Gå til innhold

Skjønner meg ikke på denne mensen....

Anbefalte innlegg

Altså nå som jeg er 5 dager over IKM, og har testa negativt og ikke tegn til den dumme mensen, så tenker jeg på denne lutefasen. Det er jo EL som styrer når mensen kommer. Eller ???Jeg skjønner ikke hvorfor ikke mensen kommer nå.....Alltid hatt sykluser på 28-29 dager før.

Har ingen mensmurringer eller noe symptomer.

Jeg har ikke brukt EL tester eller tempet. Eneste jeg vet, var at gynokologen så tidlig i syklusen at EL var på vei. Men mer vet jeg ikke.

Fortsetter under...

Hehe... velkommen i klubben!!! :) Skjønner ingenting jeg heller... Men trøsten er at smertene jeg hadde fra EL-uka til over ikm i alle fall er borte nå :) Så da kommer vel tanta etterhvert også :)

Kan jo være at du hadde EL senere enn du tror og at det er grunnen til at mensen ikke kommer?? Hvem vet??

Fra pernille:

Kvinnens syklus i grove trekk

Første dagen med mensblødning er syklusdag 1. Evt. brun og/eller rosa utflod - også kalt spotting - før dette skal regnes med i de siste dagene i den forrige syklusen.

Forløpet i en syklus begynner med mensen. Denne rensker opp etter sist syklus og man begynner på ny frisk.

Eggene begynner å modnes under stimulering av FSH, LH og østrogen (se hormonkurve her). LH får et brått og drastisk oppsving, og denne hormonstigningen sparker i gang eggløsningen. Egget kommer da som regel en gang mellom 12-36 timer etter denne toppen.

Når eggløsningen er overstått forvandles eggposen til Det gule legemet, som produserer progesteron. Man befinner seg da i lutealfasen.

En lutealfase på 18 dager eller mer betyr som oftest at man har blitt gravid. En lutealfase på 10 dager eller mindre - også kalt defekt lutealfase - kan skape problemer for egget som skal rekke å feste seg før mensen starter.

Når syklusen nærmer seg slutten (hos de fleste ca to uker etter eggløsning) og Det gule legemet ikke har fått noe beskjed fra et befruktet nedgravd egg om å holde seg i live utover sin vanlige levetid, så skrumper det inn og dør. Da avtar gradvis og til slutt stoppes progesteronproduksjonen, noe som fører til at livmorslimhinnen støtes ut. MENSEN. Og da begynner kroppen på nytt med eggmodning, eggløsning osv...

Sykluslengder

"Alle" blir lært at en kvinnes syklus er 28 dager og at hun har eggløsning på syklusdag 14, men dette er faktisk en myte. Dette er bare statistiske gjennomsnitt. Sykluslengde og eggløsningsdag varierer mye fra kvinne til kvinne – og faktisk også av og til hos hver enkelt kvinne.

En typisk "normal" syklus som starter med mensen, er 25-36 dager lang og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23.

Det trenger imidlertid ikke være sånn for alle! Selv om syklusene vanligvis har en stabil og fast lengde er det ikke sikkert at eggløsningen kommer på samme syklusdag i hver syklus, og det er heller ikke noen garanti for at alle sykluser i framtiden vil holde seg til den stabile og faste lengden.

Når en syklus varierer i lengde er det tiden mellom mensen og eggløsningen som varierer. Det er eggløsningstidspunktet som bestemmer hvor lang en syklus vil bli, ettersom lutealfasen har en relativt fastsatt lengde takket være levetiden til Det gule legemet. Lengden på tidligere sykluser har ingen innvirkning på hvor lange syklusene i framtiden vil bli, kroppen og hormonsamspillet bryr seg ikke om statistikk eller kalendere.

-------------------------------------------

Når man blir gravid skjer følgende:

Befruktningen skjer i egglederen like etter eggløsningen, fordi egget lever ikke lenger enn max ett døgn. Spermiene kan leve opptil 5 dager inni egglederne, livmoren og livmorhalsen hvis forholdene er optimale.

Egget svever nedover egglederne og inn til livmoren. Ca 4 dager etter eggløsningen når egget livmoren og begynner å "lete" etter et fint sted å slå seg ned på. Tidspunktet for implantasjon viser seg å være relativt viktig i forhold til om svangerskapet går bra eller ikke, les mer her.

6-8 dager etter eggløsningen graver egget seg ned og begynner å utskille hCG (humant chorion gonadotropin). Dette hormonet stimulerer Det gule legemet til å øke progesteronproduksjonen og å leve videre utover sin vanlige lengde. Denne økede progesteronproduksjonen kan hos mange ses ved at basaltempen stiger enda et hakk - altså enda mer enn den steg rett etter eggløsningen - og endel kan på den måten se allerede ca en ukes tid etter eggløsning at man muligens har blitt befruktet.

Ca to uker etter eggløsning vil mensen utebli, og de fleste vil da teste positivt.

Lykke med dagene som kommer, håper du slipper å leve i uvisshet noe særlig lenger!

Jeg slutta på pilla i slutten av juli og gikk kun på de i 2 mnd. Jeg fikk første minimens etter 5 uker også fikk jeg ordentlig mens som jeg nå hadde sist den 1 oktober og den kom etter 4 uker etter den minimensen. Så enten begynner kroppen å tulle med meg nå.

Hadde sex fra da mensen var ferdig sist og fram til dag 15. Og hadde sex igjen dag 20 og 21.

Annonse

Om man går på pillen i 10år eller 2månder kan pillen lage mye styr i kroppen... har en venninne som hadde normal syklus, gikk på pillen i en måned.. så sluttet hun igjen... å nå har hun de ustabile syklusene...

hun spurte legen om dette, for hun synes det var rart pga hun bare hadde gått en måned på pillen... legen sa at det var helt normalt...

kan jo være det som gjør det? om testen ikke blir positiv da...

Ok... Ja da kan det være at syklusen min blir plutselig endra.

ALDRI mer p-piller i hvertfall.

Da jeg brukte hormonspiralen før det så hadde jeg den inne i 4 år og hadde ikke mensen fordi det er normalt med hormonspiralen og jeg var forbredt da på at syklusen ble helt kokko etter at jeg tok den ut, men det jeg fikk syklusen tilbake med en gang og den ble helt stabil.

Jeg skal i hvertfall aldri mer gå på p-piller.

jeg har gått på pillen siden jeg 14år pga menssmerter... hatt pauser på den, å da fikk jeg stabil syklus med en gang... når jeg slutta igjen i mai, fikk jeg også stabil syklus... jeg har vært heldig sånn hvertfall... Er mange som sliter etter pille slutt:(

Kan jo å være at egget ikke var modent, å ble sluppe på et seinere tidspunkt.. Kan være så mye... Får du ikke tanta innnen neste uke, å du tester framdeles negativt så ta deg en tur til legen...

Ja det er så synd at den syklusen kan plutselig endre seg for mange.

Jeg har legetime av andre årsaker den 15 november, så da skal jeg sjekke det opp om ikke mensen har kommet. For man begynner jo å lure. Dyrt å teste negativt hele tida også.

Godt å høre at din syklus er stabil.

Klem

Uff da juhu!!! Vet ikke jeg, men kanskje du ER gravid bare at kroppen produserer hcg veldig sakte....det vil si ikke nok enda til å slå ut på en test! Det kan jo være problemet! La oss håpe at det er det som er problemet da...... Krysser alt for deg, juhu!!! Klem.....

Hei juhujenta..

Nå skjønner jeg hvordan du har det... hehe...

Jeg har testet idag, og testen ble negativ.... Lurer jo på hva jeg skal tro.. Er jeg gravid, eller kommer tanta luskende?

Jeg er på dag 14 idag, tempen er fortsatt høyere enn coverline. Den er lik som igår også..

Lar helg være helg, så ser jeg på mandag om det har skjedd noe med meg jeg..

God helg til alle der ute..

Klem fra...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...