirurgi for å få det sydd sammen.. jeg tenker å gjøre det men er ikke sikker på når.. gruer meg fælt til neste fødsel i og med at jeg tror riften kommer til å revne helt! men det kunne ikke legen svare for så vi får se..

hvis det plager deg fælt kan du jo henvises til pk? det er jo ikke du som skal betale for det( i likhet med meg) det blir dekket av tk..

lykke til!

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg fikk nesten hele kjønnsleppen revet av og den ble sydd på plass. Men stingene slapp opp og halve kjønnsleppen hang rett ned. De kan ikke sy deg nå fordi de må lage nye sårkanter og det må de vente med til alt har normalisert seg i underlivet ditt. Jeg fikk operasjon 3 mnd etter fødselen på riksen og den ble sydd fint på plass i narkose. Overlegen der sa at om den revner neste gang også så kan de sy den like fint på igjen!!!!

Hvor var underlivet etter dette? tok det lang tid å sitte, og var det like ømt som etter å bli sydd etter en fødsel med masse hevelser??

Jeg har også sydd en del, og føler at det spriker mer mot skjedeåpningen enn det gjorde tidligere, at det ikke har grodd seg opp helt som det skulle. Det er for min del gått 5 mnd.. Har bare vært på 6 ukers kontroll da var stingene grodd.. men føler uansett at det kunne gått lenger opp mot skjeden, slik det gjorde før.. så vurderer PK om det ikke er vanvittig til smerter..

• 2 uker senere...

Jeg ble klippet. Jeg ble sydd masse, men så etter 6 dager begynte det å svi der. Når jeg skulle sjekke hadde jeg en stor rift (stinget var gått opp) innerst ved skjedeåpningen og utover.. så åpningen er jo dobbelt så stor.. nice... Jeg aner ikke hvordan dette skal klare å gro seg på plass, men jeg var på sykehuset og de sa at de ikke kunne sy på nytt før etter 6 uker.. pga infeksjonsfare.. Nå er jeg henvist til gynekolog på 6 ukerskontrollen. de snakket om vaginalplastikk. jeg bare håper at jeg blir bra igjen. Det er skikkelig kjipt å ha det sånn. Synes det ser ut som et krater. Kanskje 5 sting som er gått opp. Jordmoren sa at det kunne leges fint siden man går med bena samlet og da kunne det hende at det grodde sammen.. (tror jeg ingenting på.. men men) Håper det ordner seg. Virker som mange har samme problem. Buhuuu, det er forferdelig. Føler meg ødelagt.

Jeg skal til vurdering på Ullevål (poliklinisk) om 2 uker. Var hos fastlegen i sommer til vanlig GU, og hun mente jeg er så vid og åpen nedentil at jeg må ha plastikk der de syr i sammen. Jeg revnet nok en del under fødsel for 15 mnd siden, men ble ikke sydd. Nå er skjedeåpningen veldig vid - ser ikke pent ut. I tillegg henger de indre leppene veldig ut, så det kommer surklelyder når jeg går, eller luftlyder under sex. Gubben klager ikke, men jeg føler meg åpen. Ikke gøy når legen kommenterer det under Gu heller at jeg er så vid. Jeg er så vid at hun hadde problemer med å få spekulumet til å sitte på plass i skjeden mens hun tok celleprøven. Jeg tar knipeøvelser, og har ikke problemer med å holde på vannet. Det er skjeden som er vid. Må nok sys sammen. Skal skrive inn hvordan det gikk når jeg har vært på Ullevål. Tror jeg bare får undersøkelse på første timen. Må nok evnt opereres senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...