Gå til innhold

Dere som har hatt planlagt KS!

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spm, håper noen tar seg tid til å svare :)

1. Hva skjer "dagen før dagen"? Blodprøve vet jeg, men hva annet?

2. Hvilken bedøvelse hadde du, og var du fornøyd med den? Var det vondt å sette den?

3. Var det vondt/ubehagelig når de presset ut babyen?

4. Hvor lang tid tok det før du fikk babyen din etter stell/vask?

5. Hvor lang tid tok det før du var oppe å gikk etter ks?

Blir veldig glad hvis noen kan svare på disse spm :)

Er så mye man går og tenker på....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6947324-dere-som-har-hatt-planlagt-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Dette er mine erfaringer fra keisersnittet i 2004. Skal ha nytt 22.11 :-)

1. Jeg ble innlagt,tok blodprøver, registrering av fosterets bevegelser og samtale med anestesilegen. Så må du faste fra midnatt.e.

2. Jeg hadde spinalbedøvelse, noe som gikk problemfritt. Ikke vondere enn en blodprøve.

3. Kjente ingenting da de presset ut babyen,men naturligvis en svært merkelig følelse. Kjenner på en måte at de "romsterer" der inne. Men ingen smerter nei!

4. Jeg fikk se han noen få sekunder rett etterpå. Så tok de med han for å stelle sammen med pappaen. Så kom de inn igjen en liten stund. Jeg ble litt kvalm av bedøvelsen, så første gang jeg så sønnen min måtte jeg spy :-) Litt komisk. Etter at jeg kom inn på overvkningen tok det et par timer før de kom til meg igjen. Da prøvde vi med litt amming.

5. Jeg var oppe å gikk tidlig dagen etter. Det gikk meget bra. Godt å få bort kateteret. Når det er gjort, så er det bare å stå opp.Dusjet meg og følte meg i fin form.

Jeg hadde nok en over gjennomsnittet god opplevelse med keisersnitt. Men det kan jo alle få!!!Mitt råd er at du ikke skal gå å grue deg for mye, og tenk over at det å få barn skal kjennest på kroppen. Man kan ikke forvente en smertefri opplevelse.

Lykke til!!!

Hei! Jeg hadde KS 23 juni i år!

1) Dagen før dagen var det blodprøver, masse papirskriving, registrering, sparketest.. Så ble jeg sendt hjem igjen, skulle komme tilbake klokken åtte til sykehuset igjen og da måtte jeg ha fastet fra 24:00. Siden jeg fikk lov til å være hjemme natta føre måtte jeg ta Klyster og sånn blodpropp sprøyte hjemme..

2)Jeg hadde Epidural, var veldig fornøyd! Var lam fra puppene og ned. Men jeg hadde vondt når de satte den, for de traff ikke riktig... Var helt blå i korsryggen...

3)Jeg synes det var deilig jeg!!! Var akkurat som de tok ut en stor stein! Følte meg 20 kg letter allerede! Kunne vel være et lite sug (akkurat som du skulle kjørt en berg og dalbane) Ikke vondt i det hele tatt for min del!!

4) Jeg fikk se han med en gang han kom ut, (han ble født 10:09) så ble han vasket, stellt, veid og målt. Mens det skjedde han ble jeg trillet på oppvåkning, og fikk ikke dra derfra før jeg kunne løfte begge beina. Jeg prøvde og jobbet hele tiden samtidig som jeg maset om at jeg ville se sønnen min og samboeren min.. Tror klokka var et sted mellom halv ett og halv to da de endelig fikk komme til meg.. Er veldig forskjellig fra person til person det, og formen til hver enkelt..

5)Jeg var oppe samme ettermiddag!! De hadde fjernet katetret og jeg måtte virkelig tisse, så hadde ikke så mye valg der og da!!! Men fikk igjen for det, for jeg dro hjem mandagen etter (halv tolv) Fødte fredagen før...

Masse lykke til!! Kan anbefale dette! Bare å sende en mail om du lurer på mer!!! [email protected]!

Hallo

Jeg har hatt keisersnitt nå i oktober.

Det var stort sett likt det som hun over beskriver.Bortsett fra dette:

2, Kjente ingenting ved spinalbedøvelsen

4. Jeg ble ikke kvalm av bedøvelsen

5. Jeg var oppe å gikk samme kveld , operasjonen min var om morgenen.

Mitt kateter ble også fjerna samme kveld og jeg kunne fint late vannet

med en gang etterpå.

Ellers så hadde jeg også en veldig god opplevelse med keisersnitt.

Lykke til!

Takk for flotte svar alle 3!!

Synes det er fint, og viktig å lese om andres erfaringer, så man vet litt mer om hva som skal foregå!

Er litt over en mnd til det er min tur, og jeg tenker naturlig nok endel på det :)

Ett lite tilleggs spm; Hvordan gikk det å sette kateter?

Igjen - takk for svar, håper flere vil dele sine erfaringer å!

Heisann!

1. En anestesilege informerte meg om selve inngrepet, bedøvelse, hvem som kom til å være tilstede under KS. Har du spørsmål rundt KS svarer de selvfølgelig på dette.

2. Hadde spinal bedøvelse, funka kjempe fint! Utrolig rar følelse når den begynte å virke, hele kroppen ble liksom så "tung". Litt ubehagelig var det, nesten som når man får bedøvelse hos tannlegen..

3. Fikk på forhånd beskjed om at jeg kom til å kjenne et dytt/press på magen når de skulle presse babyen min ut, men den kjente jeg ikke i det hele tatt.

4. Etter at dattera mi kom til verden tok de henne med til et varme teppe hvor de vasket henne og en barnelege sjekket henne. Etter det fikk jeg ha henne ved siden av meg i ca 10 min før ei jordmor og pappaen gikk for å veie og måle henne. Så ble jeg sydd og vaska. Så ble jeg trilla på oppvåkninga hvor jeg ventet ca en halvtime før de kom. Ettersom jeg var eneste pasient på oppvåkninga, fikk jeg ha dem sammen med meg hele tiden til vi ble flytta på barsel avdelinga.

5. Fra KS var ferdig til de kom for å få meg opp av senga gikk det vel sånn ca 8-9 timer. Var vondt å komme seg opp av senga første gang, var egentlig meningen at jeg bare skulle opp å stå, men siden jeg ikke var svimmel o.l tok vi en liten spaser tur. De fjerna kateteret samtidig, gikk greit det også!

Kan med hånden på hjertet si at du ikke trenger å bekymre deg noe som helst for KS. Til tross for at jeg har sykehusangst, var dette en utelukkende positiv opplevelse! På forhånd fikk jeg høre fra noen at det eneste de syns var litt ubehagelig var da de skulle sette inn kateteret. Så derfor fikk jeg de til å sette inn kateteret etter at spinalbedøvelsen var satt, kjente dermed ingenting:)

Lykke til!!!

Anette

Annonse

Så godt å lese alle disse svarene! Har fått innvilget KS pga fødselsangst, og til tross for at det er innvilget så driver jordmor fortsatt på med sin skremselspropaganda mot KS. Synes hun heller burde ta tak i angsten min istedenfor å gjøre meg livredd for KS i tillegg. Nå ble jeg beroliget etter å ha lest andres erfaringer med KS, så tusen takk :-)

Det er ikke vondt å sette kateter - ikke i det hele tatt, bare litt merkelig, for det er ikke akkurat dagligdags med et rør oppi der. Jeg vet noen ber om at det settes etter at spinalbedøvelsen er satt, men det har jeg aldri hatt behov for. Av alt som skal skje denne dagen, er vel kateteret det minst ubehagelige skulle jeg tro.

Hei

Jeg hadde også ks pga fødselsangst, og det var en in opplevelse. Jeg syntes kateteret var vondt, skulle jeg gjort det om igjen, ville jeg heller satt det etter spinalen (jeg fikk velge). Spinalen var ikke vond å sette:)

Det røsket litt i magen da de tok henne ut, men det var en merkelig/morsom følelse, ikke vondt. Det var mer vondt da spinalen gikk ut av kroppen, men man får nok dop til å holde smertene unna, så ikke bekymre deg for det:)

Hva angår JM, DROPP HENNE!!!! Gå til legen den siste tiden i stedet. Du trenger ikke å gå til henne, jeg droppet min jm etter første besøk. Du trenger ikke mer skremselspropaganda nå, helt enig. Ingen kan garantere at en fødsel blir perfekt, det samme med et ks. Vi er bare mennesker, og hver fødsel (ks eller vaginal) er unik.

Lykke til så mye, dette går bra:)

Hallo igjen

Det var kun det å få satt inn kateteret som var litt ubehagelig syntes

jeg.

Ellers var alt ved hele operasjonen smertefritt .

Veldig smart ide å få kateter satt inn etter epiduralen som noen

foreslo om man engster seg for den.

Men det å få satt kateteret inn var gjort på et øyeblikk altså........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...