Gå til innhold

4 år og tisser på seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir snart sprø- jenta vår på 4 år sluttet med bleier da hun var 3 år. Da hadde hun vært tørr på natta i nesten 4 mnd. Hun har en lillesøster på nå to år. Da hun ved 14 mnd alder begynte å gå begynte den største å tisse på seg. Vi startet med klistrermerker og ga mye ros når hun klarte å holde seg tørr en hel dag. Men så begynte hun å ta av buksa å sette seg ned på gulvet for å tisse. Det virket som hun gjorde alt for å få oppmerksomhet. Og da dette var prøvd prøvde hun seg også ut med å bæsje i buksa og også på gulvet. Og vi innrømmer vil ble etterhvert sinte på henne. Det er fortvilende. Vi ble jo rådet til å forsøke å overse det, men hun svarte med å bli mer og mer ekstrem , hun hadde alltid gode unskyldninger, visste ikke hvor do var (Hjemme!) glemte seg, trodde doen var her (bæsjet tom i bokhylla en gang.....)Hun begynte med bleie i igjen. Først bare om dagen, men etterhver også om natta. I februar begynte hun i barnehage i stedet for park og da sluttet hun med bleier igjen. Dette har gått bra, men hun har ofte tisset på seg når hun har blitt sint på oss eller når hun er ute og leker. Men i høst har vi kommet helt tilbake på scratch igjen. Hun har brukt bleier en mnd.tid da vi ga opp, det var for mye vask. Helsesøster var enig. Hun brydde seg ikke om bleien ble våt og tiss kom utenfor. Hun sier ikke fra når hun er våt. Så etter at kusina p¨å 3 år sluttet med bleie dag og natt. ville hun prøve igjen. Dette gikk feilfritt en uke og hun fikk klistremerker og busstur som avtalt. Da vi kom hjem fra tur tisset hun på seg (dette var på mandag). Vi har fortsatt med klistremerker, men er nå tilbake til tissing i buksa 3-4 ganger pr dag....... Nettene har vært tørre hvis noen har orket lese hele dette-HVA SKAL VI GJØRE ???

Hilsen frustrert mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut til å være veldig vanlig med slike tilbakeskritt. Vår jente som nå er fire, hadde for noen måneder siden en fase der hun bestemte seg for at det ikke var nødvendig å gå på do for å tisse. Etterhvert måtte vi bare begynne med bleier igjen, noe hun så ut til å synes var helt greit - og da hendte det flere ganger at hun bæsjet i den også.

Jeg leste en del innlegg her om temaet og dannet meg etterhvert et bilde av situasjonen. Det virker som om det er tre ting som kan være bakgrunnen for en sånn regresjon.

Det første er mest åpenbart - et ønske om å få være liten igjen. Det ser man fort hvis det f.eks er en ny baby i familien (eller som kanskje i deres tilfelle: babyen blir så stor at hun blir en ekte konkurrent?) - eller (litt vanskeligere å se med det samme, kanskje?) for store krav om å være "stor" - i barnehagen eller hjemme.

Den andre grunnen jeg syntes å oppdage var en mer forskende holdning fra barnets side: Nå lærte jeg meg for en stund siden dette med å gå på do og følte meg veldig flink og stor, men jeg husker ikke egentlig hvorfor lenger - og ikke er det noe stas heller lenger - bare kjedelig i grunnen. Hva skjer om jeg bare bestemmer meg for å ikke gå mer? Tja, jeg blir våt, men hva så?

Min teori når det gjelder denne andre grunnen er at det ville gå over av seg selv hvis ingen blandet seg for mye, men hvilke foreldre er det som klarer det? Og da kommer vi inn på grunn nr. 3... MAKTKAMP.

Det er denne siste grunnen som står tydeligst fram for meg når det gjelder datteren din på dette stadiet. Ikke godt å si hvorfor hun begynte, men nå kjemper hun ganske åpenbart en kamp mot dere - kanskje om kontrollen over egen kropp? Akkurat det er det helt umulig for andre enn dere å vite. Men jeg ville ha begynt med det. La det gå. Hun bestemmer om hun vil gå på do - dere bestemmer at hun må ha på seg bleie hvis hun ikke gidder. Og så kan dere alle bruke energien og oppmerksomheten deres på andre (og mere positive) ting.

Vi gjorde det med datteren vår helt til hun fikk greie på at bestekameraten i barnehagen fikk en Bamsemums hver kveld hvis han klarte å komme seg på do gjennom en hel dag. Det ville hun også, og da kom vi fort "back on track" og Bamsemumsen ble glemt... (clue: hennes idé - ikke fordi VI skulle belønne henne...)

Nå, noen måneder senere er hun på alle måter en annen og mye større jente. I ettertid ser det virkelig ut som hun i det hele tatt gikk gjennom en litt vanskelig "vokseprosess" i ca et halvt år. Det var mange ting som var vanskelige og for oss ganske uforståelige. Men nå virker det som livet har "falt litt på plass" for henne. Mitt inderligste råd til dere er å fokusere på resten av jenta deres. Vær tålmodige og kjærlige. Vis at dere elsker henne med og uten bleie og at det finnes viktigere ting i livet å bry seg om. Før eller siden vil hun finne ut at det å gå på do er noe vi bare gjør innimellom - rett og slett fordi det er den beste måten å tømme seg på !

Skrevet

Jeg forstår veldig godt frustrasjonen deres, det er forvirrende og ikke minst irriterende at hun stadig tisser på seg når dere egentlig vet at hun kan holde seg tørr. Men, slik er nå engang situsjonen, så jeg er enig med hun som svarte først her. Det er bare å bite i det sure eplet og ta på henne bleie og la henne gå med et om det er hva hun ønsker. Ikke lag en prestisjekamp ut av dette, det er en kamp dere garantert taper. Ser jo at dere så langt ikke har gjort det heller, men latt henne få ha bleie når hun trenger dette. Så ta tiden til hjelp, så vil hun til slutt gå på do, men i mellomtiden er nok det beste å bare la henne være bleiebarn en stund til. Det kan ta en uke eller noen måneder, men plutselig en dag vil hun høyt og tydlig annonsere at "nå vil jeg ikke ha bleie på meg lenger mamma" og da slutter hun med å tisse på seg.

Skrevet

Tusen takk for veldig fin tilbakemelding. Mye av det du skrive har fått oss til å tenke litt på den stor rollen som hun har fått i forhold til det å bli storesøster. I tillegg til å bli storesøster i en alder av 2 år så er hun veldig tidlig med motorikk og språk. Vi har fått tilbakemeldinger på at hun er veldig moden for alderen- men det har sikkert gjort at vi sikkert mange ganger har gitt henne for høye forventninger.

Kanskje det er som du sier at hun finner ut av det selv etterhvert, men det er tydligvis som du sier at det er en maktkamp. Da hun sluttet med bleie nå siste gangen sa hun til pappan sin: "jeg lurte dere lenge nå pappa". Og nå som hun er i gang med å tisse på seg igjen så sa hun i går at det er pga av lillesøster. Og det er nok det det bunner i: sjalusi og makt- Lillesøster var hos besteforeldrene i helgen for å gi storsøster litt alenetid med mamma og pappa- og gjett hva- hun tisset ikke på seg!! I natt tisset hun på seg etter at hun var på do- og det var nok fordi jeg sa hun ikke fikk komme til oss i senga men måtte sove i sin egen seng, for nettene har vært stort sett tørre de siste 14 dagene.

Vel, vi er nå i gang med nok en runde på å overse taktikken, og kommenterer ikke at hun har tisset på seg ber henne bare om å gå på badet å kle av seg. Mulig vi må ha nok en runde med bleier men det er tydlig at det er en seier for henne de gangene hun har fått det på seg igjen.

Det må nevnes til slutt at hun forøvrig er en flott, snill og omsorgfull jente med en enorm fantasi og kreativitet.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg ville satt meg ned å tenkt på hvorfor hun gjør det.. neppe for å være ekkel med dere. får hun for lite oppmerksomhet i forhold til lillesøster?

har hun lyst til å være liten?

det er jo litt skummelt at hun gjør sånn for å få oppmerksomhet når dere blir sint... det viser jo hvor sårt hun trenger det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...