Gå til innhold

Søvn avler søvn! Enig eller uenig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår våkner veldig tidlig om morgenen, hun sover bare ti timer. Legger seg kl åtte og våkner kl seks. Før la vi henne kl sju og da våknet hun kl fem.... Noen mener vi ikke kan regne med at hun sover mer enn 10 timer, men visstnok mener ekspertene at slike småtroll bør sove opptil 11-12 timer om natta.

Helsesøster foreslo at vi skulle forsøke å få henne til å sove så mye som mulig på dagen (gjerne over to timer). Dette fordi hun mener søvn avler søvn.

Hvordan er det hos dere? Og hva tror du om at søvn avler søvn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her i huset tror vi at søvn avler søvn, fordi det er våre erfaringer, men vi har hørt om mange tilfeller hvor det ikke er slik. du skriver ikke hvor gammel din datter er. det er mange barn som kutter ut dagsøvnen når de passerer året, mens det er noen som holder på den lenge. dette er veldig individuelt. og å sove 10 timer pr natt høres bra ut spør du meg.

Skrevet

enig til en viss grad.. dvs at hvis mi sover for mye, som opptil over 3 timer på dagtid, så er det dårlig søvn på natta.. sover ho i underkant av det, sover ho godt. null søvn på dagen, og ho våkner 3-4 ganger på natta :))

Skrevet

Sønnen min sover helt klart bedre når han også har sovet på dagen. Sover ofte ikke mer enn 1-2 timer i barnehagen, men hjemme i helgen sover han 3 timer. I tillegg sover han rundt 11 timer om natten.

Skrevet

Helt klart, søvn avler søvn her!

Jo lenger snuppa sover om dagen, jo bedre om natta. Sånn har hun vært siden hun ble født...Snart 2år nå. Hvis hun sover lite, masse oppvåkninger i løpet av natta....

Men venninden hennes på samme alder har alltid vært motsatt. Altså sover lite-ingenting på dagen, sover som stein på natta.

veldig forskjellig det der ja...

Skrevet

Hos oss er sånn at sover han bra på dagen, så sover han også bra på natten. Dårlig på dagen, vil i de aller fleste tilfeller si at det blir en dårlig natt.

Skrevet

Utvilsomt riktig for vår del. Lite søvn på dagen, betyr nattevåk - mens minimum 2 timer søvn på dagen, gir rolige netter.

Men kjenner til andre som ikke har det slik.

Skrevet

vanskelig!

jeg tror poden sover like godt om natta om han ikke har sovet om dagen, men han er ofte vanskeligerer å roe om kvelden hvis han ikke har sovet godt.

det er ikke noe som heter at barnet "bør", barn er jo like forskjellige som voksne når det kommer til søvn.

lykke til iallefall!

Skrevet

søvn avler søvn her i huset hvertfall :)

Skrevet

Jeg tror at når de er over året, holder ikke teorien om at søvn avler søvn lenger. Eldste sønnen min har alltid hatt behov for lite søvn, og sov aldri mer enn maks 12 timer i døgnet da han var ett år, inkludert luren på dagen. Lillegutten min sover mer enn gjerne fra sju til sju, og ofte to timer om dagen. Han er 22 mnd.

Barn er individuelle, og hvis jenta di er i godt humør, virker utsovet og eller er frisk og rask er vel 10 timer om natta perfekt for henne:-)

Skrevet

Hos oss er det total antall timer i døgnet som teller. Han sover 10 (av og til 11) timer om natta og 1-2 på dagen. Han er 20 mnd. nå.

Skrevet

Jeg signerer også Twigs innlegg.

Skrevet

Er enig der. Vår gutt på 16 mnd har en god dag når han sover mellom 10 og 11 timer om natta. Da sover han godt på dagen også 2-3 timer. Men blir det forsinkelser på kvelden sover han dårligere og våkner gjerne tidligere.

Skrevet

Har 3 barn, og jeg er enig i at søvn avler søvn. Alle mine har hatt det slik at god søvn om dagen = god søvn om natten. Har en formening om hvorfor også jeg da. Tror det er fordi ungene er vanskeligere å legge, og sover dårligere når de er overtrøtte. Og kommer du inn i en sånn ond sirkel med lite søvn, er det vanskelig å rette opp. Har merket det spesielt når ungene har vært syke, og våknet masse om natten. Har da sovet mindre både dag og natt.

Skrevet

Tror ikke det har så mye å si her i huset ivertfall.

Her kommer alt ann på om han legger seg riktig tid.

Legger han seg før 1930, så våkner han kjempe masse.

Legger han seg kl 20 00 sover han kjempe godt .

Men blir det så sent som 2030 bare så er han våken i et sett igjenom hele natt.

Sover som regel til kl 0800

Skrevet

Jepp, god søvn på dagen gir god natt her i huset...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...