anetteLG Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Vår nydelige gutt på 6,5 mnd har alltid likt mat på natten og har ammet i snitt 2 ganger pr natt. Etter at vi nå har begynt å introdusere grøt har han veldig urolig om natten. Denne siste uka har vi vært våken i flere timer i strekk om natta og natt til i dag var det opp hver eneste time natten gjennom. Han har aldri grått om natten før så min toleranse for gråt er ganske liten. Så jeg endte opp med å amme hver eneste gang han våknet...dvs hele 6 ganger. Jeg gruer meg til denne natten. Er det noen der ute som har opplevd noe lignende? Noen råd? Kan dette ha sammenheng med overgang til fast føde? Jeg er ganske fortvilet...trodde det skulle bli mindre og mindre nattamming og våkennetter når barnet fikk mer mat. Håper noen kan hjelpe.
Expat Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 Dette er grunnen til at man innfører en og en ting. Tar du bort denne grøten, og bytter til noe annet, og innfører du det nye på formiddagen istedenfor på kvelden så slipper du dette styret! Det er mulig at barnet tar det du ga nå senere, men vent en mnd eller så... (Og hvaslags grøt, er det "blande med vann" grøt fra vanlig butikk så er det mme i den! Blander du da med mm eller mme blir det knalltøft for magen, og er det første mme så er det kanskje det?)
Gjest Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Hei du... Slik har vi det også..har fått et godt tips å gi grøten på ettermiddagen isteden for kvelden. Har første prøve kveld i dag så er veldig spent på om dette vil hjelpe. Han får nå grøt ca. klokken 11, fruktmos og vann kl 14 og grøt ca klokken 17. Legger seg ca 20. Det hender de blir urolige hvis de har lagt seg med full mage. Håper dette hjalp litt..er førstegangsmamma selv og ganske grønn på det meste :0)
Gjest Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Glemte å si at vi gir ris og mais grøt laget på morsmelk
april 06;) + mai 09* Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 høres for meg ut som han reagerer på noe. Kan jo være en midlertidig reaksjon på fast føde i seg selv, men siden det har foregått en stund er det jo og mulig det er noe i grøten han reagerer på. Hvilken grøt har du gitt? Tror jeg hadde prøvd med ris eller hirse-grøt fra Holle, de er ikke tilsatt melk. Fåes kjøpt på Helsekost. Bland med mm eller vann. Vår har slitt på nettene pga kumelkallergi, så det lyder velkjent for meg. Men det kan jo være så mangt- tenner osv. Men tror jeg hadde forsøkt glutenfri grøt, uten melkeprotein;)
mamma til fire små Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 hei, har ingen erfaring selv, men har lest inne på ammedebatten for en tid siden at man bør gi grøten på formiddagen når man introduserer den. dette for å observere eventuelle reaksjoner på fast føde..
anetteLG Skrevet 4. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2006 Gir grøten (maisgrøt med mme) klokken 17 og han legger seg klokken 19, men bør kanskje gi grøten enda tidligere? Resten av måltidene hans er bare morsmelk. Han er nesten 10kg så de på helsestasjonen sier han ikke trenger flere måltider av fast føde enda.. Takk for svar:).
april 06;) + mai 09* Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Ville gitt grøt uten mme et forsøk i en ukes tid.
anetteLG Skrevet 4. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. november 2006 Ja tror kanskje det kan være noe han reagerer på. Han fikk tenner samtidig som vi akkurat hadde begynt med grøt (ca 3 uker siden) og da trodde vi det var derfor han plutselig ble så urolig om natten. Men så fikk han forstoppelse...da begynte vi med malt ekstrakt som virkelig hjalp...Men den eneste natten i det siste hvor han sov hele natten var da han fikk grønnsaksmos i stede for grøt. Da sov hans om en stein. Men har vært litt dum pga jeg har prøvd ulike grøttyper i tillegg til fruktmos og grønnsaksmos om en annen. Det har sikkert gjort sitt til at han har slitt med tarmene...UFF. Men nå skal vi være konsekvent...kun maisgrøt i en periode iallefall. Takk for svar:)
anetteLG Skrevet 4. november 2006 Forfatter #10 Skrevet 4. november 2006 Er det bedre å gi grøt blandet med vann enn med mme? Trodde det var omvendt jeg?
april 06;) + mai 09* Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 Forstår ikke helt hva du mener? Poenget mitt var at jeg ville gitt grøt som ikke var tilsatt mme fra kumelk, ettersom noen beibier er allergiske for det og da får vondt i magen. Ergo gi ris eller hirsegrøt fra Holle, og blande med mm eller vann.
anetteLG Skrevet 4. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 4. november 2006 Ok...jeg skjønner. Tror jeg har vært litt for slapp i forhold til dette med fast føde . Tenkte jeg ikke skulle stresse det, men jeg innser jo kanskje at jeg ikke har gjort nok research i forkant. Leste innlegget ditt om at du pumper deg om natta i tillegg til at du er student på heltid. Du er skikkelig flink altså. STÅ PÅ
Expat Skrevet 4. november 2006 #14 Skrevet 4. november 2006 For å presisere, det er de som misforstår og blander grøt som allerede har mme i seg med mme istedenfor vann, da blir det jo dobbelt opp, og skikkelig hardt for små mager. Altså helt feil og ikke lurt. Skjer oftere enn man skulle tro, derfor sjekker jeg Haha, mamma (mormor) tok feil av mme-pulver og grøten en gang, DA var hun hard i magen da! (Do not try this at home...) Kl 11 på dagen er en fin tid for ny mat, veldig lang tid til du skal sove lenge, barnet sover snart... De fleste er fine og opplagte...
Muffinsmamma Skrevet 4. november 2006 #15 Skrevet 4. november 2006 Jeg prøvde risgrøten fra Hipp i tre uker og gutten min våkna annenhver time hele natta. Nå har jeg begynt med grønnsaker isteden, til lunsj, og han virker fornøyd og ikke noe mageproblemer. Begynte med søtpotet tre dager, blandet så i potet noen dager, snart skal jeg ha i broccoli, Tror heller jeg ville prøvd grønnsaker var jeg deg. Også ta grøten senere. Og da heller noe uten MME som det sies her, og gjerne noe fra Holle. De har virkelig mye rart i de grøtene fra butikken.. hvorfor gi babyer halvfabrikat?
april 06;) + mai 09* Skrevet 4. november 2006 #16 Skrevet 4. november 2006 nei, hehe, jeg er også student, men i den tråden du så er jeg hun late som ikke gidder pumpe seg og derfor gir grøt uten melk;)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 4. november 2006 #17 Skrevet 4. november 2006 Åhh..det høres ut som min gutt!!!! (er jo født på samme dag og greier:) jeg holdt på med dette lenge før jeg skjønte at det var grøten som lagde nattebråket!! Jeg slutta å gi grøt i noen dager etter jeg fant ut at det var grøten som var vond.. så etter 3-4 dager begynte jeg heller med litt grøt i 12 tiden.. så at det funka fint..og ga mere og mere (økte seent..var oppi en porsjon etter en mnd.. så flytta jeg grøtmåltidet nærmere og nærmere leggetid.. nå er det 2 1/2 mnd siden jeg begynte med grøt.. og for et par dager siden funka eendelig grøt som kveldsmat! passer på å gi litt frukt hver dag, sånn at ikke magen skal plage han (grøt kan gjøre magen hard) Ønsker deg lykke til ja!! ikke ha som mål at poden skal sove natta igjennom veldig snart.. min får nå 2 måltider med grøt, et halvt middagsglass, brød, frukt og mme.. alikevel våkner han en gang i løpet av natten!! sier det bare så du ikke skal gå med like urealistiske forventninger som meg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå