Gå til innhold

søskenhåp hadde en tom fostersekk- "Blived ovum"

Anbefalte innlegg

Ja, i går var det endelig torsdag, og dagene har sneglet seg frem til å endelig få et konkret svar om jeg var gravid eller ikke. Nå hadde jeg en hcg på over 19300, og alle gravide symptomer. Jeg er kvalm, veldig trøtt og utrolig ømme pupper. Dette er jo blitt en lang historie (dette forsøket...) med mange opp og nedturer. I går sjekket legen igjen denne fostersekken i livmoren, og den var dessverre helt tom. Morkaken hadde festet seg, og hcg har steget akkurat som den skal. Lurer veldig på nå hvor vanlig dette "Blived ovum" er. Jeg må vente til det hele blør ut av seg selv, eller så må jeg til en utskrapning. Dette er bare helt utrolig leit, og jeg klarer ikke å tenke på et nytt forsøk på lenge. Dette var 4. søskenforsøk, og vi skal kjøpe et 5. forsøk etter hvert. Nå har jeg vært gravid 4 ganger, og har fått ei jente! (Er bare helt fantastisk glad for henne!!!!!!) Blir så ufattelig lei hele prøverør-opplegget, men jeg håper jo fortsatt at det skal gå bra til slutt. Godt det er helg. Har vært på jobb, og klarer nesten ikke å konsentrere meg. God helg, jenter!!!!

Fortsetter under...

Å, dette er bare helt forferdelig urettferdig!!!

Det er veldig forståelig at du er lei og sliten, det er lov etter så mange nedturer...................... I

Kjenner så godt igjen det med konsentrasjonsproblemer, hadde en foreldresamtale denne uken som jeg følte gikk rett vest. Klarte ikke å holde tråden i det vi snakket om og gjentok meg selv gjentatte ganger. Veldig flaut og leit, må forklare meg til uka overfor moren i barnehagen der jeg jobber så hun ikke tror jeg er helt rar...............

Ikke lett å tro på for deg nå sikkert, men det skal gå bra tilslutt. Vi må ikke miste håpet:o)!!!!!!!!!!!!!!!!

Oppmuntrings- og trøsteklem

Annonse

Dette var trist lesing, søsken-håp!

Ser du lurer litt på hva blighted ovum er, og det er en type spontanabort. Med blighted ovum menes et blindt egg, en fostersekk uten fosteranlegg. Man har positiv graviditetstest og de vanlige svangerskapssymptomer, men det er ikke et fosteranlegg der som vokser. Det er vanlig at man oppdager dette etter en tid, ved at man begynner å blø med brunlig utflod, slik som ved andre spontanaborter (som deles i underkategoriene truende abort komplett abort, inkomplett abort, missed abortion (MA) og blighted ovum). Man diagnostiserer dette også ved vaginal ultralyd, slik som hos deg.

I utgangspunktet regner man at opptil 15 prosent av alle svangerskap ender i spontanabort (de forskjellige typene under ett). Mange av disse oppdages aldri, da svangerskapet går til grunne før en oppdager graviditeten - kanskje mensen bare var forsinket noen dager... Ved prøverørsforsøk er vi jo smertelig klar over at vi har fått inn et befruktet egg, som kanskje kan ha festet seg, og dermed kan abortfrekvensen "føles" noe høyere enn ved hjemme-befruktninger, men såvidt jeg vet er ikke dette noen reell frekvens. Det er "bare" at vi "vet" vi er gravide, tester tidlig, og blir desto mer skuffet når det går galt...

Mulighet for abort i prosent:

5-8 uke 10,8%

9-12 uke 6,2%

13-16 uke 3,7%

17-20 uke 1,1%

21-24 uke 0,7%

25-28 uke 0,2%

//Å regne mulighet for at det skal gå bra ved bare å trekke fra abortrisikoen fra 100 prosent, blir ikke korrekt, fordi også abortrisiko i de påfølgende ukene også må med. Tallene for suksessrate blir derfor litt justert, men likevel hyggelig lesing!//

Dermed, sagt på en bedre måte:

5-8 uke 78,9% mulighet for at det skal gå bra

9-12 uke 88,5% mulighet for at det skal gå bra

13-16 uke 94,4% mulighet for at det skal gå bra

17-20 uke 98,0% mulighet for at det skal gå bra

21-24 uke 99,1% mulighet for at det skal gå bra

25-28 uke 99,8% mulighet for at det skal gå bra

Dette ble mye og tørt, men jeg håper som deg, og for deg, at det skal gå bra til slutt! Skjønner godt at du er lei, jeg. Ta deg tid til å sørge, det er så ufattelig vondt når håpet brister...

Lykke til neste gang!

Må bare få si at jeg synes du ga søsken-håp et veldig fint svar endelig...

Jeg kjenner meg vel egentlig veldig igjen her, og derfor var det så godt å høre hvorfor det føles så mye verre for oss "prøvererere"....

"Ved prøverørsforsøk er vi jo smertelig klar over at vi har fått inn et befruktet egg, som kanskje kan ha festet seg, og dermed kan abortfrekvensen "føles" noe høyere enn ved hjemme-befruktninger, men såvidt jeg vet er ikke dette noen reell frekvens. Det er "bare" at vi "vet" vi er gravide, tester tidlig, og blir desto mer skuffet når det går galt..."

Jeg opplevde en kjemisk graviditet i september nemlig, og det føles ekstra sårt for oss som har strevd så hardt... Men du satte veldig gode ord på det.

Det er trist å lese... Det er faktisk min historie om igjen, så jeg vet hvordan det er ... Kjempetrist..

Jeg begynte ikke å blø selv, så etter en uke fikk jeg piller tilmedisinsk abort, som jeg tok noen dager senere pga jobb. Da jeg kom tilbake på UL var ikke alt ute, så det ble utskrapning likevel. (Hadde jeg visst hva det var, medisins abort, hadde jeg valgt utskrapning med en gang.)

Mange trøstebamseklemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...