Gå til innhold

morkaken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanligst? Skal den ligge bak eller foran? Syns jordmoren min virket så rar når hun sa den lå bak ..

Når man er 19 uker, hvor langt opp ligger babyn ca da? Kjenner spark helt helt nederst, nesten ved hårfestet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den skal vel ligge bak.. ligger den foran ligger den jo foran der babyen skal ut :-) Kjenner du spart helt nederst har sikkert babyen din lagt seg med rompa ned. Ofte snur de seg ikke før helt på slutten :-) Babyen din har fortsatt god plass når du er i uke 19 :-)

Skrevet

Alt høres ut som den skal. det er vanligst at morkaken ligger bak. I itllegg så ligger ofte babyen med rumpa ned i begynnelsen.

Skrevet

Tror bak er vanligst, men foran er også helt greit (det kan bare ta litt lenger tid før man kjenner liv.)

(At morkaken ligger foran, er ikke det samme som at den er forliggende (placenta previa). Da ligger den foran åpningen. Normalt flytter da morkaken seg oppover etter hvert som livmoren vokser, men hvis den blir liggende foran åpningen, må man selvfølgelig ha keisersnitt)

Skrevet

Bak og forann er ok begge deler. Men den skal ikke ligge så langt ned at den kan dekke til åpningen under fødselen. Hvis hun sa bak er det helt ok. Min ligger også bak :)

Skrevet

Morkaken kan vel i prinsippet ligge hvor som helst i livmoren. Avhenger av hvor det befruktede egget festet seg. Mener at jeg har lest at det er vanligst at morkaken ligger øverst i livmoren. Min ligger på framveggen, altså mot navlen. Den lå litt langt nede ved ordinær ultralyd. Altså lå den ned mot livmorhalsen. Fikk derfor en ekstra ultralydtime i uke 32 for å sjekke at morkaken var kommet lenger opp. Hadde den ikke det hadde jeg måttet ha keisersnitt. Men i de aller fleste tilfellene vil morkaken "flytte" seg oppover sammen med at livmoren strekker seg høyere opp. Og det var den, så da kan jeg føde på vanlig måte.

Kjekt med en ekstra ultralyd da ;)

Skrevet

På UL fikk jeg beskjed om at min lå foran, men at det skulle være god plass til at babyen kan komme ut på vanlig måte. Jeg kjente bevegelse ca uke 17, ca uke 19 kjente jeg utenpå. Nå er jeg 22+3 og har kjent masse liv hver dag (litt mindre de siste dagene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...