Gå til innhold

KLAR FOR EN NY RUNDE?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vurderer seriøst å bli gravid igjen innen få måneder. Lurer imidlertid på hvordan det blir rent permisjons- og stønadsmessig. Må man være ute i jobb igjen en viss periode for å være berettiget en ny runde med svangerskapspenger? Hva hvis man blir skikkelig dårlig denne gangen og blir sykmeldt? Er jo noe som heter engangsstønad, men det er kanskje hvis du ikke er i fast jobb? (Og beløpet er jo langt lavere enn perioden med barselpenger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha jobbet 6mndr igjen for å få permisjonspenger. Hvis du ikke har rukket det får du den engangsstønaden som er på ca33000kr. Hvis du går inn på trygdekontoret sine siden mener jeg at det skal stå mer om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at dersom man blir gravid i svangerskapspermisjonen så får man utbetalt akkurat det samme som du har utbetalt nå. (Selv om du går i 80%, så får du ikke 80% av det, men faktisk akkurat det samme). Så om du er klar for det og orker, så hvorfor ikke!

 

Men ta en sjekk med trygdekontoret først du, så er du helt sikker! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det hende det har kommet nye regler, at jeg tok feil:-) For når jeg var i permisjon med to åringen så undersøkte jeg akkurat det der fordi vi ønsket en til, men fikk bedskjed om å jobbe 6 mndr først, så gjorde det da. Så derfor er det to år mellom mine:-)

Si fra hva du kom fram til da, er nysgjerrig på reglene selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig selv, jeg... Dette her har klippet fra:

http://www.nav.no/page?id=328

 

Men står ikke noe om hva man får utbetalt om man har 80% permisjon...

------------------------------

 

Hvem kan få fødselspenger

 

Du kan få fødselspenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Dessuten må du ha omsorgen for barnet, og ikke være i arbeid.

 

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

 

* sykepenger

* fødselspenger

* svangerskapspenger

* adopsjonspenger

* dagpenger under arbeidsløshet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Vi er allerede i startgropen for å prøve å bli gravide på nytt. Håper vi får det til senest februar/ mars. da blir det 13-14 mnd mellom.

 

Det er ny lov som kom for 2 år siden. Svangerskapspenger teller i dag som inntekt, så det er ikke nødvendig å gå tilbake i jobb 6 mnd lenger som det var. Ha man i dag 80% dekning, så kan man enten ta 100% dekning av denne og få det samme, eller ta 80% og redusere ytterligere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar, jenter! Men sjansen for å bli gravid mens jeg fullammer er vel kanskje sterkt redusert, selv om jeg faktiske har hatt mensen igjen et par måneder nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...