Gå til innhold

Sliter fortsatt med nattesøvnen vi... Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minsten på 13 mnd er urolig på natta, våkner mange ganger og/eller har våkenperioder på ca. 2 timer. Våkner tidlig på morgenen (før 6.00) og er langt fra uthvilt. Er rett og slett trøtt og grinete.

Lurer og lurer på hvordan og hvorfor... Ammer fortsatt morgen og kveld, og lurer på om det kan ha noen sammenheng? Sovner som regel ved puppen om kvelden (en uting, ja...). jeg går ikke inn for at han skal det, men han gjør det nesten alltid. Hvis jeg er borte og far legger, er det helt greit. Om morgenen (eller evt sen natt - defineringsspm det!) får han pupp i min seng. Da er han veldig urolig, suger på begge sider, men roer seg slettes ikke og sover mer. Kan denne puppen ha noe med dårlig sovemønster å gjøre tror dere? Begynner å bli litt desperat etter å sove litt bedre igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår løsning var eget rom og ikke gå inn til han dersom han småvåknet mellom 23/24 og 06.30/07.00.

Skrevet

Ja... Han har eget rom, roet han seg raskt da dere ikke gikk inn? Mini har reiser seg opp i senga, og der står han! (Skriker)... Hmm..

Skrevet

Jeg har inntrykk av mange av de små har urolig nattesøvn i denne alderen. Vi har vært oppe alt fra 1 til 5-6 ganger i løpet av natta helt siden jeg sluttet å nattamme. Og som regel er han ikke våken, men har satt seg i senga og får liksom ikke til å legge seg ned igjen. Han sover på eget rom. Det å ikke gå inn til han var ikke noe alternativ for han ble bare mer hysterisk. Men han har stort sett roet seg etter vi har vært inne og gitt han smokken, lagt han ned, stappet dyna rundt han og strøket han litt over hodet. Ikke pratet eller satt på lys. Han prøvde seg også på å stå opp ved fem tida en periode. Men da er det natt og vi hadde best erfaring med at pappan gikk inn til ham og la han ned. Kunne bli litt skriking, men da tok vi han ikke opp. Han var jo kjempetrøtt og roet seg etter relativt kort tid.

Og nå er han 16 mnd og det er blitt bedre. Nå hender det at han sover hele natta eller er våken en gang (bare jeg som våkner og lurer på om han ikke skal våkne snart...). Det har gradvis blitt bedre og bedre. Han sover litt lengre om morra (til halv syv/syv), og er mer utvilt om dagen.

Så jeg tror man må bare bite tennene sammen og ikke gi opp håpet om at det går over.

Skrevet

Ja, dette høres ut som oss for noen mnd siden. Jeg ble gal av ikke å sove nok/godt/uanbrutt!

Det jeg har gjort for å unngå at puppen skal forstyrre nattesøvnen er:

-ingen pupp etter nattstell og tannpuss

-ingen pupp i senga til mamma&pappa på morgenen

-alltid pupp et fast sted (godstolen i stua)

-er vi bortreist hos f.eks familie finner vi også et fast sted der

Jeg trodde det skulle bli verdens ungergang for henne å ikke få pupp i senga vår på morgenen, men det gikk utrolig fint. Pappa'n tok henne på morgenen når hun ikke var mulig å få til å sove igjen. De sto opp, slo på lyset, gikk på badet, spiste frokost. Så kom jeg og hun ble helt vill etter å få pupp. Da fortalte jeg henne at nå er det bare i denne stolen hun får det. Det lærte hun fort som fy. Når jeg nå kommer ned om morgenen lyser hun opp og peker ivrig mot stolen. Etter to uker kan hun nå komme inn i senga vår på morgenen og ligge ved siden av meg uten å mase på puppen. Det hadde jeg aldri trodd var mulig!

På kvelden må du gi ham pupp før nattstell. Det lærer de seg også veldig fort at er en del av rutinene. Mia sovnet ved puppen i 11-12 mnd.

Hun sover nå sammenhengende i ti timer. Kunne gjerne vært en time eller to til, spør du meg, men det er MYE bedre enn å våkne tre fire ganger om natta.

Håper dette var litt til hjelp. Det krever litt i overgangen, men er så utrolig mye verdt når den nye rutinen er i gjenge. Små barn har lett for å akseptere nye rutiner, du må bare gjenta akkurat det samme tre, fire fem ganger. Og være konsekvent!

Lykke til!

Skrevet

hadde en sånn periode i sommer vi, og det var veeeeldig slitsomt ja. Det som hjalp her var følgende: La han sovne av seg selv om kvelden. Vi begynte altså å gi flaske før tannpussen og sluttet å bysse i søvn. Synger nå godnattsang og legger han i senga. Da sovner han uten en lyd i løpet av 5-20 min. Det tok 2-3 kvelder før han klarte å finne søvnen selv uten å bli urolig. Vær konsekvent! Hvis de ikke klarer å sovne av seg selv om kvelden så klarer de det ofte ikke når de våkner om natten heller.Vi kuttet også ut morgenflasken i sengen og begynte med å stå opp med en gang, ta morgenstellet og kle på oss før vi lager i stand en flaske og koser oss på stuen. Resultat: Han sover uavbrutt i 11-12 timer til forskjell fra før da han sov 10-11 timer og våknet opptil 5 ganger pr natt. For to mnd siden stod vi opp 06/0630, nå sover vi til 0730/0800.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Ser ut til at det er lurt å slutte med "sovekveldspupp" og pupp i senga tiiidlig morgen ja! Må nok bestemme oss for å avvenne med dette!

Skrevet

Hei! Riktig som det sies over her at mange i den alderen sover urolig.

Det sies også at dersom de sovner ved puppen, leter de instinktivt tilbake etter den hvis/når de våkner og da er det vanskelig å sovne igjen når de jo ikke finner det de leter etter.

Jeg ammet i søvn lenge selv og gruet meg veldig til avvenning. Og så gikk det av seg selv! Ingen protester! Etter å ha lagt en sirlig slagplan, gikk sambo inn på barnerommet med gullet. Jeg satt på stuen og forventet det verste - men en time senere lå de jammen der og sov begge to :-)

Lykke til - du har mest sannsynlig roligere netter i vente etter at "sovepuppen" er faset ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...