gutt og jente Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Tror jeg har dette. Brystvortene mine verker, og det verker i brystene. Både før, men spesielt under og etter amming. Og brystvortene blir ofte hvite. Kjenner vondt dersom jeg blir kald. Hva kan jeg gjøre med dette? Håper mange kan komme med erfaringer for jeg har aldri hørt om dette før.
Expat Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Les på ammehjelpen.no om Reynalds fenomen, det er akkurat det samme!
gutt og jente Skrevet 3. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2006 Har lest det, men syns der stod lite. Er det ingenting å gjøre med? Bare tømme brystet, og massere? Forsvinner det eller er det noe man må leve med? Mange spørsmål.
Expat Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Oj, nei det er jo ikke det! Det du trenger å gjøre er å passe på temperatursvinginger! Amme under dyna er allerbest. Du kan gjerne holde deg veldig god og varm, bruke ullinnlegg (med papirinnlegg eller kompresser mot brystet hvis du har infeksjoner) og ullskjorte over. Jakke på når du er ute eller i frysen.
TORO-husmor Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Jeg plagdes med vasospasmer de første to-tre månedene etter fødselen. Etter hvert ble det mindre og mindre vondt, og nå omtrent et halvår etter fødselen er det ikke noe problem. Jeg hadde vel også sopp ei stund, så jeg er ikke 100% sikker på hva som skyldtes vasospasmer og hva som skyldtes sopp. Det var verst når det ble kaldt. Å gå gjennom kjøleavdelingen på super'n, forbi vifter eller å oppholde seg i et rom med trekk var helt forferdelig. Det kjentes som om noen stakk tjukke nåler inn i brystene. Innimellom satt smerten bare i selve brystvorta, og da var det som om noen klemte dem og vred om. (Fryktelig vondt, med andre ord...) Når det var varmt klødde det i hele brystet, eller det kjentes ut som om det var varm sand i brystene. Det samme skjedde hvis jeg bøyde meg framover. Jeg var til flere leger og klaget min nød, men det jeg fikk var mycostatin mot sopp. Problemene vedvarte, og jeg skjønte at det ikke skulle være sånn. Hadde ikke hørt om vasospasmer, og det er ikke så mye å finne om dette i litteratur om amming. Var nær ved å gi opp amminga, men holdt heldigvis ut til det ble bedre. Virker ikke som om legene vet så mye om dette, dessverre. Prøv å hold brystene varme og unngå trekk så godt du kan. Ellers kan jeg trøste deg med at det blir bedre etter hvert.
gutt og jente Skrevet 3. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2006 Tusen takk!! Er det slik å forstå at det kan gå over eller bli bedre/mindre vondt viss jeg unngår temperaturendringer?
Expat Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 DETTE var en kjempefin beskrivelse, den må fjummsi se!
Expat Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Jupp! Det allerværste er når barnet slipper brystet (vått og varmt) og du slipper kald luft til (blir kaldt) og så lukker du igjen (blir varmt igjen) (auuuu!)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Jeg ser den!!! Det var akkurat sånn jeg og følte det. Det begynte allerede i graviditeten, ille når jeg ble kald. Bading den sommeren jeg var fire-fem måneder på vei var helt for j*** så det ble det lite av, gitt!
TORO-husmor Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Det kan også være lurt å holde seg unna kaffe og cola.
TORO-husmor Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Var forresten ditt bilde som gjorde at jeg skjønte at det var vasospasmer jeg hadde. Takk :-) Kjenner av og til ilinger i den ene brystvorta på kveldene, noen timer etter at jeg ammet. Er dette også vasospasmer eller skyldes det en tilstoppet melkegang jeg har? (Hvit flekk som det er umulig å få hull på. Gjør ikke vondt, og er ikke kul i brystet.)
Månetoppen Skrevet 4. november 2006 #12 Skrevet 4. november 2006 ÅÅÅÅ-tror jeg også har dette! Disse beskrivelsene passer akkurat til meg. Har nettopp fått barn nr 2 og sliter så innmari med amminga om dagen. Har tenkt at det "bare" er sopp som plager meg, men i tillegg til såre, sprukne, verkende brystvorter blir brystvortene hvite når de knopper seg og verker som bare det ved den minste berøring eller kulde/trekk. Har fått råd om å lufttørke mest mulig, men det er er mareritt da alt og alle kommer i kontakt med brystvortene mine! Pumper meg bare om dagen for å se om jeg kan få sårene til å gro. Er helt forferdelig når gutten dier. Blir bedre utover i amminga, men når jeg tar puppen ut har jeg sprukket mer og begynt å blø. Hvis det er vasospasmer jeg også har, kan det kanskje forklare de stikkende, strålende smertene jeg har med det samme han tar puppen? Kanskje ikke bare sopp?
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 23. november 2006 #13 Skrevet 23. november 2006 nå ble jeg jammen glad! tror jeg har dette. når jeg gikk inn på ammehjelpen for å sjekke, fant jeg det bildet av en brystknopp - og det er som å se mine! har prøvs ALT føler jeg, og å lufte blir bare verre. Skal holde meg varm og få i gang utdrivingsrefleksen før jeg ammer nå og se om det hjelper. Disse sidene er fantastiske! jeg har vært hos legen og HS og ingen var sikre, trodde kanskje det var sopp. men guttebassen har ingenting i sin munn og jeg har bare vondt i knoppene... så vondt at jeg grier når jeg ammer nå. uff. men har lagt merke til at det ikke gjør vondt når jeg er varm og at det blir verre når jeg er kald. hmmm.. håper det er dette, for da er det ikke farlig ihvertfall. holdt nesten på å gi opp ammingen jeg nå... (og det hadde blitt et helvete for junior liker ikke flaske)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #14 Skrevet 24. november 2006 Uff, uff, du har all min medfølelese. Husker at jeg gruet meg til hver amming fordi det gjorde så vanvittige vondt hver gang jeg la vesla til. Det var nok ikke så store smerter som det du opplever...og skyltes nok heller litt dårlig teknikk, men allikevel..... Et råd jeg da fikk på Ammepoliklinikken, i tillegg til å stimulere utdrivningsrefleksen og å jobbe med teknikken, var å drikke litt sort te. Nervene rundt brystknoppen er jo ekstremt følsomme. I tillegg har de visstnok et svært godt minne, slik at de liksom klager og verker i lang tid etter at de har opplevd noe smertefult....er med andre ord litt langsure ( :-)). Den sorte teen skal inneholde et eller annet stoff som demper disse smertene. (Helt ufarlig for barnet altså.) Jeg drakk ikke mye, kanskje en kopp eller to om dagen etter at jeg hadde ammet og syntes faktisk det hjalp en hel del.
3 skatter ute:) Skrevet 24. november 2006 #15 Skrevet 24. november 2006 må bare slenge meg på den at det blir bedre, snuppa her er snart 4 månder og de siste ukene har det ikke vært vondt og amme i det heletatt:) har sluttet med alt styr, pumping, innta altmulig for å øke, soppmiddel osv. og ammingen er en drøm. snuppa spiser når hun vil og ingenting er vondt, det er nok mat og alt styret i starten var ikke forgjeves:) og vi sover mange timer hver natt:) opptil 7 timer uten mat:) og så spise litt, også sove 4 timer til:) det er godt for mamma det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå