Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig litt lyst til å føde hjemme. Mest fordi jeg vil slippe å stresse og fordi jeg syns sykehus og stressede ansatte er mer skummelt enn en fødsel...men så har jeg jo ikke født før, og vet vel sånn sett ikke helt hva det vil si å føde. Er det noen her som fødte sin første hjemme? Må vel bestemme meg snart 100% for jeg har termin i februar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtidig som jeg hadde en forferdelig første fødsel på sykehuset fødte min venninne hjemme i ro og fred. Våre fødselshistorier var som himmel og helvete og jeg angret fryktelig på at jeg frivillig hadde reist på sykehuset. Nr 2 ville jeg absolutt føde hjemme, men fikk ikke fordi førstemann endte med akutt keisersnitt. Nr 2 fikk en fin fødsel der jeg selv fikk ha kontrollen og nå er det grønt lys for nr 3 her hjemme. Jordmødrene er fantastiske og tar det fulle ansvaret. Og ettersom ingen jordmor vil ha risikofødsel i hjemmet er de nøye med at alt ser normalt ut og har en stor marginal når det gjelder å avbryte fødselen dersom det ser ut til at sykehushjelp skulle behøves. Derfor hadde jeg oppsøkt en jordmor som vil ta hjemmefødsel hvis jeg var deg. Hun vil vurdere om hun vil ta ansvaret eller ikke og etter det blir du sikkert mye mer sikker på hva du vil og hva som blir bra for deg.

Lykke til med ditt valg:)

Skrevet

Jeg har født begge mine hjemme. Hadde det som deg: Kunne bare ikke tenke meg å føde på sykehus. Visste jo ikke hva jeg gikk til første gangen, men det er jo ikke verre enn å ombestemme seg. Jeg tror du forebygger mye vondt med å føde førstemann hjemme!!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skal ta kontakt med jordmødre i området som driver med hjemmefødsel og høre med dem. Tror jeg kommer til å angre om jeg ikke undersøker i hvertfall om det går an :)

Skrevet

Hei! Jeg skulle ønske jeg hadde tenkt på hjemmefødsel med mitt første barn. Jeg hadde en helt forferdelig fødsel på sykehuset - det hele endte i et hastekeisersnitt og jeg ble veldig dårlig behandlet av personalet på sykehuset. I etterkant skjønte jeg at alle komplikasjonene var forårsaket av ting jeg ble utsatt for på sykehuset: igangsetting av fødsel, overvåking av babyen som gjorde det umulig for meg å bevege meg, smertestillende som jeg egentlig ikke ville ha, osv osv. Da jeg ble gravid for andre gang oppsøkte jeg en jordmor som drev med hjemmefødsler og hun hadde ingen problemer med å la meg føde hjemme.

I og med at jeg bare kom til 6cm første gang var jeg på mange måter førstegangsfødende, spesielt når det kom til utdrivningsfasen. Men fødselen gikk som en drøm - det hele tok bare 6 timer og det tok bare en halv time å presse ut min datter på 3,7 kg. Det var fantastisk å føde hjemme og jeg anbefaler det på det varmeste!! Tror du unngår mye unødvendig vondt ved å velge å føde hjemme, og du kan jo alltid ombestemme deg. Sørg for å skaffe deg en jordmor som kan bli med deg på sykehuset dersom du må dit, så har du noen med deg som kan støtte deg og være med deg hele tiden.

Lykke til!

Skrevet

Siden jeg det var litt i seneste laget og sånt bestemte jeg meg for å føde på sykehuset denne gangen. Er for eksempel midt oppi flytting, og ble så veldig stresset med tanke på om vi ville ha klart et sted som egnet seg og alt sånt da og så ville det bli lite tid til å bli kjent med jordmora da. Håper det går bra å bli respektert for at jeg ikke vil ha smertestillende/bedøvelse med mindre de må ta keisersnitt på sykehuset. Skal ta med musikk jeg liker å høre på, masse varmeflasker og sørge for at mannen min eller søsteren min er hos meg hele tiden. Jeg har ikke tenkt å la noen stresse meg i hvertfall! Er redd for å bli stresset av alt utstyret og stresset på sykehuset...og det er vel ikke lurt når man skal føde. Får håpe det går bra, så får det bli hjemmefødsel neste gang hvis vi er så heldige at vi får flere barn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...