Gjest Skrevet 3. november 2006 #1 Skrevet 3. november 2006 Vesla mi sliter sånn med øyekatarr og nå er jeg litt lei og fortvilet. Det ene øyet hennes kommer det litt verk og væsker ut av hver dag, spesielt når det er kaldt og når hun blir utsatt for temperaturforandringer (veksler mellom ute og inne). Tror kanskje at hun har en trang tårekanal eller noe sånt, og ikke kronisk øyekatarr. Noen som vet om det kan stemme? Men hun får veldig lett øyekatarr på det øyet, og vi sliter med å bli kvitt den hver gang den kommer. Masse væske og masse verk hele tiden. Når barna av venner av oss for øyekatarr så er det borte etter et par dager med behandling, her går det fort ei hel uke. Og vi drypper øynene hennes, vasker og holder de rene med saltvann og rene kluter og sørger for å vaske hendene hennes ofte også, slik at hun ikke "sprer" det når hun gnir seg i øynene. Kan ikke skjønne at det skal være noe feil med hygienen og behandlingen. De klager jo i barnehagen, og det kan jeg skjønne, men vi har henne ikke i barnehagen uten at hun er under behandling med øyedråper og ingen av de andre barna har blitt smittet. Kanskje det ikke er vanlig smittsom øyekatarr? Har snakket med fastlegen vår, men han sier bare at vi må skylle øynene hennes. Jada, men det fortsetter for det! Tips, råd og erfaringer fra noen? Hadde satt veldig, veldig pris på det!
To under Skrevet 3. november 2006 #2 Skrevet 3. november 2006 Har ikke veldig erfaring med det, men vet at man skal fortsette behandlingen 2 dager etter at barnet er friskt. Men regner med at du har fått den samme beskjeden av legen...
Meg og bøllegutta!! Skrevet 3. november 2006 #3 Skrevet 3. november 2006 GUtten vår på 21 mnd fikk øye katarr i oktober. Vi fikk først Fucitalmic salve/ dråper. Disse hjalp litt og så kom det tilbake.Avgårde til legen igjen og da fikk vi Kloramfenikol salve, og den hjalp ganske fort, men vi måtte dryppe i 6 dager.......... Men når han er forkjøla så kommer det noen ganger litt gult puss i øyekroken etter søvn og når han har vært ute. Dette er ikke øyekatar men vanlig ved forkjølelse. Dette vakser vi bare bort med en klut eller kompresser med natriumklorid. Bytt klut hver gang dere vasker øynene og ansiktet hennes Dessuten hvis det går mye øyekatarr i barnehagen som det gjør der hvor gutten vår går) kan de risikere å bli smittet igjen og igjen........... Normalt men utrolig irriterende og slitsomt!
1974 Skrevet 4. november 2006 #4 Skrevet 4. november 2006 vår datter var en del plaget med dette når hun var noen mndr gammel. Vi var hos øyespesialist. For oss funket Fucitalmic best. Vi tørket øyet fra ytterst til innerst med avkjølt kokt vann på bomullsdott eller øyebadevann på bomullsdott...å bruke klut og vanlig vann funket dårlig. Det holdt på en stund av og på...men så ble det bedre og bedre og nå er det veldig mange mndr siden hun har hatt det....har fortsatt trang tårekanal men er bedre enn før.
Gjest Skrevet 4. november 2006 #5 Skrevet 4. november 2006 Takk for svar jenter! Vi bruker Fucitihalmic men det tar likevel lang tid før det går over. Det ene øyet hennes har trang tårekanal, så det verker litt til vanlig også, uten at det er katarr. Men i barnehagen skriker de opp om katarr hver gang de ser litt puss, og det synes jeg er slitsomt. Tror nesten jeg skal spørre legen om han ikke kan lage et lite skriv til meg som jeg kan gi de...
1974 Skrevet 4. november 2006 #6 Skrevet 4. november 2006 ja, det kan du godt be legen din gjøre...er veldig mange små som har det slik..fikk vi høre iallefall...så kjedelig at barnehagen skal oppføre seg slik..men de er vel redd for smitte...
Monstermamma Skrevet 6. november 2006 #7 Skrevet 6. november 2006 Stakkars! Jenta mi fikk øyekatarr nå før helga. Vi var raskt til lege, fikk Fucithalmic salve, og lovnad på at hun skulle være bra til mand!! Dette hjalp ikke i heletatt så i går var vi på legevakta der vi fikk Klorafenikol dråper + resept på salve vi kunne starte med hvis behov etter ett par dager. (Antibiotika). Håper dette hjelper, hun ser ille ut - og etter hun har sovet tar det min før hun klarer å åpne øynene! Forklar bhg hvordan dere har det; som flere har nevnt er de sikkert bare redd for smitte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå