Gå til innhold

stress og overvekt

Anbefalte innlegg

Har vært fryktelig stresset helt siden fødselen, og dette har nok gjort at jeg aldri fikk til ammingen... Våpenet mitt for å stresse ned var å begynne å trene da jeg hadde nådd ca. 6 uker etter fødsel, og dette virket. Jeg ble så avslappet inne i meg av disse treningsøktene, og jeg tenkte at dette også ville få meg ned i vekt... Men, nei, vekta har heller gått opp ca. 1,5 kilo de siste 3 månedene. Så selv om trening har effekt har jeg ikke orket å trene hver dag heller, har forsåvidt ikke tid heller. Er jo en svært travel småbarnsmor må vite! Så jeg er stadig mye stresset, selv om det går mye bedre nå enn for ett par måneder siden. Det jeg har begynt å lure på er om det ikke er slik at stress gjør at man legger på seg, særlig over magen, og at det jeg på en måte har oppnådd med å trene så mye er at jeg har unngått å gå mye opp i vekt i denne perioden. Mulig at den vektoppgangen som har vært har vært muskler, for jeg har vel egentlig ikke blitt noe tjukkere... Så, når stresset etter hvert legger seg, og hverdagen normaliserer seg og jeg fortsetter og trene, for det har jeg tenkt til, da må jeg vel begynne å miste kilo, eller hva???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6953357-stress-og-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer faktisk det at stress hvertfall hos kvinner kan gjøre at man legger på seg og det samler seg som oftest rundt magen.

Og er jo godt mulig det er muskler du har lagt på deg og ikke fett.

Jeg stressa også kjempe mye etter jeg hadde født og var konstant sliten og det hjalp ikke noe at bekkenløsninga hang igjen 2,5 mnd etter fødselen heller.

Men etterhvert som jeg ble mere vandt med alt det nye som var kommet inn i livet mitt (jeg er førstegangs mamma og hadde jo null peiling og det bidro til at jeg var masse stressa og redd for og gjøre feil) så begynnte jeg med og legge om kostholdet mitt og begynnte og trene hjemme på kveldstid etter tulla hadde lagt seg og sambo kunne ta henne om hun våknet.

Vi laget også en liten regel på at når sambo kom fra jobb så får jeg litt alenetid der sambo tar henne om hun trenger noe og bare det hjalp mye, jeg var ikke noe flink til og la han hjelpe til helt i begynnelsen med diverse ting (ikke spør meg hvorfor det gjorde jeg ubevist).

Prøv og sett deg ned og skriv ned hvorfor du er så stressa og se om det er noe du kan prøve og gjøre for og stresse ned litt.

Men jeg tror nok at med regelmessig trening så vil nok kiloene begynne og gå bort ja, du må ha lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...