Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Flere som er sykemeldte her inne? Er i uke 22 og sykemeldt for bekkenløsning. Tilbake på jobb om to uker. Men er litt luren på hvordan jeg skal gjøre det. Går fint så lenge jeg tar det med ro, men med en gang jeg begynner å gå å jobbe kommer smertene tilbake. Jobbe natt 50% på sykehjem som sykepleier. Er ikke så mange vakter men blir jo så sliten av det. Hva hadde dere gjort?
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Jeg er et "arbeidsjern" liker å ha noe å sysle med. Jeg jobber selv i barnehage, er 22 uker på vei og er 100% sykemeldt på 4 uken nå. Min lege er utrolig forsåelselsfull, og har jobbet som lege på en helsestasjon. Så jeg er heldig! Hun har gitt meg en fysioterapuat som er spesialist innenfor bekkenløsning.. igjen: heldig;-) Sykepleiere og barnehagepersonalet er noe av de mest utsatte yrkene når det gjelder bekkenløsningsproblematikken... Ikke så mye å gjøre på arbeid annet enn belastende arbeidsoppgaver.. Legen min ga meg først 3 uker sykemelding, og ba meg komme tilbake etterpå for å fornye sykemeldingen. Hun sa også med et glimt i øyet: " Hvis du ikke mirakuløst blir healet av en håndspålegger, for det er ikke mye annet enn ro og healing som hjelper på bekkenløsning!" Så nå har jeg gitt beskjed til min arbeidsgiver at jeg ikke kommer tilbake... Har tenkt å gjøre det beste ut av situasjonen, og har endel planer for hobbyer og hjernetrim. Dagene kan bli lange, og jeg skulle ønske flere gikk hjemme på dagtid. Kafebesøk er jo ikke å forakte ;-) Dette er mitt andre svangerskap, og vet hva som venter meg. Tok et halvt år etter fødselen min sist at jeg var noenlunde bra igjen. Tok vel et år før jeg kunne gå i høye heler.. Ta vare på kroppen din, sykemeld deg 100%!!! Det er ingen som står å takker deg når du forsvinner om noen mnd, og sier at det var nå ennå bra at du holdt ut i 2,3,4 mnd til!!! Husk ryggen din skal være klar for en fødsel også. Venninnen min presset seg med bekkenløsning og endte med en prolaps, som gjorde at epiduralen ikke virket.... Sa hun selv. Lykke til, ikke vær redd for å tenke på deg selv nå, og ikke minst barnet!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 vet godt at jeg må tenke på meg selv og babyen min. men føle meg ikke så dårlig, e ikke så ekstremt vondt ennå. men det kan vel bli verre, elle? men jeg er veldig sånn som står på til siste slutt. begynte i denne nye jobben i slutten av august å føle det så domt. Føle jeg nesten ikke ¨må kunne gå for å sykemelde meg fullt...
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 Skjønner deg godt. Jeg fornyet min kontrakt i august, jeg jobber som vikar i en barnehage... Det var utrolig pinlig å si at jeg var blitt gravid, sjefen min ble så paff at hun glemte å gratulere meg.. Var ikke så høy i hatten da!l For meg gikk det et skille mellom å holde ut på jobb, og da ikke fungere hjemme. Før jeg ble sykemeldt brukte jeg ettermiddagene på å ligge rett ut, og helgene til å slappe helt av. Nå kan jeg heller slite ut bekkenet på å trimme istedet for å overbelaste. Ettermiddagene koser jeg med min datter, og har middagen klar når familien kommer hjem. Helgene bruker jeg til å være sosial og sitte på vonde stoler på kafe ;-), eller gå på lekeplassen med datteren min. Så for meg var det vel et lite verdivalg å sykemelde meg "allerede"... Men da jeg gikk med datteren min hadde jeg bare meg selv å ta hensyn til... Tenker at du i samråd med lege/jordmor finner en løsning som passer deg. Men ikke gå til du "ikke klarer mer"! Tenker det blir en naturig overgang når nok er nok... eller? Lykke til, skjønner du sliter!
LisaColli Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 dette har jeg klippet fra en atikkel om bekkenløsning: Smertene blir verre jo lenger man provoserer, og ofte etter provokasjon. Bekkenløsning er fysisk provoserbar, det vil si at symptomene forverres når man provoseres fysisk. Raske bevegelser (løping, aerobic og endog stress) forverrer smertene. Det samme gjør store bevegelser av bena som det å skreve og å ta lange skritt, gå trapper, dra "matter" med bena, gå på ski og svømme brystsvømming. Det samme gjelder å snu seg i senga. Smertene provoseres også ved å gå, stå og av å sitte lenge. Likeledes provoseres smertene ved generelt husarbeid, støvsuging, løfting, bæring og eksempelvis å skyve barnevogn, spesielt i motbakke. Provokasjonsmønsteret er likt i og etter svangerskapet. så om du går tilbake på jobb, blir det mest sannsynlig bare verre. er sykemeldt selv, og jeg føler meg egentlig bra nok til å jobbe, men merket at en liten tur på ikea, var nok til at bekkenet verket! så jeg skal i hvertfall be om forlengelse av sykemeldingen min!
mars-baby Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 Skjønner deg godt jeg. Er litt samme sitvasjon, begynte i et nytt vikariat i august som lærer, tenker mye på det nå at jeg burde klare å holde ut iallfall til jul... Men plagene er der hele tiden, er bare i v 22. Har fri en dag i uken og den dagen blir brukt ril å ta meg innar for å klare de to gjenstående. Helgene blir også brukt til å berre lappe av.Er begynt hos fysioterapeut, fått beskjeer om hva jeg sakl gjøre for å klare dette her, men seg at det ikke er så enkelt å gjennomføre i mitt yrke som lærer der det er full fart...Men jeg skønner nå at dette her ikke går lenger, får vondt i hele kroppen jeg når jeg blir så sliten
Gjest Skrevet 4. november 2006 #7 Skrevet 4. november 2006 Enig med innlegget ovenfor jeg + at nattarbeid går for å være fy-fy når du er gravid. Ekstra slitsomt da for kroppen, som om det ikke er slitsomt nok å jobbe natt ellers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå