Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei lita sjønn jente på 2,5 år....ho er bare så sta.og litt rampete...hun jær mye galt:) jeg føler at jeg til tider kjefter og kjefter.....får så dårlig samvittighet,for jeg vil at vi skal bare kose oss:)men hun kan jo ikke bare jøre som hun vil.....andre som føler dei kjefter mye? så må jeg heve stemmen litt mye syns jeg for at hun skal lye....liker ikke dette helt jeg...hun har en lille bror på 3 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn trenger grenser. Der er jo slik de føler seg trygge. Det blir mye kjefting her også. Men jeg er alltid kontrollert i stemmen - så jeg skremmer han ikke. Banneord bruker jeg heller ikke. Klart man må få lov til å si "fy!".

Skrevet

Hvorfor iallverden skal man si "fy"??????

Holder det ikke å si klart fra om noe ikke er lov? Barn trenger bare å få vite at dette vil ikke mamma/pappa at jeg skal gjøre, og hvis jeg gjør det likevel, så blir jeg fysisk forhindret fra å gjøre det - ergo er det fast, virkelig, forutsigbart, trygt - og nyttig å vite ;-)

Hvis de også får høre "fy", lærer de at de er slemme og dårlige mennesker som prøver ut dette. Helt unødvendig og potensielt skadelig, mener jeg!

Skrevet

Bare et lite tips: Fjern alle fristelser som overhode er mulig å fjerne. Det er så uendelig mye en to-åring ikke kan leke med - og uendelig frustrerende for alle parter at hun stadig blir konfrontert med det!

Prøv å ikke bli irritert - hun gjør bare det hun skal - nemlig å forske på alt mulig. Og klarer du å avlede henne eller formulere deg på annen måte enn bare med "nei" hele tida, blir atmosfæren hjemme kanskje litt mindre anstrengt. Det går an å si "denne er mamma sin" eller "den kan vi leke med en annen dag" eller "jeg liker ikke at du gjør sånn - skal vi gjøre dette isteden?"

Lykke til - det går over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...