Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åkei da er vi på nett igjen og alle kan puste lettet ut.

Dessuten er vi vel kanskje på noe av det tidligste denne tråden har blitt startet noen gang?

Siden sist:

Jordmor hadde med seg lege som sagt ved siste kontroll i går kveld kl 20. Legen hadde tidligere ikke vært helt fornøyd med utviklingen og resultatene av piller/drypp og ved sjekk nå så var det fremdeles ikke mer enn ca 4 cm åpning. Hodet hadde til gjengjeld festet seg.

Med disse faktorene så ble konklusjonen keisersnitt ("Sectio" på hvitfrakkspråk). De definerte det som hastekeisersnitt. Det trenger ikke bety at de akkurat forhaster seg men at det bare ikke er til planlagt tid.

Vims fikk så kateter og beskjed om å plukke av seg alt av ringer, smykker og piercinger for å gjøre klar til operasjon. All annen føde enn vann ble fra nå av forbudt.

Vi ble så kjørt ned til operasjonssalene i 2. etg og far ble henvist til å vente på en stol mens de gjorde klar til operasjonen. I tilfelle de måtte ta full narkose ville ikke jeg få slippe inn på operasjonssalen, men ble det spinalbedøvelse så ville jeg får være med. Jeg fikk også beskjed om at ved vanlig planlagte keisersnitt så tar en sånn forberedelse vanligvis en halvtimes tid.

Ventetiden gikk rimelig raskt og jeg fikk til min glede være med. På med grønnfrakk, hodeting og munnbind.

Vel inne på operasjonsstuna så talte jeg 13 stk inklusive Vims og meg selv.

Jeg ble plassert i hodeenden til Vims og satt der mens de etter noen minutters iherdig jobbing kunne vise oss verdens skjønneste lille bylt. Blågrå, slimete og med akustiske signaler intakt. Klokka var da 21:07 :D

Far og lille frøken bompi ble så sendt opp på fødestua igjen mens Vims ble tråkla sammen og sendt bort på observasjonen (I helgene så er observasjonsposten i det gamle sykehusbygget)

Så hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke fikk postet noe så var der fordi jeg var travelt opptatt med å være fulltidspappa for ei "lita" tulle på 4730 g og 52 cm. Her gikk tida med til veing og måling, sjekk av blodsukker som konstaterte at 1,4 mmol/l er alt for lavt og så fikk hun morsmelkerstating med druesukker i for å få opp blodsukkenivået. Dette kom etterhvert opp i 4,5 så 5,6 og nå på 5. Så det holder seg veldig fint.

Jeg har fått prøve med på å skifte trøye på bompi og lage babywraps.

Vims stakkar kom etterhvert tilbake fra obs'en blek men fattet. Hun har mistet en liter blod og er for en gangs skyld blekere enn meg!

Vi er nå endelig en liten familie og nå prøver vi å skjønne hva de ulike gråtelydene betyr for noe. Hvis noen lurer så trenger ikke en baby så veldig mange timer på seg før den klarer å øke volumet ganske betraktelig.

Etter litt vurdering her så ser det ut som om jenta har sin fars munn og sin mors nese. Ganske mørkt og mye hår og er selvsagt verdens aller søteste :)

Så det er årsaken til at det har vært litt stille en stund...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GRATULERER til dere da:)

Ble helt revet med av hele historien jeg *smiler*

Gleder meg til d er min tur igjen!

Skrevet

Er vel første gang jeg har begynt å grine av en Twilight-tråd, ja... Gratulerer så masse, Vims, Zummi og Bompi - godt jobbet! Her har dere hatt _den_ spennende natten... Håper dag 1 som tre-personsfamilie blir bra, god bedring til Vims i alle fall! Tøft å komme seg etter KS, men i alle fall burde mye av det andre som har plaget deg gi seg nå. Zummi - du vet at din jobb er å ta godt vare på dem? (Virker jo sånn, i alle fall... Å til og med klare å ta vare på resten av Twilighterne mens Vims er indisponert tyder på stor simultankapasitet!) Og Bompi - velkommen til verden. Det er en hard jobb å oppdra foreldre, men i følge min Lille Torpedo (2 år og ti dager) er det en takknemmelig jobb når de først kommer på gli. Det kan komme til å bli folk selv av de bleiknebba eksemplarene du har fått tildelt!

Skrevet

Gratulerer så mye, alle tre :) Så herlig å endelig ha henne hos dere - utenfor Vims! Dere går en enormt fantastisk flott tid i møte - her sitter superlativene løst som dere skjønner, for det er intet i verden så vakkert som det lille mennesket DERE har laget... tenk dere: hun består faktisk KUN av en del Zummi og en del Vims, koke litt i 8-9mnd og vips: Bompi! Før dere aner ordet av det kommer de første ordene, den første dagen i barnehagen, den første turen på legevakta med hull i hodet, første skoledag, kjæreste, konfirmasjon, og så får hun barn selv... men enn så lenge kan dere nyte at hun bare er et nydelig lite knøtt :)

Griner en skvett, jeg... *snufs*...

Er så utrolig glad på deres vegne!!!!!!!! (ja, MASSE utropstegn og ekstensiv bruk av caps lock er på sin plass idag!)

Velkommen, Bompi

Gratulerer, Zummi

Stolt av deg, Vims!

knuseklem fra ka-ping (som har drømt og hatt mareritt om dere i hele natt...)

Skrevet

Gratulere til dere alle tre :o) Velkommen til verden til lille Bompi!

For en flott historie - nå er det bare å kose seg i tiden som kommer! Håper Vims snart føler seg bedre og er på beina igjen!

Skrevet

*snufs* *glede seg til januar*

Gratulerer så mye med "lille"-jenta, Vims og Zummi! :o)

Klem fra

Skrevet

GRATULERER:)) Jeg vet ikke hva ere går i møte slik ka-ping og sponge gjør, men jeg antar det er like fantastisk som de fremstiller det:) Det skulle bare mangle at det tok 'tid' med oppdateringen, vi antok vel det hele gjengen da det så ut til å gå mot ks.

*tørke tårer*

Nå må du bare ta vare på Bompi, Vims og deg selv slik at dere alle te kan dra friske hjem og kose dere med jentungen:)

*Glede seg til det er ens egen tur*:))

Skrevet

heia!

er her inne på tråden for første gang, men måtte jo få med meg nyheten om vims.

GRATULERE sååååå mye med jenta og lykke til videre.

jeg ble utskrevet i går da, men blir nøye fulgt opp av sykehuset nå hver uke med ul og ennå så han det bra i magen men må kjenne etter spark vær dag fremmover nå.

har han ikke vokst noe til neste ul så blir det sikkert keisersnitt på meg fordi morkaka ligger langt ned og da men de må ta han ut for å hjelpe han til å vokse.

men jeg krysser fingrene får at vokser bra og kan bli inne i magen til terminen.

Skrevet

GRATULERER til Vimsefamilien!!!!!!!!!!!!!!!

Velkommen til verden Bompi! Gleder meg allerede til å se deg;)

Setter stor pris på regelmessige og gode oppdatteringer fra Zummi i disse dager! Du er en god copilot! Hilse masse til Bompi og Vims eller zummi (alt etter som hvem som kommer inn å leser først:)

åååååååååååååååååååååå.............. Jeg har drømt fødsler og ks og alt i natt jeg altså! Vært helt til Sveit for å hjelpe til med fødselen deres;) (hehe, alt vi drømmer når vi er gravide!)

Jeg har fått hjem mannen min;) Herreguuuuuuu det var godt! Så nå står han i 50 cm snø og skifter til vinterdekk;) Jeg skal derrimot unne meg en laaaaaaaaang dusj;) Så blir det litt handling før vi setter i gang med oppryddinga....samme som svamp og mann gjorde på fredag;) Ja, og Ka-ping (og mann?) gjorde helga før:)

Inger: håper den lille vokser godt inni mamma`n sin den neste uka og i alle ukene fremover, så du slipper ks på lillingen nå! Jeg tenker på deg, vi har jo termin samme dag og skal begge ha en gutt så det er lissom litt viktig at det går greit med dere også;) Klem!

Hilser seff til alle andre her inne også: Ha en strålende dag!

Skrevet

Gratulerer MASSE MASSE!!!!!

Velkommen til verden, Bompi!

Kjempespennende å lese fødselshistorien til noen man kjenner endelig, jeg regner med at dere går en fantastisk tid i møte.

Pass godt på jentene dine, Zummi. Gleder meg til å høre hvordan det går med dere framover.

Klem

Skrevet

Så spennende det var å følge dere gjennom de siste dagers strabaser.....

Godt jobba Vims, gratulerer Zummi og velkommen til verden Bompi....

Kan det bli bedre.....

For resten av oss er det bare å smøre oss med tålmodighet og vente...skal tro hvor mye eller lite action det kan bli på en lørdagskveld?

Forventningsfull!

Skrevet

Inger: Krysser fingrene for at ungen vokser godt inni mammas mage og at h*n får bli der leeenge enda:)

Skrevet

Ja. og at Inger får like god oppfølging som Vims tydeligvis har fått. Bra vi får barn i Norge, dere... Eneste klagen jeg har registrert fra Vimsefamilien så langt er at Bompipappa ikke fikk låne lystgassmaska til KS'et (se Himmelsprett-tråden), og det overlevde han tydeligvis:D

Det er så herlig når alt går bra!!!!

Skrevet

GRATULERER!!

Må være fantastisk at alt er overstått og at dere endelig har den lille jenta deres her! Har vært og sniktitta her noen ganger siste dagene for å følge med dere... Håper den lille gir deg anledning (les: slipper puppen, lar deg få sove litt og ikke sliter ut mamma´n sin) til å stikke innom et treff snart så vi får se vidunderet:-)

Kos dere masse!

Skrevet

Kjempespennende og rørende å lese - gratulerer og mange varme tanker til dere tre i vimsefamilien!

Skrevet

Da er man online igjen

Beklager at det ikke har kommet noe herifra på en stund, men det er ikke alltid like enkelt å poste når man er førstereispappa og er den av oss som er i stand til å reise seg, plukke opp Bompi, se hva det er når Bompi skriker, trøste Bompi, få Bompi til å sove, se om Bompi puster osv... Samtidig så er det omtrent tilsvarende sjekker på Vims, bortsett fra at hun av og til må på do nå som de har tatt kateteret.

Jeg har hentet og hatt mamma her i dag, levert henne igjen og vært hjemme og sett om våre andre barn (3 pusekatter), henta ammepute, bytta ut litt brukte klær, henta ut litt mere blodsukkermåle-stash og fanga kebabtallerkener til oss ;)

Men tilbake til hva som har skjedd.

KS er hardt både for mor og barn, men det "positive stresset" som fødselen innebærer er veldig bra for barnet blant annet ved at fostervannet presses ut av lungene. Dette tror vi så gjerne på for lille Bompi har vært hissig i hele natt og til slutt minnet nattevaktene oss på at de gjerne kunne ta henne noen timer.

Vi takket ja til tilbudet og fikk da endlig noen tiltrengte timers søvn (fra klokka 5 og helt til klokka halv åtte). Så hente litt frokost til oss før barnelegen kom inn.

Han sa at han ikke hadde klart å finne noen feil, det vil vel si at lille nøstet her er erklært som velskapt. Også alle blodsukkermålinger har vært veldig fine og jevne.

Siden Vims er sengeliggende har jeg fått instrukser i vask og rumpestell, Grunnkurs: Libero liten modell, praktisk barneløft og gjennomgang av fellesvaskeriets kleskolleksjon og hvordan denne snurpes sammen. Dette har gitt resultater. Jeg har tidligere bare byttet utgulpet trøye, men har nå foretatt fullservice flere ganger. (Fullt skifte, med påfølgende understellsbehandling og tørking etter alle kunstens regler.) Rommet er utstyrt med masse klær og kluter så det er bare å skifte etterhvert som det gulpes, bæsjes og tisses!

I morges så klarte vi endelig å gulpe opp og hoste opp det verste av hva det enn nå var som har vært leitt og plagsomt i natt. Bompi har sovet masse, på pappas arm, på pappas brystkasse, på mammas bryst. Men vogna har liksom ikke helt vært noe særlig. Alle stillinger som har gått ut på å sove på rygg har kommet dårlig ut på popularitetsbarometeret.

Når jeg kom tilbake fra kattesjekkerunden så fikk jeg svar på hva det var. En av de mer garvede jordmødrene her hadde kikket litt og funnet ut at den lille nesa henne stakkar var nesten helt tett. Det er jo grunn nok til at de selv mest hardbarkede av oss misliker å sove på rygg.

Ikke nok med det, med hjelp av en slags ammehette (lignende ammeskjold, men i silikon med stor tupp) så har Bompi nå klart å få ut noen skvetter årntli' morsmelk. Så vi håper bare hun husker hva hun selv har gjort og hvordan fremover.

Igjen så går ikke ting så kjapt her, på barsel så råder det en egen tidssone og den er ikke alltid samsvarende med den som de utefor har. Ringer telefonen mens bleie skiftes så sender man den samtalen lukt til svareren og skal baby bades så tar det så lang tid som det tar.

Er man heldig så klarer man å koordinere dette med togtider og åpningstider i verden utenom så det er mulig å henge litt med der også.

Så det går framover her og alt står bra til med mor og barn, selv har jeg det heller ikke så ille ;)

Dette innlegget tok ca to timer og 50 minutter å skrive, inklusive henting av vann, hjelping av Vims på do, opptørking på do, trøsting, prøving med legging av barn, hjelping med ammeforsøk og babyhvile på fars fang samt utbedring av en større kloakklekasje.

Skrevet

Vims ville bare hilse så masse til dere alle og takke for de fine kommentarene. Så snart hun er i stand til å sitte oppreist og skrive selv lover hun å komme sterkt tilbake! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...