Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes? (samme som på Skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt innkalt til glukosebelastning pga påvisk sukker i urinen. Er litt redd jeg har fått svangerskapsdiabetes. Er det noen som har erfaring med dette, og har noe info å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har svangerskapsdiabetes og det har gått kjempe bra med oss, så ikke vær redd!

Hvis du har svangerskapsdiabetes vil de sjekke først om det kan kontrolleres med kosthold eller om du trenger insulin. Du vilfå oppfølging på sykehuset annerhveruke. Du får rådd fra diabetes sykepleier om kosthold, og hvordan man måler bloddsukker. Du får ultralyd annenhveruke også, så de ser hvordan babyen utvikler seg og at han/hun ikke blir veldig stor. De på sykehuset er kjempe snille!

Det var litt vanskelig i begynnelsen med dietten, men man blir vant ganske fort. Egentlig er det bare å unngå sukker og produkter med masse karbohydrater, Av og til får man lov til å spise sjokolade (70% mørkesjokolade)! Jeg må si at jeg føler meg mye bedre nå. Jeg har mye mer energi og føler meg ikke så tung. Har gått ned i vekt pga dietten, men det gjør ingenting så lenge som babyen vokser som det bør.

Viktigste er å ikke være redd! Jeg synes at av de forskjellige komplikasjoner man kan få på svangerskapet er sv-diabetes det som er enklest å leve med.

Lykke til videre!

Skrevet

Hei:)

Ville bare si at legen fant sukker i urinen min på en av de vanlige rutinekontrollene forrige uke. Dagen etter var jeg inn til glukosebelastning, men svarene på denne prøven var helt fine. Skjønner godt at du er bekymret, det var jeg også, men det trenger ikke være noe galt selv om de finner sukker i urinen.

Lykke til på prøvene:)

Skrevet

Jeg har nettopp vært på glukosebelastning,ikke fått svar enda,men legen trodde ikke jeg hadde det. Blodsukkeret mitt var normalt,var kun sukker i urinen.jordmor sa at nyrene noen ganger skiller ut sukker lettere når man er gravid,og at det ikke skal så mye til.

Fikk beskjed om å kutte sukker mest mulig i hverdagen,men ikke behøvde kutte det helt ut.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen for noen uker tilbake, etter å ha vært på glukosebelastning. Ikke funnet sukker i urin min før, men jeg er i risikosonen så legen ville jeg skulle ta en glukosebelastning.

Mine verdier var så lave at jeg bare skal tenke på hva jeg spiser, og ta ny glukosebelastning om 4 uker igjen. Ikke ekstra UL på meg enda. Stiger verdiene mer neste gang er det nok andre boller, men legen sa at neste gang kunne det godt hende det ikke ga utslag på prøvene i det hele tatt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...