Gå til innhold

Andre som er "friske" 90% av tiden og "invalide" 10%??

Anbefalte innlegg

Jeg fungerer stort sett helt supert, men plutselig sitter bekkenløsningen som en klo og jeg kan knapt bevege beina! Etter en natts søvn går det som regel over igjen. Jeg føler at det er litt teit å få behandling siden smertene er så sporadiske, men er det det? Jeg er bare 10 uker på vei, og har hatt det sånn som dette siden 5 uke.

Fortsetter under...

Nei, det er absolutt ikke teit.

Få behandling og lær øvelser og hav du burde unngå også.

Få deg en sykmelding for et par uker om du ikke har det , sånn at du kan komme litt ovenpå og få god trening.

Unngå å gå i trapper, om du MÅ, gå baklengs oppver .

Ikke bær noenting under hofte, bær inntil kroppen. Dropp veske, bruk en kul liten ryggsekk i steden.

Bøy deg minst mulig, bøy i knærne ikke ryggen.

Slapp av og hør på kroppen, det mere belastning det værre blir det, og permanente skader kan oppstå. Sjeldent, men dog det skjer.

Lytt til kroppen og ta det med ro.

Lykke til

Hei.

Takk for gode råd!

Jeg har en 1 åring, så løftene kommer jeg ikke unna dessverre! :o) Men jeg kan selvfølgelig tenke med på hvordan jeg løfter! :o)

Får snakke med legen tenker jeg!

Et tips til ( eller tre)

En 21 åring kan godt kravle litt, krype opp i stoler eller stå på vognhjulet om du står bak og hjelper litt, så løfter du bare siste stykket.

Hjemme, så sett deg heller i en stol og ta h*n på fanget , isteden for å løfte rett fra gulvet for trøst.

Om dere har sprinkelseng, så få poden til å stå i senga før du løfter, dra en stol borttil og løft fra sittende.

På hjelpemiddelsentralen har de sånne stoler som ruller, har 3-delt sete og regulerbar høyde, få en sånn en, da kan du løfte deg eller poden bare med å dra i spaken og løfte litt opp fra setet.

Få tak i klyper til å plukke opp ting med, prøv å l avære å bøye deg for å plukke opp ting. Bruk heller moppen og samle alt av leker fks på et sted, prøv å dytte foran deg i steden for å dra bak deg. Så kan du sette deg og bruke klype å plukke opp med, om du må. Dette er fint for mannen å gjøre, eller noen andre.

Det finnes mange hjelpemidler som er beregnet til rullestolbrukere som er praktiske og gode til de med bekkenløsning, fysioterapauten vet sikkert, eller og få time hos ergoterapauten i kommunen, til å komme hjem til deg å foreslå hjelpemidler.

KLEM

Ja, jeg har det sånn nå. Jeg har tilbragt over fire måneder 90 % invalid og nå etter elektrode behandling har jeg endelig kunne delta i livet igjen..

Jeg kjenenr mine begrensninger og prøver å gi meg så fort jeg kjenner at jeg får vondt og for å være stygg så er det deilig å slippe å ha vondt, være ekstremt forsiktig hele tiden så jeg er egentlig strålende fornøyd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...