Gå til innhold

Synes det er vanskelig å holde meg unna "fy-mat", jeg

Anbefalte innlegg

Er veldig klar over at enkelte matvarer/tilberedelsesmetoder skal man holde seg unna, og sånn til daglig går det forbausende greit å lage "gravid-vennlig" mat. Men, synes jeg virker så sær når jeg er i selskap eller i jobbsammenheng og ikke kan spise den maten jeg blir servert (når det er buffet går det greit, men sjelden det er det hos venner), og spesielt når jeg ikke ønsker å fortelle at jeg er gravid ennå (spesielt på jobben). Jeg har derfor spist biff med rosa kjerne (ikke helt blodig), røkelaks, mozarella (vet ikke om dette er forbudt?) osv. men har holdt meg unna parmaskinke. Føler jeg ikke kan bli helt fanatisk, og prøver å leve et nogenlunde normalt liv også i matveien.

Hva gjør dere i slike situasjoner hvor dere ikke kan velge maten selv, spiser dere eller lar dere være?

Fortsetter under...

Jeg har spist røkelaks når jeg har regnet med at den var fersk (du kan spise det hvis den har god holdbarhet f.eks.). Mozarella kan du spise hvis osten er pasteurisert. Er ikke fanatisk, men synes det foreløpig går greit å holde seg unna hvis jeg kan.

En ting jeg har funnet ut etter at jeg ble gravid, er at jeg MÅ spise det jeg har lyst på. Nesten uansett hva det er. Jeg prøver å holde meg unna fy-mat. Men man skal jo ikke spise vond mat bare fordi det er sunt heller. Dessuten så er mat ganske godt sjekka i norge uansett, så jeg tror ikke det er så farlig egentlig.

Jeg var på en stor middag tidlig i graviditeten, og spiste både parmaskinke og litt dårlig stekt reinsdyr. Det var det vi fikk servert, og ettersom jeg forsøkte å holde det hemmelig at jeg var gravid, så valgte jeg å ta sjansen. Godt var det også :-) Men det har gått så fint så. Hadde jeg fått toxoplasmose så tidlig i svangerskapet, så hadde jeg visstnok spontanabortert. Jeg var dessuten på bryllupsreise før jeg fant ut at jeg var gravid, og da spiste jeg masse skinke, og sikkert en del upasteurisert ost. Jeg spiste faktisk røkelaks også. Men for all del, jeg har planer om å følge rådene fra matportalen. I morgen skal jeg kjøpe serranoskinke og fryse ned noen skiver - får venner på besøk på lørdag, og skal servere tapas. Jeg ble forresten svært glad når jeg fant ut at vi gravide kan spise parmesan (selv om den er upasteurisert, listeria trives visstnok dårlig i harde oster) - da kan vi spise sånn kjempegod manchego-ost også :-) Hurra :-)

Takk for info vedr. parmesan, Znorkfrøken. Det var gode nyheter! Jeg pleier å lage pesto og har parmesan i den. Blir liksom ikke helt det samme uten.

Snakket med legen min vedr. toxo, og hun sa at det stort sett var i sydligere land man fikk dette, så har nå roet meg ned litt, men har tatt en test i tilfelle.

Jeg også prøver å leve et matportalen, men synes det er greit at jeg ikke blir for sær, spesielt når jeg er borte på besøk, kan ikke forvente at alle kan "spisereglene for gravide like godt" :-)

Annonse

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på...med begrensninger så klart:) Gidder ikke bry meg om alt dette greiene med at så mye er så farlig. Alt med måte er det noe som heter -det holder jeg meg til. Godt og variert kosthold er bra. Har spist både sjømat og spekemat så langt i svangerskapet, og jeg sover ikke dårligere om natten av den grunn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...