Gå til innhold

3D ul. kontra fostervannsprøve?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er kun snart 6 uker på vei etter siste prøverørsforsøk, har hatt 3 spontanaborter før dette. Men, men satser på at det går bra nå, det bare MÅ gå bra. Blir veldig godt fulgt opp.

Skal på ul i uke 7, får jo da vite om alt er normalt så langt.

Om det så er, så tenkte jeg å spørre om jeg kan få 3D ul. og kanskje da slippe unna fostervannsprøve. De ser jo utrolig mye bare på ul. også nå, og med 3D så må de jo se enda bedre?

Noen med erfaring fra 3D ul ??

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært på det selv, men det tror jeg du må betale for av egen lomme.. man får vanligvis kun en ul og det er ikke 3 d.

skal man ha flere enn 1 så må det være medisinsk grunnlag for det..og da mener jeg den ordinære..

men 3 d kan du ta hvor ofte du vil..egenfinansiert.

skal man ha 3 d og vil ha gode bilder/cd så må man ta det etter uke 24,har jeg hørt og da er det forsent for abort. hvis det er derfor du ville ha 3 d.?

men hvorfor vil du slippe fv-prøve da?

Hei, Jeg var inne på tidlig UL i uke 11, og da er det medisinsk undersøkelse. De prøvde å bruke 3D ul, men fosteret var for lite til at det gikk.... Så tviler på at det går i uke 7... Tror 3D ul er som noen sier her best etter uke 24, helst rundt uke 30+.... FV prøve har jeg ikke selv erfaring med, men lykke til uansett!!! Denne gangen går det bra, tenk mange positive tanker :). Venter selv en gutt nå i midten av januar :).

LYKKE TIL :).

Jeg tviler sterk på at 3D UL vil kunne bidra med noe som helst. Hvis UL skal benyttes til å gjøre undersøkelser av barnet så brukes 2D UL.

3D UL brukes til å se barnets utside, man kan ikke se innsiden (liksom). Dermed er utstyret ikke egnet til undersøkelser.

2D UL vil ikke kunne erstatte fostervannsprøve, men det kan gi deg en indikasjon på om du bør gå videre eller ikke (hvis noe er unormalt). Hvis du er redd for kromosonfeil så kan du sjekke nakkefolden på UL rundt uke 13. Svaret du får da kan hjelpe deg i avgjørelsen om fostervannsprøve eller ikke.

Jeg har vært til privat kontroll hvor de har både 3D og 2D UL (i uke 26). De brukte 2D til å undersøke barnet (hjerne, hjerte, mageskk, omkretser ect.) ut fra 2D UL regnet de ut termin og 3D UL ble kun brukt for å gi oss foreldre et bilde av jenta i magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...