Gå til innhold

vasker dere lammeullsskinnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og isåfall hvordan? Noen påstår at de er selvrensende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt at de er selvrensende... Min lille gutt på 7 uker både gulper og tisser seg ut med jevne mellomrom. Jeg har definitivt følt behovet for å vaske det. Det kan vaskes i maskinen på kald ullvask med såpe spesielt beregnet for skinn. Kjøpes på babyshop el. Vet ikke om man kan bruke Milo. Skulle jo tro det. Det viktige er å stekke baksiden av skinnet mens det fremdeles er vått. Ellers kan baksiden "krympe" litt. Når skinnet er tørt så kan du gre det litt for å få det til å se ut som nytt igjen og gni/bevege litt på baksiden så det mykes opp igjen. Har gjort dette på mitt skinn 3 ganger og det er like fint.

Skrevet

Ubehandlet ull inneholder lanolin, og når lanolin kommer i kontakt med vann blir det til såpe. Jo oftere man vasker ubehandlet ull, jo dårligere blir denne lanolin-funksjonen. Derfor skal man ikke vaske lammeskinn og andre ullprodukter oftere enn helt nødvendig. Jeg fikk anbefalt å vaske mitt et par ganger i året.

Jeg vasket mitt nylig etter et stort bleieuhell. Kjøpte lanolin-såpe på apoteket og vasket det for hånd. Skikkelig slitsomt, hehe. Skinnet blir jo dødstung når det er vått. Hang det opp til drypptørk, tok nesten fire dager før det var helt tørt. Men det ble akkurat like fint som før jeg vasket det.

Jeg mener du ikke bør vaske det før det er skikkelig møkkete. Litt gulp kan man vaske bort med en fuktig klut.

Skrevet

Vi har Nøstebarn sitt lammeskinn og det er ikke blitt vasket ennå - babyen har brukt det i omtrent 4,5 måneder. Nå må det sies at jenta mi gulper overhodet ikke og har ikke tisset eller bæsjet på skinnet heller, da. ;)

Vi fikk beskjed om å vaske det minst mulig, altså ett til to ganger i året. Men det skal luftes jevnlig.

Skrevet

Har vaska det en gang med milo, men det har vært tissa og gulpa på mange ganger etterpå. men skinnet virker reint. Lukter ikke av det. Takk for tips fra dere!!

Skrevet

Jeg kjenner bare til Nøstebarn sitt, og det er selvrensende. Mulig andre skinn ikke har den funksjonen, de er behandlet for mye.

Jentene her har hvert sitt skinn, og snuppa på 2 år sitt er vasket 3 ganger. En gang da det kom avføring på(da har man ikke noe valg liksom) og to ganger etter lang tid med skikkelig forkjølelse og mye snørr. Vasker/tørker over det jevnlig med fuktig klut, og lufter det ca annenhver dag.

Nøstebarn sitt skla IKKE vaskes med milo, men med vaskemiddel beregnet på ull som er uparfymert. Kjøpes i butikken til Nøstebarn eller på helsekost.

Vask på ullprogram, 30 grader, og tørk flatt. Gre det opp mens det enda er vått/fuktig og skinnet blir som nytt.

Skrevet

Kjører du skinnet på skånsom sentrifugering?

Skrevet

Setter på ullvask, ogf regner med da at sentrifugeringen er skånsom. Er det ikke vuggevaske på ullprogram da? Setter ihvertfall ikke på noe spes med sentrifugeringen

Skrevet

Jeg vasket det før jeg tok det i bruk, og 3 ganger til på 5 måneder. Legger seg jo endel støv i fibrene også. Jeg tar det i vaskemaskin med Lanolin-såpe fra apoteket, strekker det når det er vått, og grer det med stål-kam etter det er tørt. Samme type stål-kam som man bruker til dyr.

Mitt er like fint som da jeg kjøpte det :0)

Skrevet

har vaska skinnet 1 gang,men har det ofte i fryseboksen og rister det godt etterpå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...