Gå til innhold

Arroganse

Anbefalte innlegg

Fy faen enkelte her inne er temmelig arrogante når de uttaler seg om nybakte mødre og MME/MM.

Har det fallt dere inn at det ikke alltid er frivillig at en må gi MME?

At det faktisk er ganske VANLIG at mange sliter med liten melkeproduksjon til tross for iherdig pumping døgnet rundt???

Hva er poenget med å hele tiden skal poengtere at MM er best og at å gi MME nærmest er barnemishandling? Tror de aller fleste er smertelig klar over at MM er det gunstigste for babyen å spise.

Hvordan tror dere det får oss som er nødt å supplere med MME fordi vi har for lite melk til at babyen blir mett/fornøyd til å føle?

Mitt eksempel:

Jeg har lite melke produksjon til tross for pumping 2 hver time (enkelte dager hver time døgnet rundt for å øke produksjonen), drikker amme te osv osv, i tillegg til dette så klarer ikke jenta mi å suge riktig på brystet, til og med ikke med ammeskjold - dusinvis av JM har prøvd, men de har foreløpig "gitt opp" og konkludert med at jenta har kyssemunn - hun suger på tunga si, og gaper ikke høyt nok over brystet.

Altså, jeg må pumpe meg, og gi henne dette på flaske, og etter på lage til MME og gi. Dette gjør jeg døgnet rundt med koking av flasker og alt det arbeidet som følger med. Spesiellt slitsomt er dette på natten da jeg mens jenta illskriker må stå opp å lage til MME eller pumpe meg før jeg kan gi henne maten hun gråter etter.

Dere som er så heldige å kan amme, kan bare legge babyen rett til brystet - no worries!

Skjerp dere og tenk dere litte grann om før dere uttaler dere neste gang om dette emnet. Sitter du med overflod med melk og et barn som tar brystet fint så er det lett å sitte å fordømme andre som ikke har vært like heldige.

Det er nok ammepress som det er fra barsel og ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tar av meg hatten for at du fortsatt gir mm! Det er jo fantastisk av deg at du orker dette styret, og synes du har gjort en iherdig innsats. Vil nesten gå så langt som å si at det nesten var best å gi opp hele mm, men det får jo bli din sak. Kan det være at jenta di kan begynne å ta bryst etterhvert, bli sterk nok eller lignende?

Synes du har vært så flink.

Tror nok de fleste som har sterke påstander om mm/mme har det i god tro, og at det du betegner som arroganse sikkert i de fleste tilfeller er ment mot de som ikke ammer fordi de ikke vil at puppene skal henge/ ikke gidder osv. I utgangspunktet mener jeg vel solidarisk nok at "de om det", men må innrømme at jeg kanskje det grenser til latskap i noen tilfeller. Og ja, dessverre, da har jeg vel arrogante holdninger, selv om jeg prøver alt å holde meningene mine for meg selv.

tror nok at alt fokuset på at amming er sunt er ment for å prøve å motivere de som ikke orker/vil/gidder komme over alle de naturlige kneikene amming medfører til å amme videre. De aller fleste vil oppleve brystbet, såre vorter etc etc, og hensikten er vel å prøve å få folk til da å amme videre. Tror så absolutt ikke det er ment for å henge ut de som virkelig ikke kan amme, som vel du beskriver her.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6959033
Del på andre sider

Takk for støtten og forståelsen! :)

Jeg gir ikke opp så tidlig, da jenta er bare to uker..

Og jeg håper på at produksjonen skal ta seg opp i og med at det er såpass kort tid sidenjeg fødte. Hvis ikke så vil jeg iallfall holde på slik som dette i 3 mnd, før jeg gir opp MM -det er hun verdt selv om det kommer til å være fryktelig slitsomt.

Jenta er fysisk kjempesterk, våken og alt, så det er ikke det som er grunnen til at hun ikke vil suge rett - desverre.

Ja kritikken fra ammende mødre er nok mest mot de som av forfengelige grunne rikke VIL amme, men enkelte her inne påstår også at det er ens egen skyld dersom en ikke har nok melk "du må nå stå over økedagene og pumpe deg mer iherdig da.." - kommentarer...

Men takk skal du ha for oppmuntring og forståelse - det er godt å høre! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6959258
Del på andre sider

glemte å skrive i sted at jeg forsåvidt er helt enig i at noen her på dib kan ha frekke og sårende kommentarer, også om amming. Alla det du beskriver her om å pumpe mer iherdig. Det er vel forsåvidt noe av det dummeste en har hørt! Om en aldri har forsøkt å holde melka kun ved pumping aner en ikke hvor vanskelig det er. Minsten min måtte pga sykdom få mme i to dager når han var 4 mnd, og jeg fikk nesten ikke ut noe særlig melk på de døgnene, fikk det ikke til. Og jo mer tårer, jo mindre melk kom ut. Så som sagt, hatten av for deg.

Men slike kommentarer må en dessverre bare lukke øynene for her inne, tror folk legger ut slike bare for å provosere.

Igjen, lykke til! Er kjipt hvor urettferdig ting er av og til, at noen skal få det så mye enklere enn andre. En ting er ihvertfall sikkert- dattera di er heldig som har en mamma som er så glad i henne;-) Og det er viktigere enn all mm i hele verden...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6959438
Del på andre sider

uff, får vondt av deg jeg! husk å ikke slit deg fullstendig ut med dette, vet ikke om du har flere barn fra før, men jeg har ihvertfall erfart at det er lett å slite seg ut som nybakt mamma. Håper du har mye god støtte rundt deg. Om du en dag skulle trenge mer påfyll må du gjerne sende meg en mail, ikke det at jeg har så peiling, men er om ikke annet nybakt (og ofte frustrert) mamma jeg og. Si ifra hvis du vil ha addr. min

Psst,en liten ting til: i Norge er det kanskje litt vel mye fokus på mm versus mme, leste at de i Frankrike anbefaler å gi mme, fordi da vet en barnet får i seg alt det trenger. Så kanskje handler det der litt om hvilket øye en ser på...

*sender stoor klem*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6960471
Del på andre sider

Annonse

Hei hei Cinnamonroll!

Gratulerer med den fine babyen!

Synd at du sliter...

Det er mange av oss her som kjempet hardt i begynnelsen, det er det nærmeste jeg har kommet toppidrett, tror jeg.

Men mamming er alltid viktigere enn amming. Her inne på ammedebatten får du også sjeldent de holdningene du beskriver, du sliter jo ordentlig... I noen av de andre forumene går debatten en gang i uken tror jeg! Litt synd, og et veldig følelsesladet tema!

Det er jo bare megaimponerende at du pumper så masse nå. Har du fått en dobbeltpumpe du er fornøyd med? Det er det aller enkleste for deg, og det som går fortest (da pumpes begge puppene på en gang, og man får kjempeutdriving, sammenlignet med en av gangen). Det er faktisk de her inne som fullpumpet veldig lenge. Det går an! Slipper du å bruke mme, trenger du ikke en gang koke utstyret imellom. Og pumpeutstyret trenger ikke kokes imellom. Da holder varmt såpevann.

Har du sett hva som skjer inne i munnen til barnet når du har forsøkt å legge til? Det er de som ruller tungen bakover, da finnes noe som heter tungetrening, det kan du søke på i forum (oppe til venstre), eller jeg kan lete det frem til deg. Det er også de som har pumpet til 3mnd og så plutselig var barnet villig til å ta puppen igjen! Det er så mye som er mulig, og hvis det ikke er verdt strevet så er vi så heldige at barna får fin mme.

Lykke til, og ikke gi oss opp!

Her inne er det så mye som er oppnådd og opplevd at det finnes noen som kan hjelpe deg med det meste...

Kos deg med babyen din, det er det viktigste...

Masse hilsener fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6960608
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og gode råd fra dere alle :)

Setter kjempepris på det!

Jeg skal sjekke ut dette med tunga, men har ikke lagt merke til at den ruller bakover når hun tar flaska eller når jeg prøver å legge henne til brystet.

Jeg er åpen for at ting kan snu og at det plutselig skal gå opp for jenta hvordan hun må gjøre mtp å die. Men jeg er mer enn nok takknemlig hvis bare produksjonen tar seg opp.

Skal få tak i Lecitin kapsler som forebygger tilstoppende melkekanaler i tilfelle det er det som forårsaker dette) og sånn nesespray som skal få melka til å komme fortere.

Men er nok egentlig mer stress og tårer og utslitthet som hindrer melkeproduksjonen fra å komme ordentlig i gang hos meg tenker jeg, så må jobbe litt med meg selv på den biten....

Pumper bare ett og ett bryst og skifter ofte frem og tilbake da jeg merker at dette hjelper litt.

Håndmelker litt først for å få i gang utdrivningsrefleksen og så setter jeg pumpa til brystet. Da har jeg en hånd fri til å massere litt på brystet. Men kanskje jeg skal prøve å dobbeltpumpe ja, så ser jeg hva som fungerer best på meg :)

Og skulle ikke melkeproduksjonen ta seg opp og jeg måtte gi MME på "fulltid" så vil jeg ikke la det ødelegge for barselperioden min..

Det er det ikke verdt!!

Må drive litt selvterapi for meg selv tror jeg, og prøve å legge bort den dårlige samvittigheten og følelsen av mislykkehet .- så skal nok dette gå bra!! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6961268
Del på andre sider

Og ja - I norge er det en voldsom fokusering på dette med amming og morsmelk...

Er så gale at WHO (verdens helse orginiasjon) nekter produsenter av morsmelkerstatning å gå ut med generell info om MME og emner knyttet opp mot dette, pga at WHO skal fremme amming....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6961297
Del på andre sider

Faktisk ligger mange hs og selvfølgelig den allmenne befolkningen litt etter nå, de som tenker på dette mye har myknet opp veldig, man lærer så mye etter hvert, og ammestrev er et av de tingene som man kan slite på seg en fødselsdepresjon av... En av ammehjelpernes store oppgaver er å få ledet de som trenger det over på mme...

Det er flott at det finnes mye ressurser i Norge på dette med amming, det er mange til å hjelpe en strevende mor! Selv skulle jeg ønske at det var mer forberedelser i svsk kursene på det at det kan være knallhardt, både med og uten amming, de som sier at de første seks ukene gikk greit lyver eller hadde ansatte...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6961366
Del på andre sider

Helt enig med deg, synes selvfølgelig at det er bra at mødre blir oppfordret til å amme hvis de kan amme - er jo det som er det gunstigste for barnet og ofte mer lettvindt for mor.

Men det burde være større åpenhet og ærlighet rundt ammeproblemer både på sv.skapskurs og ikke minst på barsel...

Og det burde også vært gitt informasjon om hva en kan gjøre dersom ammingen ikke går så greit..

Og om MME og hygiene, praktiske tips osv - og at barnet klarer seg flott uten MM.

Da jeg lå på barsel ble babyen tvangsforet med puppen min, hun beit i brystvorten: jeg gråt av smerte, hun gråt av frustrasjon og barnepleieren dro i brystet mitt og kjørte det inn i munnen på ungen.

Grusomt for både meg og jenta.

Og temmelig uvitende av barnepleieren da slik tvangsforing kan gi "spisevegring" hos barnet... Men tok hun notis av min og barnets reaksjon eller av hva jeg sa til henne?

Nei - for å amme det skulle jeg jo få til, koste hva det koste ville.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6961864
Del på andre sider

Annonse

Heisann !

Føler med deg og den situasjonen du er i nå. Selv måtte jeg starte hele mm-produksjonen uten hjelp fra babyen. Han lå på nyfødtavd de første 10 dagene med sonde, og var for svak til å ta puppen. Fra 3 til 4mnd kontrollen hadde han ikke lagt på seg i det hele tatt, fikk beskjed om å supplere med MME og grøt med en gang.

Tok frem pumpa på nytt for å hente ut de dyrebare dråpene som var der. Gutten ville ikke ta puppen når det var lettere å få maten på flaske.

Vet hva slags styr det er for deg når du pumper og gir MME samtidig, men stå på så lenge som mulig, du er kjempeflink!

Har du fått faste rutiner med matingen på kveld/natten ennå?

Anbefaler deg i såfall og stille vekkerklokka en halvtime før tiden for matingen, slik at du kan pumpe ut mm i fred og ro, før babyen våkner og er sulten.

Uansett lykke til og stå på!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6963515
Del på andre sider

Takk, takk :)

Nei ingen faste rutiner på kvelden, da jenta er ei skikkelig sovedukke.. Så bruker å vekke henne hver 3-4 time for mat og bleieskift.

Ganske greit for da har jeg pumpemelken klar.

Verre på natten, da er hun oftere våken..

Og vil gjerne ha maten der og da..

Men vi skal klare oss vi :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6964072
Del på andre sider

hei Cinnamonnroll!

Dette høres nesten ut som meg. Jeg har også et barn, født 31.10.06, som jeg tror har fått brystvegring etter at hun dyttet ut brystet med tungen, og godtok bare brystvorta på barsel. Barnepleierne som ville hjelpe meg dyttet brystet inn og ut av munnen hennes flere ganger siden hun ikke sugde riktig, og etter å ha prøvd med brystsjold, mor jeg etterhvert begynte å blø av, anbefalte hun å pumpe meg og gi med lillefinger og sugerør til hun forstod hvordan hun skulle suge...

Jeg har heldigvis mer enn nok melk, så det problemet deler jeg ikke med deg. Men jeg har forståelsen med det å pumpe til alle døgnets tider, da barnet ikke vil suge. Prøver jeg å gi henne bryst nå, snur hun seg bort, og skriker. Vil ikke ta brystet i munn.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper at produksjonen din kommer seg bedre, og at jentene våre vil ta brystet plutselig! =)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6968888
Del på andre sider

Hei Cinnamonnroll

sender litt støtte i din retning jeg:)

Ikke lett med denne ammingen, det vet jeg. Jeg hadde heldigvis hørt om så mange ammeproblemer fra før (lite gjennom svangerskapsomsorgen, men via venner), at jeg nesten trodde det var en umulig oppgave! Jeg var imidlertid heldig, har nok melk, og fikk riktig og god hjelp på sykehuset. Men jeg vet nesten at om jeg ikke hadde fått hjelp av den siste barnepleieren jeg fikk hjelp av, hadde jeg gitt opp. Hun var gull verdt!

Jeg tror de færreste mener å være arrogante, selv om det lett høres sånn ut. Det vil alltid være sånn om temaer man ikke kan så mye om, lett å høres arrogant ut. (Jeg lærte mye av å lese ditt innlegg, for man lærer ikke mye om det med for lite melk) Husker jeg tenkte mye på den samme måten da jeg slet med fødselsangst og endte opp med planlagt ks. Følte meg ikke bra, var jo ikke sånn "det skulle være". Selv endte jeg ofte opp i defensiv pga dette. Poenget mitt, ja det kommer:

Gi deg selv litt slack; om du ikke har nok mm, er mme helt SUPERT!!! Har brukt det litt selv (har lite kveldsmelk), og det får meg til å slappe av litt, bli mindre panisk;) om du skjønner. Men som Expat sier: mamming er tusen ganger viktigere enn amming. Det er tross alt "bare" mat. Spiser vi voksne 100% perfekt kosthold hele tiden kanskje? Aldri en grandiosa selv om vi vet at fisk er myyye sunnere? Ikke la mm styre morslykken din. Kos deg med babyen din, uansett hvilken måte du gir mat på:)

Og nesesprayen, den hjelper virkelig utdrivningen på meg hvertfall, prøvde å pumpe med og uten, og det var KJEMPEFORSKJELL!!

Lykke til så mye:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6976763
Del på andre sider

Heia Endelig mamma- Prinsesse 19/9!

Takk for støtte og oppmuntring :)

Nå har jeg ringt legen og skal mest sannsynlig få resept på den nesesprayen, så håper jeg det går seg til.

Har begynt å klare å slappe litt mere av og ikke stresse - det kan iallfall ikke bli verre (håper jeg).. hehe.

Dere er så gode å ha jenter med råd og støtte, takker for det :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6958951-arroganse/#findComment-6981088
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...