Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Jeg har gått på antidepresivet Efexor i ett år nå. Brått ble jeg gravid, og jeg har i de seneste ukene trappet raskt ned på disse tablettene. Det har resultert i mange bivirkninger. Men jeg har bitt tennene sammen og holder ut så godt jeg kan. Går nå bare på noen få gram, annehver dag, og regner med å være helt av om ikke så lang tid. Noen som vet om, eller hvilke skader dette medekamentet kan gi barnet....? Gikk på 75mg. depot. / døgn
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Hei! Da har vi gått på samme medisin.. Jeg trappa ned på 3 uker og sliter som bare d... Må kanskje starte igjen... Eneste jeg har lest om efexor er at forskning gjort på mus har vist at fødsels vekten kunne bli mindre.. Håper d går fint m deg=)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2006 #3 Skrevet 4. november 2006 Godt å høre at jeg ikke er alene... Kunne du finne noe info om Efexor kunne skade barnet på en eller annen måte...? Jeg sliter jeg også med bivirkningene. Har ilinger i hodet og nedover armene? Sliter litt med tungt hodet. Litt kvalme og svimmelhet. Hvordan merker du nedtrappingen?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2006 #4 Skrevet 6. november 2006 Fant ikke noe anna som det sto om at d kunne skade barnet... Jeg har mista mat lysta, vondt i hodet, kvalm og skjelver mye... Har maaaange angst anfall i løpet av dagene... Kjipt!!!
Gjest Skrevet 12. november 2006 #5 Skrevet 12. november 2006 Jeg gikk gjennom hele siste svangerskap på 75 mg efexor gange 2, altså 150 mg pr dag. Det gikk bra, ingen bivirkninger på barnet.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2006 #6 Skrevet 13. november 2006 Det var oppmuntrende lesing! Var det etter anbafaling fra lege at du fortsatte på Efexor? Jeg blir gal av denne nedtrappingen. Og trapper mer enn gjerne opp igjen om jeg kan. Jeg har flere angstanfall i løpet av dagen og ser mørkt på livet. Noe jeg vanligvis ikke gjør, og heller ikke vil!
Gjest Skrevet 13. november 2006 #7 Skrevet 13. november 2006 Det var aldri snakk om at jeg skulle slutte eller trappe ned på medisinene. Jeg tror du trygt kan trappe opp igjen. Det er jo viktig at du fungerer i hverdagen, ikke sant? Vår lille Kristian fikk ingen bivirkninger av medisinbruken, og det var heller aldri noe særlig snakk om bivirkningene som eventuelt kan komme. Det med lav fødselsvekt og fosterdød er ved høye doseringer, og 150 mg pr dag er ikke høy dosering. Lykke til=)
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 17. november 2006 #8 Skrevet 17. november 2006 Hei:) Jeg er gravid i 12.uke og går på Efexor. Trappet ned fra 150 mg til 75 mg da jeg ble gravid, og skal fortsette med 75 mg nå hvis det går bra, hvis ikke trapper jeg opp igjen. Jeg sliter i hovedsak med panikkangst, som jeg da ikke aner hvorfor jeg får, og det resulterer i svimmelhet og kvalme i mange situasjoner. Og i og med at jeg også begynner i ny jobb under svangerskapet vil jeg unngå å få tilbake denne hemmende panikkangsten hvis jeg ikke må. Legen min undersøkte med forskningsenheten ved Rikshospitalet før jeg ble gravid i forhold til Efexor og graviditet. De hadde samlet resultater av gravide som har tatt Efexor i Norge og Sverige over flere år. Resultatene viste at det ikke var økt fare for fosterskadelighet i forhold til mødre som ikke tok medisin (en lav risiko for fosterskader er det jo uansett). Og de barna som ble født med skader hadde ingen likheter i skadene, ergo så konkluderer man med at disse skadene hadde barnet fått om mor ikke tok noen medisin også. Det eneste er at man bør trappe ned til null før fødsel, pga. at barnet kan bli født med abstinenser hvis ikke. Gjorde du det "Sacco", eller gikk det greit uansett med medisiner?.. Kjempegodt å høre om andre i samme situasjon, jeg sliter litt med at jeg tar disse medisinene nå som jeg er gravid og føler meg litt "rusmisbruker"... Masse lykke til til dere alle:)
Gjest Skrevet 17. november 2006 #9 Skrevet 17. november 2006 Hei Sunny! Jeg trappet ikke ned i det hele tatt. Gikk på 150 mg gjennom hele svangerskapet. Lillegutt var født 6 uker prematur pga svangerskapsforgiftning, så han var bare 1800 gram ved fødsel. Han viste ingen tegn til abstinenser i det hele tatt. Hvis du må trappe opp igjen, så tror jeg du kan gjøre det uten at du trenger å tenke på babyen. Lykke til!!
humørsvingningen Skrevet 19. november 2006 #10 Skrevet 19. november 2006 Jeg gikk også på efexor da jeg ble gravid, men begynte å trappe ned, med en gang jeg fikk vite det. Jeg er helt uenig med at det er trygt å bruke efexor i svangerskapet, og hvis det er mulig ville jeg trappet ned så fort som overhodet mulig. Dette står om efexor i felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. I dyreforsøk er det sett redusert fostervekst og -størrelse, samt redusert fosteroverlevelse, trolig pga. toksisitet. Preparatet bør ikke anvendes av gravide annet enn etter nøye overveielse. Dersom venlafaxin anvendes kort tid før, ev. helt opptil fødsel, bør den nyfødte vurderes mht. seponeringssympotomer. Nyfødte som utsettes for venlafaxin sent i 3. trimester utvikler komplikasjoner, som krever pustehjelp eller forlenget sykehusopphold. Overgang i morsmelk: Venlafaxin og O-desmetylvenlafaxin går over. Preparatet bør ikke brukes under amming. Jeg anbefaler heller å prøve fontex om du er nødt å ta piller, for de er blitt forsket mye mer på. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2006 #11 Skrevet 19. november 2006 Jeg er enig, man burde ikke gå på efexor i svangerskapet om man har mulighet til å unngå dette. Jeg vet og har snakket med leger at andre antidepresive preparater er bedre. Men selvsagt er det jo ikke alle som har like bra effekt av alle antidepresiva, selv gikk jeg på efexor når jeg ble gravid. Jeg oppdaget at jeg var gravid i uke 6 i svangerskapet, og jeg sluttet på dagen da jeg fant ut dette. Det var kjempetøft og det var helt forferdelig med alle bivirkningene. Selv i dag sliter jeg mye med depresjoner og angst men klarer meg gjennom dagene. Grunnen til at jeg vil fraråde alle til å ikke gjøre det er pga jeg selv bærer på et foster med misdannelser og jeg kan ikke la være å klandre meg selv i dag. Heldigvis er ikke det av den mest alvorlige graden.Tarmene ligger utfor magen og må opereres inn etter fødsel ( keisersnitt i uke 36) Dette er en misdannelse som skjer i det første trimester. Jeg har spurt leger, jordmor og kirurger om hvorfor akkurat dette skjedde meg, og de har ikke noe bra svar. Og dette kunne skjedd selv om jeg ikke gikk på efexor eller røyka før jeg fant ut at jeg var gravid. Men hvem vet. Man kan føde friske barn selv om man har røyket i et helt svangerskap og det samme med bruk av antidepressiva, men er det egentlig verdt å ta risken? Selvsagt bør jo dette veies opp i mot liv og helse.
lundagr Skrevet 20. november 2006 #12 Skrevet 20. november 2006 Hei!jeg bruker effexor,75 mg pr.dag i tillegg bruker jeg noen ganger litt johannes urt. Legen sier det er greit, så liten dose effexor og litt joh.urt trenger ikke skade fosteret.Joh.urten er jo et naturpr.de ikke kjenner særlige bivirkninger el.skader avb bare noe blodfortynnende.Hva er FONTEX?er det lignende effexor?
humørsvingningen Skrevet 20. november 2006 #13 Skrevet 20. november 2006 Fontex er en av de eldste antidepøresivene, og dermed en som er forsket mye på. Veldig få leger som gir dette preparatet nå, fordi de går over til nyere, men jeg ville spurt etter fontex når man er gravid, for man vet at denne er ganske sikker.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 Jeg henviste som sagt til den forskningen fra Rikshospitalet, nettopp fordi de har begynt å finne ut endel om Efexor og graviditet nå. Og den viste jo ingen økt risiko for fosterskader. Men dette er det kun jeg som privatperson som skriver altså, og må ikke tas som noen anbefaling eller absolutt sannhet. Men dere kan jo høre med legen deres om de kanskje kan innhente denne rapporten fra RH. Utover det er selvfølgelig det aller beste å trappe ned helt og kutte ut, spesielt dersom man kun har hatt en kortvarig sykdomsperiode. Jeg har vært "syk" (er jo ikke det med medisiner) i 10 år og alternativet for meg hadde vært å være sykemeldt hele svangerskapet, og det vil jeg ikke. Og det er jo også bevist at fosteret påvirkes av mors stemningsleie, både i forhold til vekt, for tidlig fødsel og spontanabort. Men alle tilfeller må vurderes individuelt, ville bare vise til en konkret forskning jeg som er ganske ny og basert på fakta fra barn født av mødre som har brukt Efexor under svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå