OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 4. november 2006 #1 Skrevet 4. november 2006 Er det noen her som har hatt babyer med gulsott? Hvordan så babyen ut da - er det andre tegn på dem enn at huden blir gul, og hvor gul blir den evt?? Alle kommenterer at gutten min har "så god farge", og blir jo litt bekymret over at dette kan være gulsott.. På den annen side hadde jeg svigerfar,som er lege, på besøk i helgen, og han hadde vel kommentert det dersom han var veldig gul.. Uff, trodde ikke jeg skulle bekymre meg så fælt med nummer to, men det blir jo ikke bedre:)
miss u Skrevet 4. november 2006 #2 Skrevet 4. november 2006 gutten min hadde gulsot, han hadde god farge ja, andre symtomer kan være at han er veldig slapp, og kanskje ikke spiser så mye.
Babykilo Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Gutten vår hadde gulsott og vi måtte inn til sykehuset hver dag den første uka vi var hjemme for å ta blodprøve. Skikkelig dritt! Det skal mye til før de får lysbehandling. Han hadde god sydenfarge og var litt slapp og trøtt. Sovna støtt ved puppen og det er typisk. Så han sov aldri lenge av gangen, for han spiste seg ikke skikkelig mett. Huff for en tid det var... Du ser det best på øynene. De er tydelig gule hvis det er gulsott og hvis du i tillegg synes han er litt vel trøtt kan du jo dra til sykehuset og ta en blodprøve. De har to ukers ansvareprode. Vet ikke når du fødte da... Lykke til. Det skal mye til før det er skadelig. :-)
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Jenta mi Mina hadde gulsot. Så ut som om hun hadde vært på påskefjellet hehe... Veldig slapp og ville bare sove. Fikk melk veldig sent pga hun ikke ville/orket å suge.. Var på sykehuset 1 uke..Hun la veldig dårlig på seg, fikk mme på sykehuset.. Men nå går det kjempe fint ammer og gir mme på flaske..
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Jenta vår fikk gulsott da hun var 3 døgn gammel. Det vistes kjempegodt på huden hennes at hun var litt mer gul enn normalt selv om hun ikke hadde så veldig høye verdier. Hun var også litt gul på det hvite i øynene. Andre symptomer på gulsott er slapphet og at de sover mye. Jenta vår hadde derimot ikke disse symptomene. Av nicket ditt ser jeg at han er født 20.10. Gulsott er mest kritisk for nyfødte. Etter som dagene går fikser kroppen selv med å bli kvitt bilirubinet. Men ta kontakt med lege dersom du er bekymret!
Serenity Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 nicolai hadde ganske mye gulsot, han var godt over grensen til å bli lagt i lys. jeg klarte ikke å se det på huden hans, og det kunne ingen andre heller.. det eneste som syntes var at øynene var gule. han var trøtt og slapp, og orket ikke mat. vi var overlykkelige hvis han fikk i seg 30 ml mme. han sovnet midt i måltidet, og vi måtte gni han i hendene og over hodet, mens en annen helte melk i munnen hans med kopp. etter 14 timer i lys var bilirubin-nivået på et akseptabelt nivå, og etter noen dager var han merkbart bedre....
Bussi Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Lillegutt hadde gulsot da han ble føst, og måtte ligge to dager i lysbehandling. Han var litt gul, men vi merket det mest på at han var veldig slapp, og vanskelig å holde våken. Han sovnet hele tiden ved puppen, så det var også vanskelig å få i han mat. Vi måtte tilbake til sykehuset flere ganger etter at vi hadde reist hjem for å ta blodprøver. Tror nok du, eller ihvertfall en lege, hadde merket det om det hadde vært noen fare =)
mammaen til G & A Skrevet 4. november 2006 #8 Skrevet 4. november 2006 Vesla mi fikk gulsott og hadde veldig fin farge. Hun saa faktisk meksikansk ut. Jeg la merke til at hun ble litt gulere foer vi ble utskrevet saa de hadde allerede begynt med aa sjekke om hun kom til aa trenge lysbehandling, men heldigvis saa slapp vi det. I tillegg til den fine fargen hun hadde saa var hun ogsaa utrolig troett hele tiden, saa troett at hun sovnet hele tiden naar hun skulle spise. Dersom du er bekymret saa ringer du legen din.
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 5. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2006 Takk for svar,alle sammen:) Tror nok ikke min gutt har gulsot likevel, han er veldig kvikk i formen, spiser MASSE (har lagt på seg 350gram første uken...) sover endel,men ikke mer enn normalt for babyer og er lett å vekke.. Han sovner ikke i ett måltid med mindre han har tømt puppen fullstendig. Han har kanskje hatt litt gulsot første dagene uten at det har behøvd noe behandling, fargen er mer "normal" nå. Pappaen hans er jo også alltid gylden i huden,selv om han er norsk, så han kan jo ha arvet det derfra..
<3 Adrian <3 Skrevet 5. november 2006 #10 Skrevet 5. november 2006 Dersom gutten din er våken og opplagt, har han nok ingen alvorlig grad av gulsot ivertfall... Ca. halvparten av nyfødte har et snev av gulsot, uten at det innebærer noen fare, eller krever behandling! Min lille Adrian ble føst med gulsot, og måtte ha lysbehandling. Var umulig å holde våken under måltidene.. måtte vekkes med jevne mellomrom for å få i ham litt melk.. ble dehydrert og fikk feber... så du merker det viss det er alvorlig grad av gulsot for å si det sånn...
Gjest Skrevet 5. november 2006 #11 Skrevet 5. november 2006 Teodor hadde gulsot da han ble født. Ble tatt blodprøver av han morgen og kveld i 2 dager før han ble lagt i lysbehandling den 3.dagen på barsel. Han lå i en drakt i lys et lite døgn, merket hvor godt det hjalp, han bæsjet masset, det rant fra øynene hans, kroppen fikk renset seg. Han var skikkelig gul i huden, ble bare verre og verre de første dagene før behandlingen. Teodor var veldig slapp, han orket ikke ta puppen, som en følge av at han hadde gulsot, i tillegg til at han virkelig var gul i huden. Han var også gul på øynene. Ble ikke babyen din sjekket på sykehuset da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå