Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Noen her som har vondt/hoven i hendene? Jeg aner ikke om dette er "normalt" eller ikke, men jeg kan faktisk våkne om natta av at hendene verker... Om morgenen våkner jeg med "knyttnever" som er vonde å åpne. Når jeg så lager meg frokost, er det vanskelig å holde smørkniven og det å skjære ost. Gripe- og knipe-evnen er med andre ord redusert... :-/ Hjelp, er dette normalt? Er det andre som er gravide som har det samme problemet? Kan det være vann i hendene mine?
selfangerkjerringa Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Du har antageligvis CT (carpal tunnel syndrom). Årsaken er at nervene i håndleddene blir liggende i klem pga økt vann i kroppen. Dette går vanligvis over etter fødsel når vannet forsvinner. I sjeldne tilfeller må man operere. Ta kontakt med lege og jordmor for å få tips og råd. Jeg har slitt med dette i to svangerskap, så jeg har noen råd å gi deg her og nå - kutt ut det du kan av salt i maten (gjelder både salami, salt på middagen og potetgull på lørdag) - drikk masse vann! (ha alltid ei tuteflaske med vann med deg) - unngå bevegelser som strikking, bordtennis, legge sammen klær osv. - bruk støtteskinne om natta (fåes på apoteket) - prøv å hold hendene hevet innimellom Lykke til
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 Tusen takk for svaret, dette med CT hørtes nesten litt skummelt men er nok ikke det. Jeg er et skikkelig salt- og krydder-menneske, så skal gjøre det jeg kan for å endre disse vanenem mine. Vann har jeg allerede hentet og har her ved siden av meg:-) Kjenner du til om det nytter å bruke krem eller gele for å at det ikke skal gjøre vondt? Fikk et tips av min mor om Fibroderm eller Icegel, kan det nytte, tror du? Tusen takk for svaret:-)
selfangerkjerringa Skrevet 3. november 2006 #4 Skrevet 3. november 2006 Det aller beste er å kutte saltet Salt binder nemlig vann i kroppen. Det er lett å tenke bare på salt man strør på maten, men det er minst like viktig å tenke pålegg og sånt - salami, kaviar osv er fy-fy. Hold deg til syltetøy, hehe Bruk seltin istedet for vanlig mineralsk salt osv. Jeg vet ikke om noen kremer som hjelper dessverre... men forrige svangerskap hjalp mannen min meg masse, han masserte hendene mine forsiktig hver kveld med litt olje, det hjalp faktisk litt. Anbefaler også som sagt å kontakte jordmor og lege ang. dette. Hvis du ikke er sykmeldt enda så bør det definitivt vurderes!!!
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 3. november 2006 #5 Skrevet 3. november 2006 Slik har jeg hatt det den siste mnd ihvertfall (har termin i dag). Ikke noe farlig, men veldig ubehagelig. Har ikke noen gode råd, annet enn om natta hvis du får vondt, så hjelper det å la henge hendene utenfor sengekanten, altså rett ned. ellers er det lite man kan gjøre med det vannet som er kommet. Men de rådene overfor her, kan hjelpe deg til å ikke få mer vann:) Lykke til!
selfangerkjerringa Skrevet 3. november 2006 #6 Skrevet 3. november 2006 nå vil jeg ikke skremme noen her altså... men det er litt for lett å tenke at det ikke er farlig... hvis man har disse nerveproblemene over lengre tid så eksisterer det en viss fare for varige nerveskader! Dermed er det lurt å gjøre det en kan for å minimere problemet, samt informere lege/jm så man kan vurdere operasjon hvis det ikke stabiliserer seg, eller hvis det er lenge til termin.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #7 Skrevet 3. november 2006 Ja, Ka-Ping, tenker også at det er viktig med å forebygge mest mulig nettopp for å unngå feks operasjon. Tar med meg alle tipsene, og skal kontakte jm/lege på sikt dersom det ikke bedrer seg. Har termin i slutten av januar, så det er jo enda en stund igjen, tenker jeg.
selfangerkjerringa Skrevet 3. november 2006 #8 Skrevet 3. november 2006 Si fra på neste kontroll. kjøp støtteskinne. Få gubben til å legge sammen klær. Slutt å strikke. Kutt salt. Drikk vann. Vær flink pike så går det nok bra
Mayken Skrevet 3. november 2006 #9 Skrevet 3. november 2006 Dette problemet har jeg også, har hatt det noen uker og nå tett opp til termin har det blitt værre. Hendene dovner bort av alt og ingenting, spesielt om natten, er litt bedre på dagen når jeg har fått "gått meg til" litt. Har sagt i fra til jordmor, og hun ba meg om å holde hendene høyt over hodet til det ble litt bedre, var visst ikke noe mer å gjøre for øyeblikket sånn som jeg forstod det.
metemor venter på gutt nr 2 Skrevet 3. november 2006 #10 Skrevet 3. november 2006 Har samme problem, og måtte operere i høyrehånden i uke 32. Det var helt forferdeli!! Er nå i uke 38 og skal mest sansynelig settes i gang i neste uke fordi venstrehånda begynner å bli så dårlig. Kjenner ikke fingertuppene og det stikker konstant i håndflaten og oppover fingrene. Anbefaler deg å få henvisning fra legen din til ortopedisk poliklinikk ved nærmeste sykehus for å få en tilasset nattskinne som du skal bruke når du sover. De som du får tak i på apotek er ikke tilpasset hånden din og kan presse på feil plass. Viktig å ta dette problemet seriøst, det kan faktisk ødelegge nerven. Lykke til!
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 3. november 2006 #11 Skrevet 3. november 2006 Har sagt ifra om dette til lege og jordmor, ingen av de har nevnt at dette er farlig. Men i og med at jeg har fått så mye vann i kroppen, så blir jeg satt igang neste onsdag/torsdag hvis jeg ikke har fått til da. Har som sagt termin i dag... Er jo liksom ikke noen andre ting enn fødsel som kan hjelpe for å få vannet bort, og det er jo det som presser på nerven. Tror ikke de ville operert meg så på slutten som dette oppstod, vil jo være litt dumt å være nyoperert i hender når babyen kommer da..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2006 #12 Skrevet 3. november 2006 Jeg lurer på; de plagene du hadde, hvordan påvirket de deg i hverdagen? Jeg ønsker ikke å være en av de "sytete" som kommer til lege for ingenting, men dette som jeg nå plages med, har utvikler seg og blir ikke bedre, tvert imot. Prikking i håndflata og fingertuppene, nesten som handa "sover" og er bedøvd samtidig.. Knoter litt når jeg spiser med kniv og gaffel, for akkurat som jeg får "støt" i handa når jeg skal knipe/klemme på kniven for å få til å skjære i maten.. Helt rart, detta, må jeg si!! Skal få ordnet meg time mandagen hos fastlegen. I mellomtiden får gubben brette klær og smøre brødskiva mi;-) og fortsette å massere hendene mine morgen og (heretter om) kvelden også.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. november 2006 #13 Skrevet 4. november 2006 Jeg hadde det også sånn. Fikk det faktisk ganske tidlig. Jeg tror det var vann jeg altså, for det gikk over med en gang etter fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå