Gå til innhold

Noen som har gitt efedrin til bebisen sin her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk det av legen i går. Han har vært så tett og hostet lenge og fikk nesten ikke puste da han spiste og måtte slippe pusten for å trekke luft stakars.

Efedrin har klaret opp veldig i slimete hals og nese, men det kommer vi IKKE til å gi han igjen. Legen fortalte ikke om bivirkningene da jeg spurte om det var trygt å gi en 4 mnd gammel bebis, og lillegutt fikk mange. Begynte å skjelve veldig, ingen matlyst, tisset ikke, skikkelig gira, fikk ikke samme kontakten m han, og ikke fikk han sove heller selv om han var så trøtt som det gikk an å bli. Helt rød rundt øynene og gned seg konstant og bare skrek stakars, nesten hele natten...

Så neste gang blir det hostesaft isteden, tror jeg da..

Noen andre m erfaringer m efedrin? Utenom bivirkningene har det hjulpet veldig da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har fått det 2 ganger på under 2 mnd... og hun har ingen andre bivirkninger enn søvnproblemer...som er en vanlig bivirkning v bruk av efedrin.

Skrevet

Heisan!

Snuppa har brukt Efedrin - også her med negativ erfaring! Dette skjedde forrige helg. Hun hadde vært neseforkjølet i 2 uker, og på slutten begynte hun å hoste "stygt". Det satte seg i brystet, og jeg fikk utskrevet hostesaft av legen - Efedrin. Joda, den stilnet hosten og gjorde luftveiene mer åpne, men det var det........

Bare timer etter første dose med Efedrin, slutten snuppa å spise. Hun nektet å ta pupp, drikke vann eller spise grøt. Etter 24 timer uten mat og væske, tørre bleier og diare 4 ganger på et par timer, tok jeg kontakt med legevakten. Vi fikk beskjed om å ta oss en tur dit, og da hadde det gått 27 timer uten mat og drikke. Hun var kjempe sulten, men så fort jeg la henne til puppen begynte hun å hyle. Samme skjedde da jeg prøvde å gi henne vann. Det ble tatt en del blodprøver av jenta, men de fant ikke ut at noe var galt annet enn forkjølet/hostet. Vi fikk beskjed om å kutte ut hostesaften, og 2 timer etter begynte snuppa å ta bryst igjen. Legen hadde ingen forklaring på dette annet enn at jenta muligens ble kvalm. Hadde hun ikke begynt å spise etter 29 timer, så ville de legge henne inn på sykehuset for intravenøs.

Skrevet

Har gitt han det 2 ganger om dagen i 2 dager ( for 1 mnd. siden). Merket ikke noe på han. Han sov litt dårlig men han var jo i kjempe dårlig form så vet ikke om det har noe med Efedrinen å gjøre.

Skrevet

Grunnen til søvnproblemene er at det er litt amfetamin i efedrin, og det virker visst oppkvikkende. Var legen som sa det til meg.

Skrevet

Glemte å si at vi skulle gi 4 ml 4 ganger i døgnet, og det er "sinnsykt" mye! Et strev å få i snuppa alt dette.

Skrevet

2,5ml 3 ganger i døgnet fikk vi beskjed om.

effektiv medisin, men kan gi hyperaktive barn om den brukes over lenger perioder.

Gutten min ble helt tussete av den... huff hehe

Jenten min gikk den for 1 mnd siden da hun var 7,5 mnd og ble fort bedre.

Skrevet

min lille sover som en stein.spiser mye pupp men lite middag og grøt.han er 5 mnd og begynte på den i dag. har en sønn på 3 år som fikk den første gang da han var 1 år og han tåler den ikke

han ble slik som du beskriver og måtte gi han paracet for at han skulle sove

jeg har gitt minsten to doser i dag og skal gi ham 2,5 ml tre ganger for dagen.

men har ikke sett noen bi virkning enda.

så tror det er veldig forskjellig fra barn til barn.

bivirkninger er det med alle medisiner men er ikke alle som får de.

Skrevet

Vi var hos fastlegen da lillesnupp var en 5-6 mnd fordi hun hostet så veldig..var redd for lungebetennelse og det som verre var jeg da.-) Spurte så legen, etter å ha lest om det her inne, om efedrin kunne være noe. Da så han alvorlig på meg og sa; det har du ikke lyst til å gi babyen din. Så sånn var det med den saken:-) Han er veldig engasjert i barn, og mente at efedrin ga man ikke til små barn....

Hans råd var derimot; morsmelk i nesa, mormelk i munnen og morsmelk i nesa igjen. Det var hans løsning på problemet:-)

Skrevet

Jeg har ikke det. Jeg ble bare litt sjokka av å høre at leger faktisk skriver ut dette til små babyer. Trodde efedrin var farlig, for voksne til og med? Er det ikke amfetamin i efedrin? Jeg vet at efedrin er et veldig populært slankemiddel i USA, som også visstnok har ført til MANGE dødsfall....det er kanskje etter langvarig bruk, men jeg ville alikevel tenk meg godt om før jeg gir barnet mitt slik narkotika. Dessverre er leger veldig raske med å skrive ut sterke medisiner til babyer, litt for raske spør du meg

Skrevet

Må si jeg blir veldig overrasket over det dere skriver her! Jeg kontaktet lege for å få noe hostdempende/løsende til snuppa, og fikk efedrin. Det var først da jeg var på legevakten to dager etter, pga hun nektet å spise, at jeg fikk greie på at det var litt amfetamin i hostesaften. Hadde jeg visst dette på forhånd, hadde jeg selvfølgelig ikke tatt denne i bruk.

Hvorfor blir dette brukt til medisinering av babyer? Finnes det ikke andre alternativer?

Skrevet

Jeg hadde hørt at man ga efedrin,leste det her inne, men tenkte jo at det kan jo ikke være bra. Det er jo på dopinglister og greier, så kan jo umulig være bra. Men nevnet det som sagt til legen, og han var ihvertfall totalt negativ til det.

Skrevet

Her ble det dårlig med sønv utover kvelden når vi gav efedrin, of når hun fikk noen små skjelvinger og ble helt rar når hun så på meg så bestemte jeg at det her var siste dose. Vi fikk beskjed om 4 ml 5 ganger om dagen av legen, sykepleier mente at det var sinnsykt mye... Og det er det jo på en 9 mnd gammel baby...

Skrevet

Vi har gitt en Efedrin hostesaft som heter Frølichs Mixtur. Har fått den foreskrevet av en barnelege. Har dog ikke brukt så store doser som noen her skriver om. 2ml 3ganger i døgnet var foreskrevet. Han ble ikke hyper og fikk ingen søvnproblemer.

Nå har han fått en ny stygg hoste og jeg har gitt ham efedrin mixturen på kvelden. Han har hatt dårlig matlyst de siste dagene. Det kan være pga forkjølelsen. Men kanskje pga efedrin oxo..?

Jeg ante ikke at det var amfetamin i efedrin. Kommer ikke til å gi noe mer av dette.

Skrevet

Grunnen til at bebisene mister matlysten er nok ikke så rart. Efedrin blir jo også brukt som et meget effektivt slankemidddel. grunnen til at det er så effektivt er fordi man mister matlyst.

Skrevet

efedrin brukte søskenbarnet mitt når hun skulle trene , .. for å få mer energi slik at hun kunne trene hardere uten å bli sliten...så da kan du sikkert forstå at d ikke alltid er like bra for alle mager å få dette .. ikke for å skremme altså...d er sikkert svak dose du har fått...

d var jo ingen råd men men....

Lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk også Efedrin hostesaft, falsk krupp her. Babyen skal ikke ha mer enn 1 ml pr kg den veier iløpet av et døgn. Min veier 6,8 kg, og jeg kan da max gi 6 ml tilsammen på et døgn. Efedrin har litt samme effekt som astma-medisiner. Jeg var kjempe-skeptisk, og rådførte meg med min svigermor, som er utdannet lege. Hun sa at det også sliter på kroppen til en liten baby å være syk og hoste så stygt, det danner seg et slimlag på lungene. Og at ofte går ikke slimet på lungene 100% bort uten medisin, og da får de det om igjen og om igjen, og det blir da vanskeligere å bli kvitt.

Men jeg gir så lite som mulig! Ga 2x 2ml første dagen, og 1x 2ml før han la seg i går. Hvis han ikke får hoste-anfall og sliter med å sove, så gir jeg ikke medisin.

Skrevet

Hei!

Efedrin fungere godt for å klare opp en veldig slimete og surklende liten kropp, men det bør dog brukes med omhu. Blir provosert at du ikke fikk beskjed hverken hos legen eller på apotek første gang om at det faktisk er amfetamin i det.

Vi har brukt efedrin kun 1 gang noe som resulterte i en unge som var allerede helt utslitt etter å ha alvorlige pusteproblemer ble veldig gira og helt utslått, han ville jo så gjerne slappe av da han endelig ble bedre men grunnet medisineringen fikk han det ikke til.

Jeg mener at er du redd for at barnet ditt ikke puster godt nok, gi det efedrin men du trenger ikke gi det like ofte som legen foreskriver, se det an.

I ettertid har vi funnet ut at det er astma som har plaget han hele tiden, så ventoline hadde vært det beste i utgangspunktet.

HelseNorge i dag er helt skakkkjørt og jeg tror at det er viktig at vi som foreldre ikke føler oss tilsidesatt bare fordi vi opplever noe som er nytt og som vi ikke har nok kunnskap om. Man skal ikke "gi seg" hos leger, forlang ting, de tilby en tjeneste som vi betaler for via skattepenger. Jeg syntes at det har blitt helt horribelt.

Husk at du kjenner ditt eget barn best!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...